Flashback bygger pepparkakshus!
2014-04-27, 22:21
Medlem
the saints avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bohlwinkel
Dr ser man. Du verkar har vldigt bra koll p det hr. Utveckla grna:

1. Vad har polisen hjlpt honom med?

2. Vad har SB sagt som varit helt uppt vggarna och som borde ftt domstolarna att inse att han inte visste vad han pratade om?

3. Vad har han lyckats f till rtt genom rena gissningar?

JHEL verkar ocks ha detta helt klart fr sig och fr givetvis ocks grna svara.

Hade du lst
a) frunderskningarna
b) Rstams bok (inkl. ref.)
c) Josefssons bok (inkl. ref.)

s hade du inte behvt frga. Dr finns svar p dina frgor. Det r uppenbart fr alla som frskt ta till sig den information som finns.

Och, nej, jag tnker inte lgga tid p att ta fram exempel. Det fr du gra sjlv.
Senast redigerad av the saint 2014-04-27 kl. 22:24.
Citera
2014-04-27, 22:32
Medlem
Stina-Linas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grismongis
Min kusin r en rlig mnniska, och han tyckte Sture sg stirrig ut p gonen.
Du knner inte ens Sture, men jag knner min kusin vldigt vl.
'
Jag frgar var och nr han skulle ha blivit sedd?
Citera
2014-04-27, 22:39
Medlem
Stina-Linas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grismongis
Min kusin som bor i jmtland sg honom fr cirka en mnad sedan.

Jaha ja om han sgs d var det kanske inte s konstigt att han sg ut som Du sger.Han hade har han sagt offentligt brutit en ryggkota och hade vldigt ont och svrt att rra sej pga smrtan.

http://sverigesradio.se/sida/artikel...rtikel=5813515

Han r drogfri trots smrtan
Senast redigerad av Stina-Lina 2014-04-27 kl. 22:52.
Citera
2014-04-27, 22:55
Medlem
Citat:
Varfr gr ni s stor sak av bgfilen? Jag r vertygad om att de flesta som hr ordet bgsg skulle utg frn att bgfil avses. Jag vet inte ens vad en bgsg r eller vad det r fr skillnad i frhllande till en bgfil. Jag skulle uppfatta att den som sa bgsg sa fel och menade bgfil. Det intressanta mste vara hur SB beskrev filens/sgens utseende. Vad vet man om det?
Det r ett helt annat sorts verktyg, r betydligt strre och anvnds bland annat i skogen. Ingen som sett och anvnt en bgsg skulle beskriva det som en bgfil. Annat n s klart som en tillfllig felsgning.

Men du har s klart rtt i att det avgrande vore att lta honom beskriva "bgfilen". Om det han d beskriver i sjlva verket r en bgsg s har man vl ett indicium. Men man mste sklart undvika att antyda att det r ngot annat n en bgfil som avses. Det var det jag menade med min frga till Knivfur. Jag anser att det r hans jobb. D duger det inte heller med ngra svepande artiklar av Pentinen.
Senast redigerad av severus 2014-04-27 kl. 23:21.
Citera
2014-04-27, 23:08
Medlem
Citat:
Dr ser man. Du verkar har vldigt bra koll p det hr. Utveckla grna:

1. Vad har polisen hjlpt honom med?

2. Vad har SB sagt som varit helt uppt vggarna och som borde ftt domstolarna att inse att han inte visste vad han pratade om?

3. Vad har han lyckats f till rtt genom rena gissningar?

JHEL verkar ocks ha detta helt klart fr sig och fr givetvis ocks grna svara.
1. Det mest flagranta exemplet var vl nr han ska ha lyckats beskriva ett mrke p Asplunds kropp. Hr formulerade sig den utredande klagaren det som att han ftt svrfrklarlig hjlp av Pentinen. ven CZ fallet och den famsa sgen skulle kunna vara ett exempel. Men hr kan det lika grna, till och med mer troligt, handla om klantighet.

2. I exempelvis Appojaure och CZ r grningsbeskrivningarna s pass mrkliga att domstolarna borde ha funderat en del. Men i vilket fall r alla ense om att ansvaret inte i frsta hand ligger p dem.

3. Ett exempel r att han pstods ha beskrivit kldseln hos en grannpojke till Asplund. Likheten var bara ungefrlig och det r vl knappast ens skert att pojken var kldd s just den dagen. Det gr alltid att hitta en del verenstmmelser mellan tv gigantiska material. I sht nr det rcker att ha nstan rtt.
Senast redigerad av severus 2014-04-27 kl. 23:30.
Citera
2014-04-29, 21:14
Medlem
Tror ni man kan f en autograf av honom?
Citera
2014-04-29, 21:35
Medlem
Knifvurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schlesien
Det r tnkbart att sgen hamnade p Pitholmsheden innan Charles hamnade dr. Om det nu var s nra?

Lg den verkligen lngs den strckning SB pekat ut? Den psts ha hittats 100 m frn fyndplatsen.

Jgaren som hittade kraniet hade gtt frbi FP otaliga gnger tidigare. Det var frst nr han snubblade p kraniet som han reagerade. Han och hans far hade ett par r tidigare avverkat skog ett stenkast bort. (Allts ca 1991.)
Stycken:

- 1: Ja den kan iofs ha legat dr sedan Hedenhs. Dock skall SB ha uppgett ungefrlig storlek och platsen som sagt.

