2014-04-24, 19:03
Medlem
Svårt att mörda och komma undan med det i dagens samhälle???

Om man nu skulle ha lust att mörda en person, är det då svårt att göra det utan att åka dit för det? Att döda någon som man inte har någon större anknytning till.

Frågan är ganska intressant, eller?
För man tänker sig att det ska vara ganska enkelt, men är det verkligen så enkelt?
Dagens samhälle:
* Alla övervakningskameror på bussar och utanför affärer, banker osv...
* Polisens utvecklade teknik när det gäller DNA osv.
* Vittnen osv, folks mobiler.

Man tänker sig att det bästa sättet skulle vara pistol, men de avger höga ljud och är ganska svåra att få tag i. Kniv är ganska smidigt egentligen, men då har vi det där med blod på kläderna osv.. Det är nog inte så enkelt att mörda med kniv utan att få blod på dig.

Anledningen till min trådstart är inte att jag planerar ett mord eller så. För då hade jag givetvis inte startat en tråd om det på FB, det vore ju helt . Tanken slog mig nyss bara, dvs hur svårt det egentligen är.

Senast redigerad av sinnparne 2014-04-24 kl. 19:06.
Citera
2014-04-24, 19:06
Medlem
Tjoasszs avatar
Tror att det är en väldigt liten chans att du skulle komma undan med mord i dagsläget. Det finns som du säger kameror överallt och sen så är det alltid någon som har sett dig på en viss plats och kommer att vittna.

Vilket jag tycker är bra då mord inte ska förkomma, men det är i princip omöjligt.
Citera
2014-04-24, 19:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tjoassz
Tror att det är en väldigt liten chans att du skulle komma undan med mord i dagsläget. Det finns som du säger kameror överallt och sen så är det alltid någon som har sett dig på en viss plats och kommer att vittna.

Vilket jag tycker är bra då mord inte ska förkomma, men det är i princip omöjligt.

Bra att det är så!
Men hur många kommer undan egentligen rent statistiskt?
Citera
2014-04-24, 19:12
Medlem
Manboiiis avatar
Det är både lätt och svårt att komma undan med mord, nu ska jag inte säga att jag är proffs eller har gjort det förr. Men med logiskt tänkande, planering och psyke för det så är det nog inga problem, ja kunskap inom vissa områden skadar inte heller.

Oftast sker ju mord idag på öppen gata med pistol skott i skallen, det kommer du nog aldrig komma undan med.

Statistiskt sett är det nog svårt att ta reda på, försök se bara hur många människor som försvinner varje år i Sverige.
Citera
2014-04-24, 19:14
Medlem
TheKeyboardWarriors avatar
Är det verkligen så svårt att komma undan med mord? Rakar huvudet för DNA, köper nya svarta kläder med en keps och en hoodie, svarta handskar och en kniv. Knivhugger en neger i en tunnel på natten, dumpar kläderna och går hemåt, en annan väg.
Citera
2014-04-24, 19:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheKeyboardWarrior
Är det verkligen så svårt att komma undan med mord? Rakar huvudet för DNA, köper nya svarta kläder med en keps och en hoodie, svarta handskar och en kniv. Knivhugger en neger i en tunnel på natten, dumpar kläderna och går hemåt, en annan väg.

Vittnen och övervakningskameror, svårare än det låter tror jag..
Citera
2014-04-24, 19:18
Medlem
Du säger att det är svårt att få tag i en pistol? Finns att beställa på internet.
Sen kan man surfa in på darknet och beställa en hitman
Citera
2014-04-24, 19:22
Medlem
TheKeyboardWarriors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sinnparne
Vittnen, knivhugger en random person på natten på en plats där det inte ofta går människor, speciellt på natten.

Övervakningskameror, bränner upp kläderna och har ett par extra färgstarka kläder med sig. Och går en massa random vägar för säkerhets skull så att man tappar bort kamerorna, och sedan går en väg hemåt där man inte tidigare gått.

Räcker inte det? Jag har väldigt svårt att tro att svensk polis har resurser och kompetens att hitta mig.
Citera
2014-04-24, 19:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lixxor
Du säger att det är svårt att få tag i en pistol? Finns att beställa på internet.
Sen kan man surfa in på darknet och beställa en hitman

Då kan de ju se vad man sökt på via nätet, bevis..
Citera
2014-04-24, 19:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheKeyboardWarrior
Vittnen, knivhugger en random person på natten på en plats där det inte ofta går människor, speciellt på natten.

Övervakningskameror, bränner upp kläderna och har ett par extra färgstarka kläder med sig. Och går en massa random vägar för säkerhets skull så att man tappar bort kamerorna, och sedan går en väg hemåt där man inte tidigare gått.

Räcker inte det? Jag har väldigt svårt att tro att svensk polis har resurser och kompetens att hitta mig.

Och även om de hittar dig måste de ha bevis..
Citera
2014-04-24, 19:27
Medlem
franges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sinnparne

Man tycker ju det, men tydligen inte - då dubbelmördaren som högg ihjäl ett litet barn och en kvinna på öppen gata relativt centralt i Linköping för tio år sen fortfarande är spårlöst försvunnen, och polisen saknar helt misstänkta.

Man har till och med varit så desperat att man samlat in DNA från alla i trakterna som tillhör den misstänkta målgruppen (unga män) för att försöka komma någon vart med utredningen, dock utan resultat (ja, jag har personligen gjort det då jag bodde i trakten vid tiden för mordet).
Citera
2014-04-24, 19:35
Medlem
Men det är ju bra isf att det är så pass svårt som ni säger...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in