2011-09-13, 22:36
Medlem
theeaglefalks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dudin
Men vart skulle hjärnan inhämtat inspirationen till att skapa vår värld om ingenting finns?

Kanske lever vi i någons drömvärld? Vår hjärna skapar en projektion av allt som drömmen är uppbyggd på.

Allt vi "upplever" kanske har en mening för oss och vill på något sett säga någonting. blablalbal vad vet jag.
Citera
2011-09-14, 03:32
Medlem
"Verkligheten" är endast en simulation körd av världens mest avancerade dator. Om det finns något bakom denna simulation är omöjligt att säga, och därmed också helt ointressant.
Citera
2011-09-14, 03:49
Medlem
Hur ser världen ut när man blundar? Bilden i hjärnan är ju bara en virtuell verklighet skapad av elektriska impulser.
Och sk entanglement inom Kvantfysiken kan man förmodligen tolka som att rum inte existerar på en nivå.
Citera
2011-11-15, 17:16
Medlem
Ramses-XIIIs avatar
Ingen av oss finns, men Gud försöker skapa Sig en bra personlighet. Vi är Hans försök. När Han misslyckas, dödar Han sina fiaskon och bränner personligheterna.

Det är alltså bara Gud som finns. Vi är Hans fiaskon.
Citera
2012-02-06, 17:10
Medlem
freddemaltes avatar
Hej

Citat:
Ursprungligen postat av Vraxoin
Vad tror ni om solipsism? Denna filosofi, som sägs vara omöjlig att motbevisa, går i korthet ut på denna tanke: hur vet du att du inte är ensam? Hur vet du att det finns någon extern verklighet över huvud taget, någonting utanför dig själv? Tänk om endast du finns, och allting annat är endast en produkt av din fantasi, en dröm, om du så vill? Kan man endast vara säker på sin egen existens?

Det är högst troligt att det ligger till på det sättet! Alla andra teorier eller världsbilder går ju ut på att addera fenomen som är utanför den direkta erfarenheten (det immanenta). Det solipsistiska tillståndet, däremot, låter sig just bevisas som varande just vad det är - dvs, det enda jag har tillgång till är men egen fenomenologiska utgångspunkt, allt annat är antaganden i just detta tillstånd. Däremot vänder jag mig mot antagandet att det skulle vara ens egen fantasi eller ens egen dröm etc - då dessa begrepp relaterar till fenomen som enbart har en plats i en icke-solipsistisk världsbild (teori). Så även begreppet "jag", som självklart kollapsar om världen är detsamma som den "egna" fenomenologi - och inget annat. Det kan dock uppstå förväxlingar i själva begreppen härom då språket inte verkar anpassat för en sådan världsbild.

Citat:
Naturligtvis låter denna 'teori' helt absurd, vilket den är. Samtidigt är den så gott som omöjlig att motbevisa. Du tänker kanske, jag mottar ju intryck hela tiden från den yttre världen? Intryck, visst, men kan du vara säker på att de kommer utifrån, inte inifrån dig själv?

Vari ligger det absurda? Är det inte istället teorier så som Gudar, änglar, Galaxer, Svarta hål, andras medvetande etc – som (handen på hjärtat) är logiskt inkonsekventa med den direkta erfarenheten?

Citat:
En absurd tanke, men en tanke som måste ha slagit många, eftersom den är så basic, så att säga. Fast det är klart, om solipsismen är sann, finns ju endast jag

Om solipsismen inte är sann så är ju endast din egen erfarenhet det enda du vet något om (ändå). . .

Mvh
Fredrik
Citera
2012-02-14, 20:56
Medlem
freddemaltes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GregoryHouse
Är jag det enda som existerar? Detta är en tanke som slår mig ibland och som faktiskt skrämmer mig. Detta är något jag aldrig delat med någon på grund av att jag inte vet hur jag ska formulera mig, men idag har jag tänk göra ett försök.

