Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-03-16, 15:07
Medlem
Essylias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigLucipher
Okej, har du något tips på sms-applikation som funkar bra?

Jag använder den som är standard i Android och jag tycker att det är konstigt att det allt som oftast blir en hyperlänk (vilket spärrvakterna tolkar som fejk) men ibland inte.

I och med att kommandot/scriptet/vadmannukallardet är detsamma varje gång så borde det i min amatörmässiga logik innebära att resultatet också blir det samma....

Även om "scriptet" är detsamma varje gång så betyder det inte att innehållet blir det samma varje gång, eftersom informationen / texten i SMS:et ändras så kan det vara så att whatever app du har tycker att "äh, det där är inte en hyperlänk!" i 1 av 10 fall och således blir det inte "blått"

Finns massvis på Google Play Store, välj och vraka.
Citera
2014-03-16, 15:13
Medlem
BigLuciphers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Essylia
Även om "scriptet" är detsamma varje gång så betyder det inte att innehållet blir det samma varje gång, eftersom informationen / texten i SMS:et ändras så kan det vara så att whatever app du har tycker att "äh, det där är inte en hyperlänk!" i 1 av 10 fall och således blir det inte "blått"

Finns massvis på Google Play Store, välj och vraka.

När jag läser detta inlägget och ditt förra så tolkar jag det som att du förstått det som att jag vill ha hyperlänk?

En av spärrvakterna visade mig en bild som de hade mailat ut med jämförelse på två sms-biljetter, den ena hade hyperlänk och den andra inte och den med hyperlänk var den som var fejk enligt bilden.
Citera
2014-03-16, 15:15
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Men idiot, villkoren är ju inte föränderliga.

Jag kan alltså skapa två sms-biljetter ungefär samtidigt och den ena får hyperlink men inte den andra.

Har du samma problem?

Idioten här är du. Om du tänker efter så sommar du att inse att vissa siffersträngar kommer att tolkas som telefonnummer, vissa som epostadresser, vissa som URL/URL dessa kommer att mNumera medan andra strängar inte gör det.

Vi tar det igen, det finns EN (och endast en) idiot i den här dialogen mellan dig och mig.

Nej, jag har inte samma problem, för det ÄR INTE ett problem. Om du istället menar "är det så att även mina telefoner markerar vissa strängar och inte vissa andra när jag köper en Äkta biljett" så är svaret "självklart är det så, men detta har aldrig ifrågasatts av någon spärrvakt/chaufför ". Jag är ju dock en sån där som alltid uppträder i kostym och slips och väl kanske inte direkt framstår som en gratisåkare.
Citera
2014-03-16, 15:17
Medlem
Essylias avatar
Citat:
När jag läser detta inlägget och ditt förra så tolkar jag det som att du förstått det som att jag vill ha hyperlänk?

En av spärrvakterna visade mig en bild som de hade mailat ut med jämförelse på två sms-biljetter, den ena hade hyperlänk och den andra inte och den med hyperlänk var den som var fejk enligt bilden.

Oavsett om du vill ha hyperlänk eller inte så är det inte Fejkbiljett som avgör om det blir en länk. Byt SMS-hanterare, käfta emot spärrvakten och säg att det är helt beroende på vilken SMS-app man använder eller planka på annat valfritt sätt.
Citera
2014-03-16, 15:17
Bannlyst
Citat:

Spärrvakten har fel i detta. H*n läser nog inte den interna (i vissa fall med kompletteringar)informationen ORDENTLIGT och borde sparkas.
Citera
2014-03-16, 15:18
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:

Då har SPX missförstått informationen. Den bild subtler om har länkat många gånger i tråden, och utbildningsmaterialet säger INTE att de skall titta efter en länk, utan efter ett komma och ett par andra saker.
Citera
2014-03-16, 15:19
Medlem
BigLuciphers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Idioten här är du. Om du tänker efter så sommar du att inse att vissa siffersträngar kommer att tolkas som telefonnummer, vissa som epostadresser, vissa som URL/URL dessa kommer att mNumera medan andra strängar inte gör det.

Vi tar det igen, det finns EN (och endast en) idiot i den här dialogen mellan dig och mig.

Nej, jag har inte samma problem, för det ÄR INTE ett problem. Om du istället menar "är det så att även mina telefoner markerar vissa strängar och inte vissa andra när jag köper en Äkta biljett" så är svaret "självklart är det så, men detta har aldrig ifrågasatts av någon spärrvakt/chaufför ". Jag är ju dock en sån där som alltid uppträder i kostym och slips och väl kanske inte direkt framstår som en gratisåkare.

Idioten torde vara den som inte kan skriva ordentligt?
Citera
2014-03-16, 15:25
Medlem
BigLuciphers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Essylia
Oavsett om du vill ha hyperlänk eller inte så är det inte Fejkbiljett som avgör om det blir en länk. Byt SMS-hanterare, käfta emot spärrvakten och säg att det är helt beroende på vilken SMS-app man använder eller planka på annat valfritt sätt.

