2013-02-04, 06:28
Medlem
panasonic89s avatar
Sitter inne på tåget just nu. ...mot Bålsta) de gick bra att komma in på pendel )) )iaf
Citera
2013-02-04, 07:04
Medlem
.

Citat:
Ursprungligen postat av SysGhost
Spärrvakten släpper utan problem in polaren som testar först med en proper och äkta SMS-Biljett.
Jag väntar en aning, så att spärrvakten inte inser att vi är i sällskap.
Jag kliver fram och testar fej-biljetten. Nu är reaktionen annorlunda.

Polaren försöker först med sin riktiga biljett. Spärrvakten släpper in polaren helt utan bekymmer. Jag avvaktar en stund.
Jag kliver fram och visar en nygenererad fejkbiljett. Återigen tar det någon sekund extra än vad det gjorde för polaren, men spärrvakten här verkar vara en mästare på poker. Denne släpper in mig utan minsta antydan till misstanke. Men jag noterade att det tog lite extra lång tid än vad det gjorde för polaren.

Slutsats: Det verkar som om det är lätt för spärrvakterna och se om en biljett är falsk,

Äh, ni testade ju inte med att Du gick först ...

Självklart beror det på ens ålder & utseende/beteende/klädsel hur chaffisar och spärrvakter reagerar.

Citat:
men av någon anledning släpper dem förbi en trots allt. Tror det har något med att dem har någon order om att inte strula och bara släppa förbi en under någon kortvarig "övergångsperiod". Dock bara ett rykte jag har hört.

Inget rykte, utan ett papper som har publicerats i gamla tråden redan 31/1: https://www.flashback.org/sp41779841

Hänger du inte med och läser allt ??

Där finns en länk som leder till: http://i.imgur.com/Hufgd9l.jpg

Där står att det inte ska tjafsas, utan släppas igenom till 15/2.

.
Citera
2013-02-04, 08:53
Medlem
Neptuhns avatar
Har åkt på denna biljet under helgen, i lördags på pendeltåget. -Utan problem!
I söndags på buss och tunnelbana. -Utan problem!

Inte ens en tvekan från spärrvakter eller konduktörer, var bara trevlig och tro själva ni köpt er biljett så ni inte ser nervösa ut.

Lycka till!
Citera
2013-02-04, 09:25
Medlem
Citat:
Jag och en bekant utförde ett litet experiment inatt:
Jag körde med fejkbiljetter, och polaren med äkta biljetter.
Tanken med detta är att se om spärrvakten känner till det nya biljettsystemet alls, och om så är fallet, vad reaktionen blir med en fejkbiljett.

Test 1: Farsta Centrum, klockan 23:50 - 3:e Februari 2013:
Spärrvakten släpper utan problem in polaren som testar först med en proper och äkta SMS-Biljett.
Jag väntar en aning, så att spärrvakten inte inser att vi är i sällskap.
Jag kliver fram och testar fej-biljetten. Nu är reaktionen annorlunda.
Spärrvakten tittar en bra stund på min mobil, rynkar näran en aning och undrar: -"Jag känner inte igen den där biljetten"

Jag berättar att det har införts ett nytt biljettsystem, och innan jag hinner avsluta meningen så fortsätter spärrvakten: -"...Jahaja... ja jo.. jag har inte fått någon infomration om det från ledningen, men kliv på du, jag släpper in dig."

Jag poängterar för spärrvakten att denne just hade släppt in min polare med den nya biljetten utan problem. Där var det inga problem att känna igen biljetten minsann.
Spärrvakten tittar lite slugt på mig och ler, men säger inget. Jag kliver vidare.

Test 2: Gullmarsplan. klockan 00:30 - 4 Februari 2013:
Samma procedur: Polaren försöker först med sin riktiga biljett. Spärrvakten släpper in polaren helt utan bekymmer. Jag avvaktar en stund.
Jag kliver fram och visar en nygenererad fejkbiljett. Återigen tar det någon sekund extra än vad det gjorde för polaren, men spärrvakten här verkar vara en mästare på poker. Denne släpper in mig utan minsta antydan till misstanke. Men jag noterade att det tog lite extra lång tid än vad det gjorde för polaren.
Jag passar på att fråga spärrvakten om han noterade något konstigt med biljetten. Pokerminen spricker och spärrvakten ler. Denne svarar: -"Din biljett verkar inte stämma, men det är okej."
Jag kliver vidare.

Slutsats: Det verkar som om det är lätt för spärrvakterna och se om en biljett är falsk, men av någon anledning släpper dem förbi en trots allt. Tror det har något med att dem har någon order om att inte strula och bara släppa förbi en under någon kortvarig "övergångsperiod". Dock bara ett rykte jag har hört.

Vad behöver göras:
Bättre biljetter helt klart. Jag misstänker att det finns ett mönster som skall kännas igen i dem fyra text-strängarna.
Finns det någon som jobbar åt SL som spärrvakt här hos Flashback, som kan ge oss lite ledtrådar?