- 2: Enligt Penttinen hittades den enligt SBs angivelse:
"Rstams undviker att nmna att polisen vid sk med metalldetektor antrffade en motsvarande sg i skogen under mossan lngs den strckning dr SB berttat att han kastat sgen. Sgen antrffades frst efter det att SB frt den p tal."
http://www.magasinetparagraf.se/deba...nen-kritiserar

Josefsson/Rstam nmner verhuvudtaget inte riktningen, s d kan man anta att de undanhller detta och att sgen hittades p ett stt som r till nackdel fr SB-frsvararna, dvs att Penttinen har rtt.

- 3: De uppgifterna kommer frn Rstams bok? Om uppgifterna stmmer talar det emot att CZ dtt naturligt. Rstam skriver ven fljande om jgaren som hittade kraniet:

"Fyndet frbryllade honom. En kropp kunde inte ha legat p platsen ngon lngre tid utan att upptckas. Hr brukade de g i drevkedja och han hade passerat platsen otaliga gnger. Och hans far hade fr ett par r sedan avverkat skog ett stenkast bort."

Om CZ dtt naturligt - inte legat "nedgrvd" - torde allts kroppen sannolikt hittats mycket tidigare.
Citera
2014-04-29, 21:47
Medlem
Stina-Linas avatar
Men nu bygger inte resningar och frianden p Rstams bok utan p fakta som funnits (och en del som tidigare dolts) i rttsliga handlingar

Magasinet Paragraf r inte direkt knda fr att komma med faktaartikar i fallet. De hll ju nda in i slutet Gubb-Jan under armarna vilket sger en del om deras (o)professionalitet

Dessutom efter att denna artikel skrevs 2012 och efter att SB blev friad sista gngen gjorde Dick Sundewall avbn och frklarade att han haft fel tills dess. Han hade allts trott p SB skuld men inte lngre

Lnken finns nnstans i trden fr den som vill leta och lsa
Senast redigerad av Stina-Lina 2014-04-29 kl. 22:05.
Citera
2014-04-29, 21:52
Medlem
Knifvurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av the saint
Mindre relevanta detaljer???? Vilket mrkligt pstende.

Nej det r inte mrkligt. Du och Josefsson framhller betydelselsa uppgifter, som att SB inte minns t.ex vilket bilmrke den gifta mannen hade fr 17 r sedan.

nkan efter den gifta mannen vittnar att de hade en relativt ny Opel av typen sedan, dvs dr man kan rigga bakluckan s att den ker upp vid inbromsning (fr att f anledning att stanna intill CZ), vilket r vad SB uppgav i frhr.

Kuriosa: det tycks varit en Opel Rekord:
http://en.wikipedia.org/wiki/File:Op...rd_d_h_sst.jpg

Citat:
Ursprungligen postat av Stina-Lina
Men nu bygger inte resningar och frianden p Rstams bok utan p fakta som funnits (och en del som tidigare dolts) i rttsliga handlingar
Det r inte det som diskuteras. Och fr femtioelfte gngen: nedlagt tal innebr inte bevisad oskuld.
Senast redigerad av Knifvur 2014-04-29 kl. 21:57.
Citera
2014-04-29, 21:58
Medlem
tillgg

Kniver du har fortfarande inte frklarat hur det gick till nr quick gick frn att prata om bgfil til att prata om om bgsg
Citera
2014-04-29, 22:19
Medlem
Inte heller vad quick hade sgen till.
Citera
2014-04-29, 22:27
Medlem
Knifvurs avatar
Citat:
:
Jag vet inte ens vad en bgsg r eller vad det r fr skillnad i frhllande till en bgfil. Jag skulle uppfatta att den som sa bgsg sa fel och menade bgfil. Det intressanta mste vara hur SB beskrev filens/sgens utseende. Vad vet man om det?
Fetning:

SB sger frst bgfil, som till sin konstruktion kan vara lik en bgsg, dvs ett bgformat handtag som hller en sgklinga. Bda typerna finns i olika storlekar. (Man kan fr vrigt ven anvnda en bgfil fr att sga i tr, genom att byta sgblad).

SB visar allts att det r en liten modell, inte med grova tnder. Framgr i en del av Josefssons utskrift av frhret:

-------------------
[Seppo]: Bgfil anvnder man nr man sgar jrn d, fr att kapa av rr och snt dr men vldigt tunt. En bgsg anvnder du nr du kapar ved
[Sture]: Ja, finns det inget mellanting dr d
Sture mste hr ha mttat sgens storlek med hnderna, fr nu gav sig advokat Gunnar Lundgren in i diskussionen:
[Advokat Gunnar Lundgren]: Ja det r en liten bgsg du visar nu.
[Sture]: Ja ja, det r inte den hr stora.
[Advokat Gunnar Lundgren]: N men den har grova tnder eller?
[Sture]: N.
[Seppo]: Vad anvnder man den hr sgen till i vanliga fall, vet du det?
[Sture]: N det vet jag inte, jag kan tnka mej att man sgar av trdet.
[Advokat Gunnar Lundgren]: Trdkvistar, fr att ympa.
[Sture]: Ja.
[Seppo]: r det en mindre modell av bgsg egentligen.
[Sture]: Ja.
--------------------------
Anm: skulle vara intressant att se hela frhret i original, inte bara Josefssons urklipp.
Senast redigerad av Knifvur 2014-04-29 kl. 22:42.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in