Hej
Citat:
Ursprungligen postat av Vraxoin
Vad tror ni om solipsism? Denna filosofi, som sägs vara omöjlig att motbevisa, går i korthet ut på denna tanke: hur vet du att du inte är ensam? Hur vet du att det finns någon extern verklighet över huvud taget, någonting utanför dig själv? Tänk om endast du finns, och allting annat är endast en produkt av din fantasi, en dröm, om du så vill? Kan man endast vara säker på sin egen existens?
Det är högst troligt att det ligger till på det sättet! Alla andra teorier eller världsbilder går ju ut på att addera fenomen som är utanför den direkta erfarenheten (det immanenta). Det solipsistiska tillståndet, däremot, låter sig just bevisas som varande just vad det är - dvs, det enda jag har tillgång till är men egen fenomenologiska utgångspunkt, allt annat är antaganden i just detta tillstånd. Däremot vänder jag mig mot antagandet att det skulle vara ens egen fantasi eller ens egen dröm etc - då dessa begrepp relaterar till fenomen som enbart har en plats i en icke-solipsistisk världsbild (teori). Så även begreppet "jag", som självklart kollapsar om världen är detsamma som den "egna" fenomenologi - och inget annat. Det kan dock uppstå förväxlingar i själva begreppen härom då språket inte verkar anpassat för en sådan världsbild.
Citat:
Naturligtvis låter denna 'teori' helt absurd, vilket den är. Samtidigt är den så gott som omöjlig att motbevisa. Du tänker kanske, jag mottar ju intryck hela tiden från den yttre världen? Intryck, visst, men kan du vara säker på att de kommer utifrån, inte inifrån dig själv?
Vari ligger det absurda? Är det inte istället teorier så som Gudar, änglar, Galaxer, Svarta hål, andras medvetande etc – som (handen på hjärtat) är logiskt inkonsekventa med den direkta erfarenheten?
Citat:
En absurd tanke, men en tanke som måste ha slagit många, eftersom den är så basic, så att säga. Fast det är klart, om solipsismen är sann, finns ju endast jag
Om solipsismen inte är sann så är ju endast din egen erfarenhet det enda du vet något om (ändå). . .
Mvh
Fredrik