Ja, jag klarar mig alltid. Enda gången de bråkar om det är när man kommer i gymkläder och ser lite sunkig ut men det är bara käfta imot som du säger - tack för en grym app iallafall, den har sparat mig stora summor pengar!

Citat:
Ursprungligen postat av Attributt
Spärrvakten har fel i detta. H*n läser nog inte den interna (i vissa fall med kompletteringar)informationen ORDENTLIGT och borde sparkas.

Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Då har SPX missförstått informationen. Den bild subtler om har länkat många gånger i tråden, och utbildningsmaterialet säger INTE att de skall titta efter en länk, utan efter ett komma och ett par andra saker.

Han vände alltså datorskärmen mot mig inifrån sitt lilla bås och hånflinade, och det var just hyperlänken som pekades ut på bilden som en del av en fejkbiljett.
Jag såg alltså bilden själv och kan säga att det inte verkade som att han misstolkade nånting.

Jag hotade med att se till att han blev av med sitt jobb och han släppte igenom mig men hade nån vetat hur man blev av med den där länken hade det vart skönt för att slippa diskussionerna.
Nu förstår jag att det är sms-hanteraren som är problemet enligt Essylia.
Citera
2014-03-16, 15:25
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Idioten torde vara den som inte kan skriva ordentligt?

Haledudane då?

Om det enda du har att anmärka på i mitt (informationsmässigt korrekta) inlägg är att det blir språkmissar när jag skriver med en hand på en mobiltelefon så har jag väldigt lätt att leva med det.

Om du vill fortsätta den här "vem är en idiot" - dialogen så tycker jag vi tar det via PM så slipper vi dra den här tråden mer OT än den redan är. Ok?
Senast redigerad av EckiEcki 2014-03-16 kl. 15:32.
Citera
2014-03-17, 10:32
Medlem
Pestbarns avatar
Citat:
Han vände alltså datorskärmen mot mig inifrån sitt lilla bås och hånflinade, och det var just hyperlänken som pekades ut på bilden som en del av en fejkbiljett.
Jag såg alltså bilden själv och kan säga att det inte verkade som att han misstolkade nånting.
Just den bilden du pratar om har dykt upp här i tråden tidigare. Dessa skärmdumpar gick ut i samband med memot om att de ska se skillnaden på gamla och nya utseendet på biljetterna (före och efter 1 feb). Oturligt nog innehöll den ena av skärmdumparna understrukna siffror medan den andra inte gjorde det, vilket många SL-anställda verkar tro tillhör en av skillnaderna.

SL tydliggjorde inte heller i memot huruvida understrukna länkar spelar någon roll eller inte, så det är ju klart att de mindre tekniskt lagda anställda tror att detta är en väsentlig skillnad, och därmed stoppar folk med understrukna länkar i sina sms-biljetter i tron att dessa är fejk, eftersom det såg ut så i memot.
Citera
2014-03-17, 16:26
Medlem
smurfehs avatar
Har kikat FAQ, planka.nu, sökt i tråden(kan ha missat något dock), läst mängder av sidor och har inte riktigt hittat något svar ang. dessa scanners. Det står en del om någon app som kontrollanter ska använda sig av för att läsa av biljetten mot uppkopplad databas. Jag antar att det bara går att kontrollera äktheten genom att:

1) Ringa centralen och stämma av.
2) Använda sig av appen de tydligen kör med.
3) Magi.

De enda gångerna jag faktiskt blir stoppad är de gånger jag åker pendeltåg, och har givetvis inte visat upp SMS-biljetten utan har låtit dem slänga av mig vid nästa station istället. Jag har inte heller sett dem använda sig utav någon app på någon annan resenär, ännu mindre sett dem använda sig av maskinen de bär runt på(som de läser av Access-korten med) för att kontrollera. Så har inte riktigt fått någon klarhet i huruvida dessa maskiner har möjlighet att läsa av mot databas eller ej.

De fåtal gånger jag får nej på bussar ber jag vänligt men bestämt chauffören att ringa och kontrollera äktheten för att själv upptäcka hur fel denne har, och bara klivit vidare. Har någon faktiskt ringt någon gång? Knappast Jag läste dock om någon som stötte på en lirare som begärde telefonnummer och några stationera senare bad användaren komma fram till föraren

TL;DR: Är även dessa blåa maskiner de kånkar runt på uppkopplade mot databas?

Ber om ursäkt om mina resultat i att söka är bristfälliga ifall detta tagits upp tidigare(vilket det antagligen har) Stor eloge till er som lägger ned tid på att svara på frågor och utveckla detta avgiftsfritt! Ska se vad ekonomin tillåter vad gäller donation. Tack!

Mvh,
Citera
2014-03-17, 16:36
Medlem
Du menar de här blåa maskinerna? http://www.aftonbladet.se/nyheter/article17404253.ab
Ja, de verkar ju falla inom kategorin "magi" mest också.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in