Citat:
Ursprungligen postat av
Grillo
http://www.hemnet.se/bostad/bostadsr...rtner_id=eniro
En fräsch lägenhet på Ön med härlig havsutsikt, tänker man... Sen ser man vardagsrummet... Whyyy? Hela lägenheten verkar gå i den här 70-tals(?)stilen som uppenbarligen är insatt i efterhand eftersom huset är byggt 1993.
Och 1993 förresten, jag vet inte men övriga skåningar här inne med koppling till Malmö, känns det som att det var så längesen man började bygga på Ön?
Förutom träpanelarna så är det ju väldigt tidstypiskt 90-tal. Både färger och möbler bara skriker 90-tal. Jag förstår inte vad det är för 70-tal du pratar om?
Citat:
Ursprungligen postat av
rotadent
Det där är verkligen inte en vanlig byggstil i Sverige och det ser ju otroligt slitet och trist ut utanpå, så det är nog inget vi borde bygga mer av direkt.
Citat:
Ursprungligen postat av
Grillo
Mm, det skiftande antalet våningsplan och de många takterasserna gör att det verkligen känns så, men man märker när man går i området att fasaderna är antingen slitna eller smutsiga, och det var de redan 2006 eller så när jag var där sist. Antagligen klarar de väl inte riktigt det havsnära läget, och skulle behöva högtryckstvättas lite då och då åtminstone, om det bara är smuts.
Ön har kanske Malmös absolut mest utsatta läge. Vinden kommer alltid från Danmark, sydväst till nordväst. Så, det betyder att det istort sett alltid blåser på Ön. Men också när det regnar så kommer frontar med slagregn, och husen ligger först att träffas av dom. Jag skulle tro att även om dom tog hänsyn till detta när husen byggdes, så gjorde dom ändock inte det tillräckligt ordentligt. Vädrets makter är skoningslösa. Jag skulle tro att det är detta som har fått byggnaderna att åldras i förtid.
Citat:
Intressant är att området norr om dessa hus fortfarande är obebyggt, vilket man kan fråga sig varför. Det känns som att detta vore förstklassig exploaterbar mark, men byggandet på Ön verkar ha stannat av helt.
Citat:
Ursprungligen postat av
Jumalauta
Det kanske beror på att kommunen inte äger den marken, vad vet jag. Personligen tror jag inte ett skvatt på någon havsnivåhöjning.
Det skrevs om det i tidningen bara häromdagen. Tydligen är det en privat markägare som inväntar bättre tider, trots påstötningar från staden.
"Centrala byggtomter i Malmö är guld värda för ett byggbolag – om det går att sitta lugnt och vänta in bästa tillfället i konjunkturen.
Det är just vad många byggbolag gör, hävdar Stefan Lindhe, vice ordförande i stadsbyggnadsnämnden.
Som exempel pekar han på en stor ödetomt mitt på Ön i Limhamn.
– Här sitter byggbolaget på en av de bästa byggtomterna i stan. Utan att göra ett dugg.
– Så ska det inte gå till. Vi måste gynna dem som vågar satsa på Malmö, och sätta press på de byggbolag som inte gör ett dugg."
http://www.sydsvenskan.se/malmo/bygg...e-i-stockholm/
Å andra sidan är det inget nytt i Malmö. Det har funnits ödetomter lite här och var sen 70-talets rivningshysteri. När Stockholmarna rev gamla Klara så byggdes tomterna upp relativt snabbt. I Malmö finns det fortfarande tomma tomter över, bla på Gamla Väster. Tomten i hörnet Baltzarsgatan/Södergatan byggdes upp för mindre än tio år sen, och det var en av stadens mest centrala tomter, mitt på gågatan. Den hade också stått tom och öde i tjugo trettio år, och staden hade gjort om marken till en lekplats bara för att det såg så inihelvete jävla trist ut. Så, det är inget nytt. Men visst är det trist.
Ön i Limhamn är för övrigt rätt kul. Det är en helt konstgjord ö, uppbyggd av dumpade slaggprodukter från kalkbrottet och cementbruket. Jag vet inte om det låg byggnader på det innan, men det började iallafall bebyggas i början på 90-talet. Dom där 90-talshusen var alltså först i vågen, sen håller det på att byggas ut i ganska maklig takt. Men varför någon skulle vilja bo där övergår mitt förstånd. Värre blåshål finns inte...