2014-04-25, 03:23
Medlem
Kaospojkens avatar
http://motherboard.vice.com/blog/com...itcoin-and-tor

Citat:
"With so many devices being Internet connected, it makes murdering people remotely relatively simple, at least from a technical perspective. That's horrifying," IID President Rod Rasmussen said in last year's report. "Killings can be carried out with a significantly lower chance of getting caught, much less convicted."

Citat:
Life-supporting devices aren't the only potential IoT murder weapons: Remember this year's car hacking scare? A highly publicized report out of Def Con revealed that cars can be accessed and controlled remotely, one of the more terrifying scenarios in anyone's book. Now even the US government is getting nervous enough to move on the issue; a senator wrote an official request to automakers to come up with a plan to stop people from hacking into vehicles.
Citera
2014-04-25, 03:26
Medlem
Kaospojkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av herrtanke
Då måste man vara datakunnig. Går att spåra IP-adress vettu.

Inte det lättaste att spåra om du sitter bakom flertalet VPN samt TOR. Du behöver inte vara så kunnig för att sätta upp något sådant.
Citera
2014-04-25, 03:53
Bannlyst
Random hor-mord ska vara bland det lättaste att komma undan med har jag sett på en dokumentär iaf. Följer med dig frivilligt till valfri plats, har många kunder, ingen bryr sig osv.
Citera
2014-04-25, 03:56
Medlem
Neksnors avatar
Det är väl inte så stor andel mord som inte blir lösta i Sverige? Sedan beror det på vad man menar med löst.
Att ha dömt den som utförde mordet.
Att ha dömt den som beställde mordet (utföraren åkte hem till X-land tre timmar efter mordet).
Att polisen anser att de vet vem som gjort det eller beställt det men att bevis inte håller i domstol.
Att man hittar ett lik och vid identifiering så löser polisen, med DNA, ett 14 år gammalt mord, utfört av en helt okänd person, nu död.

Möjligheterna att komma undan beror antagligen också på vem man mördar, någon man känner, någon man spårat eller någon som man bara spontanmördar.
Citera
2014-04-25, 04:00
Medlem
dovAkins avatar
Känns som största delen av alla mord i Sverige är Familje relaterat elller att det är en bekant som gjort de. Tror däremot om du skulle typ åka ner till Malmö från typ Gefle och begå ett där så skulle du nog komma undan om du inte är helt inkompetent, om man droppar mordvapnet i typ en annan stad typ 20 mil ifrån själva platsen där brottet skedde.
Citera
2014-04-25, 06:19
Medlem
kordens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sinnparne
Om man nu skulle ha lust att mörda en person, är det då svårt att göra det utan att åka dit för det? Att döda någon som man inte har någon större anknytning till.

Frågan är ganska intressant, eller?
För man tänker sig att det ska vara ganska enkelt, men är det verkligen så enkelt?
Dagens samhälle:
* Alla övervakningskameror på bussar och utanför affärer, banker osv...
* Polisens utvecklade teknik när det gäller DNA osv.
* Vittnen osv, folks mobiler.

Man tänker sig att det bästa sättet skulle vara pistol, men de avger höga ljud och är ganska svåra att få tag i. Kniv är ganska smidigt egentligen, men då har vi det där med blod på kläderna osv.. Det är nog inte så enkelt att mörda med kniv utan att få blod på dig.

Anledningen till min trådstart är inte att jag planerar ett mord eller så. För då hade jag givetvis inte startat en tråd om det på FB, det vore ju helt . Tanken slog mig nyss bara, dvs hur svårt det egentligen är.

Kolla med dom som har mördat och tänkt som dig, nog ingen som planerade att åka dit.
Citera
2014-04-25, 06:50
Medlem
bergochdals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JamesBondage
Det är definitivt enklare att komma undan ifall brottsoffret väljs slumpmässigt. Jag tror de flesta som mördar gör det pga en ilska riktad mot en särskild individ eller för att komma åt någonting (ex arv). Då känner man brottsoffret och du finns således i dennes bekantskapskrets (på ett eller annat sätt).
Mord utan ett motiv lär vara de mest svårlösta. Sedan hjälper det att man inte har Flashbacktråden
Svårt att mörda och komma undan med det i dagens samhälle??? bland internethistoriken.

Edit: märkte precis att jag skrivit samma sak som föregående talare
Vad har det med saken att göra? Majoriteten av befolkningen har läst olika trådar och tittat på olika TV-program som handlar om mord och att komma undan så det är väl inget som bevisar något?! Mördaren Mats Alm (ej dömd) kom ju undan trots att han hade läst på internet "Hur kommer man undan när man mördat någon" eller något liknande i den stilen. Trots andra starka bevis mot honom friades han så allt har inte med vad polisen tar fram utan domarna avgör.

I dagens samhälle dvs i Sverige lär det vara svårare att komma undan men det betyder inte att det är så i andra länder. Jag gissar att det är lättare att komma undan i t. ex. dagens Ryssland än det var under kommunistiskt styre då folket hölls i schack. I Mexiko dödas folk på löpande band verkar det som.
Citera
2014-04-25, 10:05
Medlem
Nyanpasus avatar
Gör som den här (FB) För 15 år sedan så knuffade jag en kille ut för ett stup.
Citera
2014-04-25, 10:19
Medlem
1. Klä dig ordentligt/passande/smart

2. Utför dådet mörkertid

3. Berätta ALDRIG för någon

4. Ha ett rent register.

Klarar du dig från dessa punkter så skulle jag vilja säga att du har extremt stor chans att klara dig.... eller ?
Citera
2014-04-25, 10:21
Medlem
jultomtenbrannupps avatar
Har också funderat på detta. Hur svårt kan det vara att ta en tripp till en stad 20 mil bort mörda nån random snubbe och åka hem igen? Även om dom hittar fingeravtryck eller dna på brottsplatsen så finns jag inte i deras register och kan inte på nåt sätt bindas till offret. Om man däremot känner offret och har motiv så är det nog betydligt svårare.
Citera
2014-04-25, 10:27
Medlem
noreason2lives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sinnparne
Vittnen och övervakningskameror, svårare än det låter tror jag..

Man har ju någonting som döljer ansiktet typ som en balaclava luva... finns ju folk som har klarat sig
Citera
2014-04-25, 10:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jultomtenbrannupp
Har också funderat på detta. Hur svårt kan det vara att ta en tripp till en stad 20 mil bort mörda nån random snubbe och åka hem igen? Även om dom hittar fingeravtryck eller dna på brottsplatsen så finns jag inte i deras register och kan inte på nåt sätt bindas till offret. Om man däremot känner offret och har motiv så är det nog betydligt svårare.

Om du skulle få för dig att göra det så har du redan lämnat ett spår efter dig genom att skriva i denna tråden. Långt innan mordet begås finns det ett litet avtryck från dig alltså. Sen kanske du måste köpa ett handeldvapen anonymt, stjäla en bil o.s.v. och så blir spåren fler och fler.

Jag håller fast att största chansen att komma undan är om man gör det snabbt utan att tänka så mycket.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in