2005-08-05, 01:24
#121
Citat:
Ursprungligen postat av Realizt
Ett fenomen som "tiden" har inte många likheter med föremål som barn, träd eller dukade bord. Det kan mycket väl skilja sig också i avseende på sitt (eventuella) ursprug.
Allt ÄR en illusion i den meningen att det inte existerar någon materia eller andra slags några fysiska objekt. I alla fall har ingen någonsin sett, hört eller känt något objekt, utan alltid bara upplevt just upplevelser som syn-, hörsel och känselintryck. Dessa upplevelser är inte fysiska föremål, utan subjektiv existens. Tanken om objekt är just bara en tanke, som vi upplever subjektivt i "tankesinnet".
"Men JAG måste ju finnas som föremål f att kunna uppleva!" invänder man kanske.
Nej! Det finns inget som talar för att jag existerar som föremål, eller ens att jag existerar överhuvudtaget. Det är bara upplevelserna som existerar, orumsligt och tidlöst. Jaget är bara en ytterligare tankeupplevelse.
Det kan kanske verka väl Überkritiskt att reducera bort materian, rummet och tiden. Men tänker man kritiskt så är det där man landar. Det är också en stoppunkt för skepticismen, för upplevelserna existerar ju onekligen. Om logiken säger att jag inte upplever t.ex. färgen vitt medan jag de facto upplever färgen vitt, ja då är det logiken som är fel.
Allt ÄR en illusion i den meningen att det inte existerar någon materia eller andra slags några fysiska objekt. I alla fall har ingen någonsin sett, hört eller känt något objekt, utan alltid bara upplevt just upplevelser som syn-, hörsel och känselintryck. Dessa upplevelser är inte fysiska föremål, utan subjektiv existens. Tanken om objekt är just bara en tanke, som vi upplever subjektivt i "tankesinnet".
"Men JAG måste ju finnas som föremål f att kunna uppleva!" invänder man kanske.
Nej! Det finns inget som talar för att jag existerar som föremål, eller ens att jag existerar överhuvudtaget. Det är bara upplevelserna som existerar, orumsligt och tidlöst. Jaget är bara en ytterligare tankeupplevelse.
Det kan kanske verka väl Überkritiskt att reducera bort materian, rummet och tiden. Men tänker man kritiskt så är det där man landar. Det är också en stoppunkt för skepticismen, för upplevelserna existerar ju onekligen. Om logiken säger att jag inte upplever t.ex. färgen vitt medan jag de facto upplever färgen vitt, ja då är det logiken som är fel.
Tiden liknar inte ett dukat bord på något sätt, nej; det är sant. Det ligger dock till på det sättet att min mänskliga hjärna har byggt upp visa system för att förstå sig på livet; för att Y ska hända måste X ha hänt.
Jag kan inte förstå hur processen ska se ut för att det inte skall fungera så; du eller någon annan kanske kan hjälpa mig med det?
Jo, det är rätt kritiskt att reducera bort allting som människan känner till i stora drag .
Det där lät lite beskt nu när jag läser det, inget illa menat...