#Essylia har skrivit en bra VFF/FAQ lite senare i tråden. Lägger till den här i början av tråden så att den är lätt att hitta.
/Mod
Frågor (also known as a
FAQ)
F: Vad är Fejkbiljett?
S: Fejkbiljett är en Android-applikation som skapar biljetter som liknar äkta sms-biljetter som behövs för att åka i olika städers kollektivtrafik.
F: Vilka städer stöds för nuvarande av Fejkbiljett?
S: Stockholm (SL, alla zoner inklusive länsöverskridande biljetter)
Uppsala (UL, lokal och regional trafik, inklusive kombinationsbijetter med SL)
Göteborg (Göteborg stadstrafik, Göteborg+, Göteborg++, Göteborg+++ samt Kungälv)
Västerås (Stadstrafik)
Örebro (Stadstrafik)
F: Är detta lagligt?
S: Att använda Fejkbiljett för att olovligen åka i kollektivtrafiken är att betrakta som bedrägeri och/eller urkundsförfalskning, utvecklarna uppmanar användarna att endast använda program och källkod i utbildningssyfte. Visa
aldrig din fejkade biljett för en kontrollant och du bör ha ett giltigt färdbevis med dig när du åker kollektivtrafik.
F: Vart hittar jag den senaste versionen av Fejkbiljett?
S: I min (
Essylia) signatur. Den senaste versionen när detta skrevs är
0.17. Observera att det är endast de länkar som finns i min signatur (samt
https://github.com/Olangu/Fejkbiljett-Android där även källkoden finns) som är "officiella". Alla andra länkar trycks på och laddas ner på egen risk. Jag tar
inget ansvar för ev. skador, problem, naturkatastrofer, dödsfall eller andra saker som kan hända om du laddar ner via en tredjepart.
F: Hur laddar jag ner och installerar Fejkbiljett?
S: Direkt i mobilen: Ladda ned via länken i min signatur. Har du problem med att ladda ner så installera Chrome Browser från play store och öppna länken i Chrome.
När nedladdningen är klar borde statusraden (raden längst upp i din mobil där batteri, klocka mm finns) indikera det. Då kan du öppna .apk filen direkt från den. Annars får du leta upp .apk filen genom sökfunktion eller navigation i din filhanterare och öppna den därifrån. Har du ingen filhanterare installera OI File Manager från
play store.
Installationen borde börja av sig själv. Klart.
Du borde även gå in i inställningar och bocka i "Skapa utgående SMS". (detta gör så att även ett utgående sms skapas, det med koden för vilka zoner du ska åka i, utifall att ex, spärrvakten vill se det).
Nedladdning via dator:
Ladda ned filen från länken i min signatur.
Vid problem med att ladda ned testa annan webbläsare som Chrome eller Firefox.
För över till mobilen via USB-sladd eller trådlöst, exempelvis Dropbox, email, etc.
Gå till den mapp där du kopierade .apk filen via din telefons inbyggda filhanterare. Har du ingen filhanterare installera OI File Manager från
play store.
Öppna .apk filen
Installationen borde börja av sig själv. Klart.
Du borde även gå in i inställningar och bocka i "Skapa utgående SMS". (detta gör så att även ett utgående sms skapas, det med koden för vilka zoner du ska åka i, utifall att ex, spärrvakten vill se det).
I version 0.17 av Fejkbiljett så finns det också möjlighet att uppdatera direkt via applikationen, kolla in de nya inställningarna under Meny > Inställningar!
F: Men det fungerar inte, vad är fel?
S: Först och främst se till att "okända källor" är aktiverad
På din enhet, öppna Inställningar → Program och markera "Okända källor". Detta tillåter installation av appar som inte finns på Google Play Store (dvs, Fejkbiljett!).
Har du laddat ner via telefonen så pröva att ladda ner via datorn, se punkten ovan. Använder du ex, Internet Explorer så kan den få för sig att döpa om .apk-filen till .zip. Då måste du själv ändra filändelsen till .apk för att telefonen ska känna igen filen.
F: Okej, jag har laddat ner filen och installerat, den startar men när jag försöker skapa biljett så kraschar appen och det dyker inte upp någon biljett, hjälp!
S: Har du 4.4.x (KitKat) eller senare så måste du ge Fejkbiljett rättigheter att läsa och skriva sms. I inställningar (du kommer dit genom att trycka på den vänstra knappen, den som sitter intill hemknappen) finns det en knapp för detta. Observera att du
KAN (läs, förmodligen) behöva root samt installera ett "framework" för att få åtkomst till AppOps (som togs bort i 4.4.2 av Google). Se information
här. Du kan också behöva installera en AppOps app, den rekommenderade är
denna men det finns säkert flera på Google Play store.
