• 1
  • 2
2014-03-27, 10:46
Medlem
No6s avatar
Åt en choklad som gick ut för en månad sedan exakt, Marabou med jordnötter. Köpte den i affären igår så de har alltså sålt en 1 månad gammal choklad till mig som jag sedan ätit. Följdfråga, kan jag anmäla butiken för detta eller leder inte det till ett skit?

Den riktiga frågan, kommer jag bli sjuk och är det farligt på nåt sätt för kroppen? Känner mig inte sjuk och det är första gången jag äter chokladen så jag kan inte riktigt bedöma om den smakade annorlunda.
Citera
2014-03-27, 10:58
Medlem
Sebzors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av No6
Åt en choklad som gick ut för en månad sedan exakt, Marabou med jordnötter. Köpte den i affären igår så de har alltså sålt en 1 månad gammal choklad till mig som jag sedan ätit. Följdfråga, kan jag anmäla butiken för detta eller leder inte det till ett skit?

Den riktiga frågan, kommer jag bli sjuk och är det farligt på nåt sätt för kroppen? Känner mig inte sjuk och det är första gången jag äter chokladen så jag kan inte riktigt bedöma om den smakade annorlunda.

Det är ingen större fara. Du kan kontakta butiken som antagligen kommer ger dig ersättning för den gamla chokladkakan och kolla över sina varor så inte andra åker ut för det.
Citera
2014-03-27, 11:10
Medlem
Alplandskaps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av No6

Hej!

Marabou Peanut släpptes i höstas, (FB) Marabou Peanut. Choklad har längre hållbarhet än så. Vad har du för datum på din chokladkaka?

/Alplandskap
Citera
2014-03-27, 11:12
Medlem
Du snackar som att det vore färsk choklad, har inte köpta saker alltid massa konserveringskit i sig osv som gör att dom håller längre?

Tror inte det är någon fara alls. Hur smakade den, btw?
Citera
2014-03-27, 11:45
gjorde samma grej för några år sen, just marabou helnöt.. i en invandraraffär.. jag delade en bit och det var fullt med vita små maskar i... jag slängde den och gick inte dit mer.. den hade passerat datumet med två år.
Citera
2014-03-27, 12:09
Medlem
Alplandskaps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alplandskap
Hej!

Marabou Peanut släpptes i höstas, (FB) Marabou Peanut. Choklad har längre hållbarhet än så. Vad har du för datum på din chokladkaka?

/Alplandskap
Enligt ditt inlägg borde datumet vara: 27.02.2014. Om Marabou (Mondelez) av någon anledning satt sex månader på Marabou Peanut är det iofs troligt att du köpt en chokladkaka som passerat bäst-föredatum.

För att svara på dina frågor: nej, du kommer inte att bli sjuk; nej, det är inte farligt på något sätt för kroppen.

Tillverkarna har rejäla marginaler på sina bäst-föredatum. En tumregel kan vara att man gärna kan dubblera hållbarhetstiden.

Klart att du kan anmäla affären. Det kommer inte att leda till något, dock. Waste of time.

Jag har precis tryckt i mig en 200-grammare Marabou Helnöt. Bäst-föredatum 19.08.2014. Jag önskar dig lycka till med din framtida chokladkonsumtion!

/Alplandskap
Citera
2014-03-27, 12:20
Medlem
Cognitive Dissidents avatar
Choklad håller typ för evigt. Men det finns en anledning att det är ett bäst-före-datum
Den är inte lika god efter ett tag, tenderar att bli gråaktig och smaka som riktigt billig choklad. Sött och inte så mycket kakaosmak.
Antar att jordnötter kan härskna, men det hade du nog känt på smaken då.

Så nej, det är inte farligt att äta en chokladkaka som gick ut för en månad sen.
Hade du inte käkat upp den så hade du säkerligen fått en ny chokladkaka alternativt pengarna tillbaka av butiken, nu när du käkat upp den vetefan, men går du dit och berättar hur det är så är det väl inte omöjligt att du skulle få viss kompensation.
Citera
2014-03-29, 17:34
Medlem
DIEXELs avatar
Bäst före datum är bara ett påhitt från industrin för att öka säljvolymerna och tjäna mer pengar.
Citera
2014-04-16, 02:37
Medlem
GainerWheys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DIEXEL
Bäst före datum är bara ett påhitt från industrin för att öka säljvolymerna och tjäna mer pengar.

Fast nu är du nog ute o cyklar? Dricker du mjölk som passerat datumet? Asså visst om den är oöppnad funkar den 1 eller max 2 dagar senare men inte flera dagar
Citera
2014-04-16, 04:26
Medlem
Alplandskaps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GainerWhey
Fast nu är du nog ute o cyklar? Dricker du mjölk som passerat datumet? Asså visst om den är oöppnad funkar den 1 eller max 2 dagar senare men inte flera dagar
Är den oöppnad funkar den en vecka senare. Öppnad 1-2 dagar! Extremt stor skillnad på färskvaror och torrvaror/kolonialvaror dessutom.

/Alplandskap
Citera
2014-04-16, 08:54
Medlem
GainerWheys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alplandskap
Är den oöppnad funkar den en vecka senare. Öppnad 1-2 dagar! Extremt stor skillnad på färskvaror och torrvaror/kolonialvaror dessutom.

/Alplandskap

Haha? De var ju de jag sa, 1-2 dagar
Citera
2014-04-16, 13:35
Medlem
om du inte blev sjuk är det väl sjukt onödigt att dra igång en "rättsprocess" mot affären, även om de självklart gjort fel som sålt gamla saker.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in