Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-02-06, 09:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ambience
När kan Umeå-versionen tänkas vara färdig?

Det behövs äkta biljetter därifrån innan det går att lägga till dom i appen. Så skicka in äkta (av senaste variant, dvs. efter 1 feb 2013) antingen på github eller i tråden (gärna inom spoiler-taggar i tråden).
Citera
2013-02-06, 09:38
Medlem
boppaloozs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Calo
Nåja, farligt är det inte. En förfalskad biljett anses som ringa och kan högst ge böter eller 6 månaders fängelse. Att en person hamnar i fängelse för en en uppvisad, förfalskad, biljett har inte hänt sedan allt började med Tricket på dumbphones runt 2007. Men självklart så ska man aldrig uppvisa en falsk biljett och ta några risker!
Skillnaden är dock att har man ingen biljett så blir man ålagd av SL eller vem det kan vara att betala en straffavgift, inte böter. Det är bara domstolar och polisen som kan utdela böter. En förfalskad biljett är dock ett åtalbart brott och oavsett om brottet är ringa eller inte så blir det en notering i straffregistret, vilket kanske inte alltid kan vara så lyckat ifall man t.ex. ska söka jobb.
Citera
2013-02-06, 09:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tjockstark
Jag åker dagligen 06:56 tåget, det går alltid förbi ett gäng på cirkus 4 pers som jag antar hoppar på tåget längst fram? Jag brukar alltid sitta långt bak.

Jag kanske har blivit kontrollerad 1 gång på hela förra månaden. Iof blir det väl färre och färre kontroller ju längre tiden går.

På bussar är det ju hur lugnt som helst. Knappt nån chaffis som kollar speciellt invandrarna! Om jag ska vara ärlig så tror jag dom inte bryr sig ett skit.

Bussar är farligast,

De gör ju räder med ordningsvakter och kontrollanter. Alla utgångar tar de och kontrollerar sen går de på bussen för att kolla ALLA.
Citera
2013-02-06, 10:05
Medlem
Tjack-i-starkols avatar
Finns det några planer för att inkludera SJ/arlanda expressen?
Citera
2013-02-06, 10:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tjack-i-starkol
Finns det några planer för att inkludera SJ/arlanda expressen?

Jag har ingen koll på hur arlanda-express kontrollerar sina biljetter, men SJ är svårt att förfalska. De använder i de flesta fall en scanner som kollar att biljetten finns i deras databas också.
Citera
2013-02-06, 11:06
Medlem
Essylias avatar
Som det tidigare skrevs i tråden, vill ni ha nya städer implementerade så skicka biljetterna antingen i ett PM till mig, eller lägg upp de på github under issuses med flaggan tickets, alternativt här i tråden, helst inom spoiler-taggar.
Citera
2013-02-06, 11:32
Medlem
Tjack-i-starkols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cls
Jag har ingen koll på hur arlanda-express kontrollerar sina biljetter, men SJ är svårt att förfalska. De använder i de flesta fall en scanner som kollar att biljetten finns i deras databas också.

När du använder dig av e-biljett brukar det ju bara kolla på telefonen och tacka för sig.
Citera
2013-02-06, 12:19
Medlem
MrInks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hudmothud
Kalla mig patetisk chicken om du vill, men jag vill inte sitta i ett knökfullt tåg och argumentera med kontrollanter inför en massa folk, inte heller stirra ut genom fönstret och ignorera dom som en idiot. Jag vill inte ställa till en scen, tycker det är skämmigt helt enkelt. När kontrollanter väl dyker upp och jag inte kan smita så brukar jag bara ta det så lugnt som möjligt och säga att jag har plankat (skickar böterna till planka.nu). Dom rör mig inte och tvingar mig inte till något (eller jo, dom har tvingat mig uppge personnummer ett par gånger för några år sen).

Citat:
Ursprungligen postat av ...as...
Alltså. När jag åker så sitter jag bara med ett sms färdigt. Sen så skickar jag det om det kliver på kontrollanter.

Varför krångla?

Jag betalar max 200 per år i biljetter.

