Har kikat FAQ, planka.nu, sökt i tråden(kan ha missat något dock), läst mängder av sidor och har inte riktigt hittat något svar ang. dessa scanners. Det står en del om någon app som kontrollanter ska använda sig av för att läsa av biljetten mot uppkopplad databas. Jag antar att det bara går att kontrollera äktheten genom att:
1) Ringa centralen och stämma av.
2) Använda sig av appen de tydligen kör med.
3) Magi.
De enda gångerna jag faktiskt blir stoppad är de gånger jag åker pendeltåg, och har givetvis inte visat upp SMS-biljetten utan har låtit dem slänga av mig vid nästa station istället. Jag har inte heller sett dem använda sig utav någon app på någon annan resenär, ännu mindre sett dem använda sig av maskinen de bär runt på(som de läser av Access-korten med) för att kontrollera. Så har inte riktigt fått någon klarhet i huruvida dessa maskiner har möjlighet att läsa av mot databas eller ej.
De fåtal gånger jag får nej på bussar ber jag vänligt men bestämt chauffören att ringa och kontrollera äktheten för att själv upptäcka hur fel denne har, och bara klivit vidare. Har någon faktiskt ringt någon gång? Knappast
Jag läste dock om någon som stötte på en lirare som begärde telefonnummer och några stationera senare bad användaren komma fram till föraren
TL;DR: Är även dessa blåa maskiner de kånkar runt på uppkopplade mot databas?
Ber om ursäkt om mina resultat i att söka är bristfälliga ifall detta tagits upp tidigare(vilket det antagligen har) Stor eloge till er som lägger ned tid på att svara på frågor och utveckla detta avgiftsfritt! Ska se vad ekonomin tillåter vad gäller donation.
Tack!
Mvh,