2010-04-09, 14:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av bobbikus
Menar du ordet existens? Eller finns det specifik misstro/hemlig tanke som förmår existensen att upphöra?

Det jag menade var att allting kanske upprätthålls på grund av tron att det fungerar. Vad skulle hända om människan blev intelligent nog att förstå sig på universums uppkomst? Universums ursprungliga syfte kanske är att glömma av sig och finna sig själv igen, som en rolig lek, påhittad av alla!
Citera
2010-04-09, 17:17
Medlem
Lifelovers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GregoryHouse
Jag anser nog att det är bättre att veta sanningen och lägger desto på minnet

Jag kan hålla med om att det är bättre att förstå vad livet är, men inte alltid bättre att veta allt som händer och hänt bland nära och kära. Jag tror dock att vi förstår varandras ståndpunkt ganska bra och att de är snarlika.
Kul att du tog det på rätt sätt! Jag hade velat veta om jag använder eller stavar ord lite galet
Citera
2010-04-10, 00:18
Medlem
GregoryHouses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NatGeo
Håller med om att det är en sjuk tanke, men om det är sant ligger Second Life i lä. Nick Bostrom, en svensk känd professor vid Oxfords Universitet hävdar ju att det är ungefär 50% chans att vi lever i en simulerad värld...

www.nickbostrom.com

Men så länge det inte finns några bevis för detta tycker jag att du kan utgå ifrån att vi också finns

Om det nu skulle visa sig att man är det enda som existerar och resten är en 'simulerad' värld, undra hur man skulle ta till sig det. Och om så är fallet, borde man kunna kontrollera denna värld och ändra och böja på vad som sker etc.

Men jag tror våran sinnen aldrig kommer att förstå den sanna sanningen pga av att vi inte kan tänka outside the box. Allt måste ju vara logiskt på något slags plan...

Citat:
Ursprungligen postat av Lifelover
Jag kan hålla med om att det är bättre att förstå vad livet är, men inte alltid bättre att veta allt som händer och hänt bland nära och kära. Jag tror dock att vi förstår varandras ståndpunkt ganska bra och att de är snarlika.
Kul att du tog det på rätt sätt! Jag hade velat veta om jag använder eller stavar ord lite galet

Jo, det ser ut som vi förstår varandra bra , på tal om att märka ord etc. beror ju lite på hur man presenterar felet med, men oavsett tar iaf jag till mig det.
Citera
2010-04-10, 00:35
Medlem
Nekro.s avatar
Den här tanken har jag ofta tänkt på,du är inte ensam
Citera
2010-04-10, 01:05
Medlem
Granitburkens avatar
Det du beskriver är ju solipsism, ja. Men du borde testa att ställa en motfråga:
Spelar det någon roll om det är en fantasivärld eller verkligheten?
Citera
2010-04-10, 02:57
Medlem
GregoryHouses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Granitburken
Det du beskriver är ju solipsism, ja. Men du borde testa att ställa en motfråga:
Spelar det någon roll om det är en fantasivärld eller verkligheten?

Om det nu är en fantasivärld, så är det ju något man själv har skapat, vilket borde betyda att jag på något sätt kan ändra 'reglerna', så svar ja.
Citera
2010-04-10, 03:01
Medlem
Citat:
Om det nu är en fantasivärld, så är det ju något man själv har skapat, vilket borde betyda att jag på något sätt kan ändra 'reglerna', så svar ja.
Inte om någon/något annan skapat fantasivärlden och håller dig fången i den.
Citera
2010-04-10, 03:11
Medlem
GregoryHouses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av waes
Inte om någon/något annan skapat fantasivärlden och håller dig fången i den.

Fast då anser iaf inte jag att jag är det ända existerande, eller varelse vid medvetande^^
Citera
2010-04-10, 03:30
Medlem
Lifelovers avatar
Citat:
Om det nu skulle visa sig att man är det enda som existerar och resten är en 'simulerad' värld, undra hur man skulle ta till sig det. Och om så är fallet, borde man kunna kontrollera denna värld och ändra och böja på vad som sker etc.

Men jag tror våran sinnen aldrig kommer att förstå den sanna sanningen pga av att vi inte kan tänka outside the box. Allt måste ju vara logiskt på något slags plan...

Som jag ser det så vore det ganska enkelt att förstå. Saken är väl den att man inte skulle behöva ta hänsyn till andra på samma sätt, att man inte behöver bry sig om att andra blir sårade eftersom de egentligen inte är individer.
Citera
2010-04-10, 03:31
Medlem
Lifelovers avatar
Citat:
Fast då anser iaf inte jag att jag är det ända existerande, eller varelse vid medvetande^^

Du skulle vara det enda med ett eget medvetande i den "världen" du lever i. Att de andra existerar är inte mycket att diskutera, men naturen av deras existens är ju en annan fråga.
Citera
2010-04-10, 10:03
Medlem
Granitburkens avatar
Citat:

Det var inte det jag menade, jag menade snarare att eftersom den här "fantasivärlden" (om det nu är det) är det enda du känner till, så har det till sist blivit din verklighet.

Men hur skulle du gå tillväga för att ändra reglerna för din egen existens då?
Citera
2010-04-10, 12:33
Medlem
GregoryHouses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lifelover
Du skulle vara det enda med ett eget medvetande i den "världen" du lever i. Att de andra existerar är inte mycket att diskutera, men naturen av deras existens är ju en annan fråga.

Jo det kan ju stämma, det skulle dock kännas väldigt tråkigt.

Citat:
Ursprungligen postat av Granitburken
Det var inte det jag menade, jag menade snarare att eftersom den här "fantasivärlden" (om det nu är det) är det enda du känner till, så har det till sist blivit din verklighet.

Men hur skulle du gå tillväga för att ändra reglerna för din egen existens då?

Aha, då förstår jag. Om det nu skulle vara så som jag tänker, så kanske det räcker med att man tror på tanken till 110% och då kanske man får kontroll på det undermedvetna

Fast... hrm, den som lever får se^^
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in