Jag håller verkligen med om att de kollar längre nu och är tveksamma. De kollar mycket längre nu än förut, har alltid fått åka med. Men man märker verkligen en skillnad nu efter 1 februari.
Citera
2013-02-04, 10:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lbl
.
Äh, ni testade ju inte med att Du gick först ...

Självklart beror det på ens ålder & utseende/beteende/klädsel hur chaffisar och spärrvakter reagerar.

Inget rykte, utan ett papper som har publicerats i gamla tråden redan 31/1: https://www.flashback.org/sp41779841

Hänger du inte med och läser allt ??

Där finns en länk som leder till: http://i.imgur.com/Hufgd9l.jpg

Där står att det inte ska tjafsas, utan släppas igenom till 15/2.

.

Ser ut som det är en bokstav mindre i verifieringskoden
på exmplet än vad det är på fejken, är detta slumpat?
Annars är det ju inte så konstigt att de ser att den är fejk!
Citera
2013-02-04, 11:41
Medlem
Essylias avatar
Det är omöjligt för blotta ögat att se om en biljett är falsk eller äkta. Allt handlar om hur ni beter er och ser ut, som det tidigare skrevs, tro själv att ni köpt biljetten så går det galant.
Citera
2013-02-04, 12:45
Medlem
Luftfrikadelles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av herbsngarlic
Nej, det försöket avslutades för längesen. Du visar upp biljetten i spärrluckan i Gullmarsplan som vanligt. Jag minns dock att någon i den gamla tråden berättade att Norrtälje-bussen hen åkte med hade en sms-läsare, men det var ju med det gamla sms-systemet, ingen aning om den utrustningen kan scanna de nya koderna i de nya smsen.

Aha. Varför avslutade dem det försöket?
Citera
2013-02-04, 13:23
Medlem
Kompis till mig gick av imorse vid Fridhemsplan och där stog de med scanner för att läsa av SMS biljetter, dom försökte på hans biljett i 5 minuter tills dom frågade om han hade köpt den och om den var äkta. Han använder nya appen härifrån, han fick passera ändå iallafall.
Citera
2013-02-04, 14:01
Medlem
SysGhosts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Essylia
Det är omöjligt för blotta ögat att se om en biljett är falsk eller äkta. Allt handlar om hur ni beter er och ser ut, som det tidigare skrevs, tro själv att ni köpt biljetten så går det galant.
Så var det med gamla SMS-biljetterna. Om man nu inte var ett matematiskt geni som kunde algoritmen utantill.
Jag misstänker att den nya biljetten har ett varierande mönster i text-strängarna som är lätt för spärrvakterna att känna igen (likt ASCII-art) , men svår att förfalska utan att känna till vad det man skall titta efter. (Så hade jag i alla fall designat ett SMS-system)

Jag och polaren kommer att utföra ytterligare experiment under dagen, då vi har en hel del ärenden att uträtta i stan.
Citera
2013-02-04, 15:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av black3ned
Kompis till mig gick av imorse vid Fridhemsplan och där stog de med scanner för att läsa av SMS biljetter, dom försökte på hans biljett i 5 minuter tills dom frågade om han hade köpt den och om den var äkta. Han använder nya appen härifrån, han fick passera ändå iallafall.
Han fick passera för det inte blivit 15 februari ännu tror jag
Citera
2013-02-04, 15:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av black3ned

hur menar du gick av? Stod de och läste av biljetten när han skulle gå UT ur T-banan?
Citera
2013-02-04, 15:50
Medlem
Essylias avatar
Citat:
Så var det med gamla SMS-biljetterna. Om man nu inte var ett matematiskt geni som kunde algoritmen utantill.
Jag misstänker att den nya biljetten har ett varierande mönster i text-strängarna som är lätt för spärrvakterna att känna igen (likt ASCII-art) , men svår att förfalska utan att känna till vad det man skall titta efter. (Så hade jag i alla fall designat ett SMS-system)

Jag och polaren kommer att utföra ytterligare experiment under dagen, då vi har en hel del ärenden att uträtta i stan.

Mycket möjligt, jag har dock köpt flera äkta inom UL,samma zon och hittar absolut ingenting i strängen som är lika, förutom att de tre sista siffrorna är samma som ULxxx.

Jag åker för nuvarande på en dev version av ul's biljetter då jag har ärenden i Uppsala under veckan och vill livetesta UL versionen innan jag släpper den. Hittills har det gått galant och jag tog mig även igenom en kontroll av kontrollanter. De granskade textsträngen noga men nöjde sig sedan utan ett pip. Eftersom båda systemen är så lika har jag enormt svårt att tro att slspärrvakter har något sätt att se giltigheten utan jag tror fortfarande det handlar om det intryck man ger.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in