Ibland händer det att jag börjar tänka väldigt djupa och filosofiska tankar, oftast slutar det med att jag funderar på om jag är det enda som existerar. Jag har ett medvetande, men är jag det enda som har det? Är allt annat bara en värld som skapats för mig? Det går ju inte bevisa att någon annan verkligen existerar så som jag gör, med ett medvetande. Det bästa jämförelsen är en dröm, där man skapar och styr allt i drömmen undermedvetet, men man har full kontroll över sig själv.

Det är verkligen omöjligt att beskriva denna tanken med ord, men är det någon som hänger med? Någon som har tänkt detta innan? Hur ska man handskas med dessa tankar, det är ju inget jag tror på, men tanken skrämmer mig att jag skulle vara det enda "verkliga".
Hej GregoryHouse

Visst kan det vara så! Det finns i alla fall inget uppenbart sätt som du kan ta reda på om så är fallet eller inte. Kanske är det just det tillstånd som motsvarar din upplevelse av världen som är detsamma som världen där allt det du antagit vara egna externa objekt eller fenomen utanför din egen erfarenhet egentligen bara är interna projektioner i ett isolerat, intrinsikalt solipsistiskt system och inget annat. Om så är fallet är denna texten ej skriven av någon annat utanför din erfarenhet, någon annan med ett eget medvetande och en egen fysisk kropp, utan texten är bara en inre projektion i den illusoriska värld som utgör din upplevelse. Spännande tanke!

Här har du en välskriven och bra artikel i ämnet: http://www.salomonochlydia.se/userfi.../Solipsism.pdf

Mvh
Fredrik
Citera
2012-02-14, 22:55
Medlem
freddemaltes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonblund
Har varit uppe här förr. Denna uppfattning går under namnet solipsism och kan inte motbevisas, men det finns väldigt mycket som talar mot den. Torde inte finns många solipsister bland dagen filosofer.
Hej Jonblund

Vad talar mot solipsismen?

Mvh
Fredrik
Citera
2012-07-06, 00:29
Medlem
freddemaltes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nebutsduts
Om detta är sant så har jag skrivit alla inlägg på internet som finns i världen.
Nej, om solipsismen är sann som finns ju inte Internet, inläggen och resten av världen som något eget, externt "utanför" ditt medvetandetillstånd. Man kan således inte använda argument som fungerar i en icke-solipsistisk värld på solipsismen. Där i ligger det tankefel som de flesta gör (vilket inte är konstigt utan helt förståeligt). Om solipsismen är sann så har du således inte skrivit alla inlägg du erfar de bara finns där. Precis som Månen bara finns i vår icke solipsistiska världsbild.

Hälsar Fredrik
Citera
2012-09-20, 00:11
Medlem
Det kanske inte går att motbevisa just pågrund av att det är sant.
Liksom den schizofrena så är den enheten som "vi" ingår i schizofren på ett sätt som vi helt enkelt inte kan förstå. Om hela universum och allt inuti är ett enhetligt system så är vi (alla de olika medvetanden), som jag läste i någons signatur, bara det stora helas medvetande som subjektivt iakttar delar utav sig själv.
Citera
2013-02-24, 01:20
Medlem
Är allt som är tillgjort, eller förändrat, en illusion? Jag ser verkligheten som konstant, det som upplevs via sinnen.
Citera
2013-02-24, 01:29
Medlem
Osakasuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kundvagnen
Är allt som är tillgjort, eller förändrat, en illusion? Jag ser verkligheten som konstant, det som upplevs via sinnen.

Jag vill hävda att det finns en sann verklighet. Enligt ditt resonemang är en psykotisk persons världsbild en sann världsbild.
Citera
2013-02-24, 01:38
Medlem
Verkligheten är subjektiv i sin natur. Du kan aldrig hitta en verklighet som du kan dela med andra. Du kan hoppas att din verklighet passar med andras.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in