2014-04-18, 19:53
Medlem
Hej

Jag är så sjukt förtjust i Jaguar gamla coupémodell.
Har letat efter annonser under längre tid och det är nog v12an jag är ute efter men vill höra lite omdömen. Jag kommer använda bilen som sommarbil och ha den ståendes i garaget.

Så ge mig lite feedback!!
Citera
2014-04-19, 02:41
Medlem
elektronikfreaks avatar
Ryktena säger att V6 o V8 är ett betydligt bättre köp än V12. Åtminstone om man hellre föredrar att kärran är ute på vägarna o rullar än bara står på verkstaden samt att du inte har obegränsade ekonomiska resurser.
Citera
2014-04-19, 10:29
Medlem
Jag har haft några, hinner inte skriva så mycket nu (i stil med Jaguarimagen i övrigt ska jag till golfbanan) men registrera dig på Jaguarklubbens forum, det är gratis och många där kör xjs.

Skitball bil för övrigt!
Citera
2014-04-19, 12:10
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Las Peras
Hej

Jag är så sjukt förtjust i Jaguar gamla coupémodell.
Har letat efter annonser under längre tid och det är nog v12an jag är ute efter men vill höra lite omdömen. Jag kommer använda bilen som sommarbil och ha den ståendes i garaget.

Så ge mig lite feedback!!

Vaga rykten säger mig att Jaguar hade en del problem med den V12an och du bör nog kolla upp varje bil ordentligt.

En V12a är annars den ultimata motorn, inte bara för dess prestanda utan mer för dess smidighet. Jag kör själv en V12a och närmare motorhimlen kommer man inte.
Citera
2014-04-19, 14:06
Medlem
5.3-motorn som sitter i 80-tals XJS är i grunden en bra motor som, givet att den får olja, vatten enligt rätt intervall går hur långt som helst. Motorn har egentligen väldigt få mekaniska svagheter, i synnerhet för att vara en v12 från 80-talet. Dessutom är den också ganska enkelt uppbyggd med enkla kammar istället för dubbla etc. Dubbla kammar valdes bort just för att man ville bygga en enkel och driftssäker motor.

Men...är den då billig i drift och pålitlig? Absolut inte. Bland annat krånglar;
-Kylningen, motorn utvecklar otroligt mycket värme och en sommardag i stillastående köer med ac:n igång... Då måste kylningen vara i perfekt skick för den inte ska koka. Om kylningen bara är 90% av sin förmåga blir det raskt problem, medan en XJS med sexan i säkert klarar sig på 70% utan att ägaren någonsin märker det.
-Elektroniken. De har en tidig form av insprutning med mycket givare, boxar och annat jox som kan krångla. Svårt och jobbigt att felsöka.
-Torkade slangar. All den värme som utvecklas torkar ut alla möjliga och omöjliga slangar som går i motorutrymmet, och det går slangar, sladdar och vakuum i oändliga mängder under huven på en XJS. En liten vakuumläcka och bilen går dåligt, och att hitta denna läcka där nere...
-Utrymme. Eller rättare sagt...bristen på utrymme. Motorutrymmet är trångt, trångt och trångt. Byta grenrören, generator eller något annat är mycket jobbigare än på andra bilar.
-Trögtänkta ägare. När Jonny som egentligen gillar USA-bilar börjar skruva på en XJS blir det inte bra, för den är ofta olik andra bilar och att bara börja felsöka på måfå är inte bra, det går snabbt att förstöra mer än vad som var trasigt från början. En XJS 5.3 behöver en ägare eller mekaniker som frågar först och skruvar sen! Samtidigt som motorn egentligen inte är extremt ovanlig, så mycket hjälp finns att få.

Sammantaget en av de mulligaste bilar man kan äga/köra, jag har kört väldigt många bilar i alla prisklasser men XJS är verkligen en favorit. I synnerhet med 5.3 v12.

De finns dock med raka sexor, 3.6 och 4.0, de är bättre på allt även om jag rent känslomässigt föredrar v12. Jag har haft två med sexan i och de har varit helt problemfria, en av dem står kvar i garaget och jag skulle inte tveka att köra den till Afrika imorgon om så var fallet.
Citera
2014-04-19, 21:39
Medlem
Kalasbra svar!
Jag har bakgrund inom fordonsel och jobbar inom fordonsbranschen så den biten känns ändå bra. Eftersom jag kommer ha den som entusiastbil så lutar det åt v12, jag kommer att köra några hundra mil per år.
Vad är det man ska kolla noggrannare vid ett ev köp? Alltså typiska fel som hör till just jaguar.
Citera
2014-04-19, 23:19
Medlem
Citat:
Kalasbra svar!
Jag har bakgrund inom fordonsel och jobbar inom fordonsbranschen så den biten känns ändå bra. Eftersom jag kommer ha den som entusiastbil så lutar det åt v12, jag kommer att köra några hundra mil per år.
Vad är det man ska kolla noggrannare vid ett ev köp? Alltså typiska fel som hör till just jaguar.
Som sagt, bästa tipset du kan få är att registrera dig på Jaguarklubbens forum (www.jaguarklubben.se) vilket är gratis, eller deras Facebook-sida. Jag är ingen mekaniker på något sätt men jag har varit extremt nöjd med mina tre XJS, mer så än efterföljaren XK som är snygg men inte lika mysig att köra.

Hinner inte svara mer nu, återkommer senare!
Citera
2014-04-20, 14:10
Medlem
Handbromsen bör fungera, oken sitter invid klumpen bak och det är trångt. Det går alldeles utmärkt att byta ok och skivor på plats men ska man göra en rejäl service med alla delar nya spar man nog tid på att lyfta ned hela bakaxeln, vilket förvisso är ganska lätt på XJS.

I övrigt är det nog mest rost, rost och rost man ska akta sig för. Motorn ska förstås gå bra, låt den gå på tomgång för att se så den inte kokar. Motorutrymmet är trångt så grenrörsläcksge är jobbigare att åtgärda än på många andra bilar.
Citera
2014-04-28, 18:40
Medlem
Nu står det en XJS från 86 med v12a hemma på uppfarten
Citera
2014-04-28, 21:31
Medlem
Citat:
Grattis!

Tidernas coolaste bil!
Citera
2014-04-29, 10:00
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:

Välkommen till klubben! Får jag fråga vad du fick ge för den?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in