Citat:
Ursprungligen postat av
JamesBondage
Det är definitivt enklare att komma undan ifall brottsoffret väljs slumpmässigt. Jag tror de flesta som mördar gör det pga en ilska riktad mot en särskild individ eller för att komma åt någonting (ex arv). Då känner man brottsoffret och du finns således i dennes bekantskapskrets (på ett eller annat sätt).
Mord utan ett motiv lär vara de mest svårlösta.
Sedan hjälper det att man inte har Flashbacktråden
Svårt att mörda och komma undan med det i dagens samhälle??? bland internethistoriken.
Edit: märkte precis att jag skrivit samma sak som föregående talare
Vad har det med saken att göra? Majoriteten av befolkningen har läst olika trådar och tittat på olika TV-program som handlar om mord och att komma undan så det är väl inget som bevisar något?! Mördaren Mats Alm (ej dömd) kom ju undan trots att han hade läst på internet "Hur kommer man undan när man mördat någon" eller något liknande i den stilen. Trots andra starka bevis mot honom friades han så allt har inte med vad polisen tar fram utan domarna avgör.
I dagens samhälle dvs i Sverige lär det vara svårare att komma undan men det betyder inte att det är så i andra länder. Jag gissar att det är lättare att komma undan i t. ex. dagens Ryssland än det var under kommunistiskt styre då folket hölls i schack. I Mexiko dödas folk på löpande band verkar det som.