Detta är avancerat så har du inte jättebra kunskap inom området så finns det andra trådar (samt Google!) du kan få hjälp i. Ta
INTE upp problem med framework/root eller AppOps här då det är off-topic.
Det finns jättebra information
HÄR under rubriken "Ingen App Ops på Android 4.4.2" med utförlig information om hur du använder och installerar framework:et samt App Ops.
F: Jag har inte 4.4.x / Jag har installerat AppOps och gett rättigheter. När jag skapar en biljett så kraschar appen men biljetten dyker upp i Google Hangouts. Vad är fel?
S: Det finns en inställning där du kan stänga av att appen automatiskt ska försöka öppna din standard sms-app efter att biljetten har skapats. Detta gör att Fejkbiljett fortfarande är öppet efter att du har skapat biljetten och du måste själv avsluta programmet. Så länge du får upp "Biljetten skapad!" så fungerar allt som det ska.
F: Men spärrvakten tittade på min biljett och sade att den är fejk! Ditt program suger!
S: Kontrollera först att du har den senaste versionen. Är jättesmart om du reggar ett konto på flashback och prenumererar på den här tråden. Är du säker på att du har den senaste versionen (
VID ÄNDRINGAR SÅ KAN DET TA ETT TAG FÖR UTVECKLARNA ATT UPPDATERA APPEN!) så chansade förmodligen spärrvakten. Du kanske ser nervös ut, inte trovärdig, har fel klädsel, etc. Finns massvis med externa omständigheter som gör att spärrvakten nekar dig. Är appen uppdaterad korrekt så är det
OMÖJLIGT för blotta ögat att se om den är äkta eller ej. På riktigt, det går inte. Bara en kontrollant kan se om en biljett är äkta eller falsk (alternativ att spärrvakten ber om ditt telefonnummer och ringer till centralen där de kan kolla upp om du köpt en biljett. Detta tar tid så vid rusningstid så kommer detta förmodligen EJ ske) och då är det utanför själva appen. Käfta emot, pröva nästa grind/spärr, planka bakom någon, finns massvis med andra sätt du kan planka. (se
planka.nu)
F: Men mitt sms ser annorlunda ut än min polare/det som spärrvakten visade på sin skärm/i olika appar!
S: Det är din sms-app som avgör hur biljetten ser ut med ex, hypermarkeringar (blått) och radbrytningar. Duger det inte så byt till en annan app för SMS, det har
INGENTING med Fejkbiljett att göra. SL kan
INTE välja vad som ska bli "blått" eller andra rövarhistorier.
F: Jag har information angående kommande ändringar eller annan "insider-info", vart vänder jag mig?
S: Skicka ett pm till mig eller
Olangu. Snälla inkludera källa, bilder, dokument, interna PM's, etc. Desto mer desto bättre.
F: Jag vill ha stöd för min stad i appen, vad gör jag?
S: Du skickar in riktiga biljetter till oss via PM (oss = Jag och
Olangu ) och finns möjligheten så kanske vi lägger till stöd för din stad. Observera att vi gör detta ideellt och INTE tjänar massa pengar på det, så förvänta dig inte att
VI kommer köpa biljetter till
DIN stad.
F: Hahaha jag är en spärrvakt och jag kan se direkt om det är fejk eller inte bla bla bla trams / varför åker ni inte lagligt när alternativet finns mvh moralkärring / jävla tattare som inte kan betala för sig. Ser du mönstret?
S: Snälla. Mata inte trollen. Ta all information som INTE är från mig eller
Olangu med en nypa salt. Använd källkritik. Är det ett helt nytt reggat konto som postar och påstår något så är det förmodligen
INTE sant. Har du
INFORMATIV OCH KORREKT information/källa så se punkten ovan angående delning av info. Om inte så kan du hålla off-topic konversationer någon annanstans, inte i tråden.
Avslutningsvis:
Har du någon fråga eller fundering som INTE finns med i VFF:en så snälla, använd sökfunktionen först och sök på det du undrar efter. Till 90% så finns förmodligen din fråga redan besvarad tidigare i tråden. Skulle det inte dyka upp något så pröva googla. Skulle du fortfarande inte få fram svaret på din fråga så skriv ett sammanfattande inlägg och var tydlig i vad du undrar över. Desto mer information desto bättre.
Senast redigerad av Fina Gubben 2014-06-26 kl. 16:05.
Anledning: Ändringar gjorde för version 1.1