2013-02-04, 16:10
Medlem
Xiztecs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av black3ned
Kompis till mig gick av imorse vid Fridhemsplan och där stog de med scanner för att läsa av SMS biljetter, dom försökte på hans biljett i 5 minuter tills dom frågade om han hade köpt den och om den var äkta. Han använder nya appen härifrån, han fick passera ändå iallafall.

Nog för att det var påtal om scanners förut - men de togs väl ändå bort. Och dessa scanners var stationära, handburna scanners har jag aldrig sett eller hörttalas om?

Säker på att det inte bara försökte scanna hans mobiljävel med samma scanner som man scannar biljetter med?
Citera
2013-02-04, 16:48
Medlem
krakkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Napi
Gullmarsplan har haft det i 1-2år, den var dock trasig sist jag var där för någon vecka sedan.

Byter tåg i Gullmarsplan två gånger per vardag och jag har då aldrig lagt märke till något liknande.
Citera
2013-02-04, 16:59
Medlem
MrInks avatar
Läs dagens Metro (Stockholm) på sid 4. Där har ni förklaringen till varför spärrvakterna, busschaufförerna och kontrollanterna är så snälla just nu.
Citera
2013-02-04, 17:20
Medlem
Xiztecs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Napi
Gullmarsplan har haft det i 1-2år, den var dock trasig sist jag var där för någon vecka sedan.

Gullmarsplan har då ingen scanner såvitt jag vet. Jag åker både tunnelbana och tvärbana dit och ifrån.
Citera
2013-02-04, 18:18
Medlem
Tjockstarks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neptuhn
Har åkt på denna biljet under helgen, i lördags på pendeltåget. -Utan problem!
I söndags på buss och tunnelbana. -Utan problem!

Inte ens en tvekan från spärrvakter eller konduktörer, var bara trevlig och tro själva ni köpt er biljett så ni inte ser nervösa ut.

Lycka till!

Nu vet jag inte vilken pendel du åkte, men man skall passa sig för pendeltåget mellan Uppsala - Stockholm! Jag ser kontrollanter där minst 2 ggr i veckan.

Tänkte bara höja en varningens finger.

Citera
2013-02-04, 18:46
Medlem
salxars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrInk
Läs dagens Metro (Stockholm) på sid 4. Där har ni förklaringen till varför spärrvakterna, busschaufförerna och kontrollanterna är så snälla just nu.
Lust att säga vad det står där?
Citera
2013-02-04, 19:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av salxar
Lust att säga vad det står där?
Fram till 15 februari låter dem passagerare åka med om det nya systemet krånglar.

Slänger upp pdf igen då förra tråden låstes (SL's egna informationsblad om sms biljetterna)
https://anonfiles.com/file/693edde8a...bef8762abcb8bc
Citera
2013-02-04, 19:28
Medlem
salxars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iSheep
Fram till 15 februari låter dem passagerare åka med om det nya systemet krånglar.

Slänger upp pdf igen då förra tråden låstes (SL's egna informationsblad om sms biljetterna)
https://anonfiles.com/file/693edde8a...bef8762abcb8bc
de*

Ja, det är ju trevligt. Hoppas problemen blir långvariga. Då slipper man använda fejkbiljett, bara att gå på och gnälla över att det inte funkar att smsa
Citera
2013-02-04, 19:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tjockstark
Nu vet jag inte vilken pendel du åkte, men man skall passa sig för pendeltåget mellan Uppsala - Stockholm! Jag ser kontrollanter där minst 2 ggr i veckan.

Tänkte bara höja en varningens finger.

Men om man sitter långt bak i tåget så borde man väl se när ev. kontrollanter stiger på tåget? då är det ju bara gå av och vänta på nästa tåg. Eller?
Citera
2013-02-04, 19:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av salxar
Ja, det är ju trevligt. Hoppas problemen blir långvariga. Då slipper man använda fejkbiljett, bara att gå på och gnälla över att det inte funkar att smsa
Jag gjorde så senast idag på gnesta pendeln. Där går det kontrollanter på tågen jämfört med tex märsta linjen. Har man fifflat med sin android står det inte SL i avsändarnumret (enbart 3 siffror), och är man då på tåget och kontrollanten inte köper detta är det inte så nice att sitta med en fejk. Har inte hunnit testa appen på bussen än, men då är det ju bara att kliva av om det blir problem.
Citera
2013-02-04, 21:01
Medlem
Xiztecs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iSheep
Jag gjorde så senast idag på gnesta pendeln. Där går det kontrollanter på tågen jämfört med tex märsta linjen. Har man fifflat med sin android står det inte SL i avsändarnumret (enbart 3 siffror), och är man då på tåget och kontrollanten inte köper detta är det inte så nice att sitta med en fejk. Har inte hunnit testa appen på bussen än, men då är det ju bara att kliva av om det blir problem.

Pröva ladda ner en annan SMS-hanterare om det inte fungerar. Vad gäller kontrollanter på tåget så är det bara att gå ifrån, de har inga befogenheter att kasta av dig eller röra dig förövrigt. Worst case scenario ringer dem polisen om de misstänker bedrägeri (din falska biljett).

Personligen föredrar jag att inte visa biljett alls för kontrollanter på tåg, de kan ändå inget göra. Värre att visa falskt och bli påkommen.

Citat:
Ursprungligen postat av nilsson24
Men om man sitter långt bak i tåget så borde man väl se när ev. kontrollanter stiger på tåget? då är det ju bara gå av och vänta på nästa tåg. Eller?

Det är nog lugnt, visa biljetten. I värsta fall kliver du bara av utifall de säger att den inte är riktig. Men ta debatten först, kan hända att man bluffar, inte ovanligt förut.
Senast redigerad av Xiztec 2013-02-04 kl. 21:04.
Citera
2013-02-04, 21:37
Medlem
nittionios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xiztec
Nog för att det var påtal om scanners förut - men de togs väl ändå bort. Och dessa scanners var stationära, handburna scanners har jag aldrig sett eller hörttalas om?

Säker på att det inte bara försökte scanna hans mobiljävel med samma scanner som man scannar biljetter med?

Det finns ju väldigt bra scanners som bla Swebus med mera använder där dom scannar av skärmen på telefonen. Att SL/Västtrafik inte har börjat använda dessa förvånar mig inte, jävla grottmänniskor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in