Citat:
Ursprungligen postat av hudmothud
Funkar inte på SL, man måste ha beställt och fått biljetten före man klev på och man får inte beställa smsbiljett ombord så att säga. Har sett kontrollanter skrika på folk "jag seeeeer ju att du sms:ade för eeeeeeen minuuuuuut sen!!!"

Citat:
Ursprungligen postat av dkw
"Det är inte mitt jävla fel att erat system inte funkar och visar tiden fel"

"Fan menar du? Jag beställde visst innan!"

"Vad vill du? Ska du ge mig böter för att jag har en riktig sms biljett"

"Hur fan tror du jag kom förbi spärren då?"

Osv osv osv osv osv
Det hände ju ofta att sms'en var sega och man faktiskt fick åka med iaf. Så har det varit för mig flera ggr. Jag kommer att göra som "...as..." och sitta redo med ett riktigt sms. Om en kontrollant skulle ifrågasätta mitt sms och påstå att det är beställt nu skulle jag säga att jag blev på-/in-släppt av spärrvakten iaf, för att han trodde på mig.

Tricket med att säga att stationen var obemannad fungerar ibland också. Man säger att man hoppade på ute i bushen, vakterna lämnar sin kur ganska ofta och det är stor chans att en kur var obemannad för ca 1 timma sedan (du minns ju inte exakt när du gick igenom) än för 1 min sedan.

En annan variant är att uppge polarens personnummer. Gör upp med en polare om att du använder hans personnummer och han ditt om ni blir kontrollerade. Namnteckningarna stämmer ju inte = ni klarar er. Lär er allt utan till. Bäst kanske är att inte ha några id-handlingar på sig i ett sånt läge.

-Var redo med ett riktigt sms, går de inte på det så använd en polares personnummer eller promenera lugnt där ifrån.
Citera
2013-02-06, 12:34
Medlem
Tjockstarks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cash777
Bussar är farligast,

De gör ju räder med ordningsvakter och kontrollanter. Alla utgångar tar de och kontrollerar sen går de på bussen för att kolla ALLA.

Vilken stad bor du? Så går det verkligen inte till där jag bor men.. Man sätter sig ju alltid så man ser vilka som kliver på och om det står kontrollanter så hoppar man bara av/ skriver en riktigt biljett.
Citera
2013-02-06, 13:26
Medlem
Ni säger att chaufförerna inte märker nåt, men det känns lite konstigt... Har åkt med fejk tusen gånger och det har alltid vart felfritt, men igår när jag åkte hände det något båda gångerna:
På morgonen fixade jag biljetten som vanligt och visade upp den, men den här gången tittade chauffören extra länge. Visade upp den som jag alltid gjort felfritt.
På eftermiddagen sa chauffören att hon tror att den är falsk då jag hade ABC och bara skulle åka ett par stationer. Det kanske var mitt fel, men det har aldrig jänt förut och jag har alltid ABC (samma sträcka hem-skola).

Känns bara lite konstigt nu med den nya fejk..
Citera
2013-02-06, 13:49
Medlem
Barc0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av irayman3
Ni säger att chaufförerna inte märker nåt, men det känns lite konstigt... Har åkt med fejk tusen gånger och det har alltid vart felfritt, men igår när jag åkte hände det något båda gångerna:
På morgonen fixade jag biljetten som vanligt och visade upp den, men den här gången tittade chauffören extra länge. Visade upp den som jag alltid gjort felfritt.
På eftermiddagen sa chauffören att hon tror att den är falsk då jag hade ABC och bara skulle åka ett par stationer. Det kanske var mitt fel, men det har aldrig jänt förut och jag har alltid ABC (samma sträcka hem-skola).

Känns bara lite konstigt nu med den nya fejk..
Man köper inte abc för att åka några stationer. klart att det misstänker något
Citera
2013-02-06, 14:08
Medlem
När ni fått in kopior på riktiga SMS biljetter efter den 3e Februari, när kan vi vänta oss en update?

Ni gör ett sjukt bra jobb ska ni veta!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in