2014-05-03, 20:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skeptoid
Och precis samma sak sger SvP om judar: "bara dr de finns". Du behver inte g lngre n till denna trd fr att se exempel.
Det vore vl orimligt om de skulle tro p ngot om de samtidigt medger att de inte tror p det.
2014-05-03, 20:31
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Vldigt mnga, ven ledande sd-are, talar och menar muslimer nr de talar om invandring. Jag har aldrig sett t ex Ekeroth sga ett ont ord om vare sig polacker eller chilenare (tv stora invandrargrupper). Ofta anvnds det dubisa ordet "MENA", och det r rtt klart fr de flesta att med detta menas huvudsakligen muslimer.

"Det dubisa ordet "MENA" ? Vad r dubist (tvivelaktigt) med en akronym fr Middle East and North Africa?
2014-05-03, 20:38
Medlem
infidels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lecro
SD har nog inte ngot emot SvP eftersom dem r ocks ett nationalistiskt parti som hller p vxa men SD r judevnliga och stttar Israel till 100%.

Nej, Bjrn Sder har sagt att det r fullstndigt uteslutet att SD kan tnka sig att samarbeta med SvP.

Citat:
Och r det s att de sympatiserar med Svenskarnas parti, s har de inte i Sverigedemokraterna att gra, sger Bjrn Sder.

r det ett parti som ni skulle kunna samarbeta med?

Det ser jag som fullstndigt uteslutet.

http://sverigesradio.se/sida/artikel...rtikel=5817089

SD r inte ett nationalistiskt parti utan ett socialkonservativt parti med drag av M, FP och KD. SvP r ett etnonationalistiskt parti utan nrliggande frlagor i riksdagen. SD omorienterade sig mot socialkonservatismen redan 2011. De SDare som hoppar ver till SvP r de som blivit ver efter utrensningarna av icke-borgare i partiet.
2014-05-03, 20:42
Medlem
infidels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Straybullet
Svp samarbetar varken med Sd eller sdu. Var har du ftt det ifrn? Dremot stdjer mnga av Sds medlemmar vr sunda och ndvndigt radikala politik. Och fler lr det bli i takt med att Sd liberaliseras ytterligare.

Mnga? Snarare en snabbt krympande minoritet av SDs medlemmar. Idag lr de flesta SDare vara folk som hoppat ver frn ngot borgerligt parti, frmst d moderaterna.
2014-05-03, 21:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CharlieLindh
Jag rekommenderar att du brjar flja med i rapporteringen kring politisk islam. Det rcker bra med brittisk, dansk och norsk press fr att f en inblick. Jag vet rligt talat inte hur du frmr din hjrna att frneka fenomen som r kopplade till vrldens nst strsta religion, men det r kanske inte mrkligare n att vissa r kommunister trots det som hnde i steuropa.
Det r vl snarare s att jag tycker att en del tecken p islamisering r lite vl ljliga. Hr till exempel:

(FB) LO-basen uppmanade folket att skrika p ARABISKA!

Det r snarare trivialt sant att en religion syns om det bor ngra hundra tusen av den religionen inom ett land. Men det var som sagt en liknelse med SvP:s upprrdhet kring judar. Nr Stockholms synagoga byggdes, anser du att det ledde till en judaisering av Sverige, om n liten? Om du bara fr svara ja eller nej, utan att utveckla svaret, vad blir det d?
2014-05-03, 21:22
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Nr Stockholms synagoga byggdes, anser du att det ledde till en judaisering av Sverige, om n liten? Om du bara fr svara ja eller nej, utan att utveckla svaret, vad blir det d?

Svaret r nej. Judendomen, till skillnad frn islam, r inte missionerande.

Det upphr inte att frbluffa, att du och likasinnade drar alla religisa ideologier (aka religioner) ver en kam.

Ingen drar alla politiska ideologier ver en kam och det r givetvis mycket underligt att dra alla religisa ideologier ver en kam.
2014-05-03, 21:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
"Det dubisa ordet "MENA" ? Vad r dubist (tvivelaktigt) med en akronym fr Middle East and North Africa?

Det r dubist p tv stt.

Frst s menar de flesta, tminstone sd-are, helt enkelt muslimer/araber nr de sger MENA. Som jag ocks nmnde har ju kesson inte ngra problem med kristna araber. tminstone inte nr han mter dem ga mot ga. Jomshof, Ekeroth mfl har ju ocks genomgende problematiserat just islam och muslimer. I den mn de nmnt kristna grupper i Mellanstern r det vl just fr att pongtera vem de r frfljda av. Varfr inte sga muslimer nr man menar muslimer?

Fr det andra s r det det mitt intryck att man bakar in andra lnder n just Mellanstern och Nordafrika tex Afghanistan och Somalia, nr man sger MENA.

Ordet har lnge funnits p engelska men har aldrig anvnts i ngon strre omfattning i svenskt sprkbruk vad jag vet. Det r snarare ett ord som bara frknippas med texter p ntet av "de invandringskritiske".

Men fr oss som inte r intresserade att bedriva skrckpropaganda fr utlnningar med upplevt tvivelaktigt leverne har begreppet MENA aldrig riktigt slagit igenom. Vi sger Mellanstern nr det gller arablnderna och deras konflikter i allmnhet. Vi har sagt Nordafrika nr vi har beskrivit de gamla romerska kolonierna. Vi har sagt vstra Nordafrika om vi inte rent ut sagt Mauretanien och Vstsahara. Vi har sagt Egypten nr vi har talat om egyptisk politik och de olika grupperna i Egypten. Vi sger Afghaner och Afghanistan. Liksom Pakistanier och Pakistan om vi inte vill vara lite mer specifik och pratar om Pashtuner och den konflikten.
2014-05-03, 21:39
Medlem
Citat:
Svaret r nej. Judendomen, till skillnad frn islam, r inte missionerande.

Det upphr inte att frbluffa, att du och likasinnade drar alla religisa ideologier (aka religioner) ver en kam.

Ingen drar alla politiska ideologier ver en kam och det r givetvis mycket underligt att dra alla religisa ideologier ver en kam.
I dagens vstvrld r islam inte srskilt missionerande. Det finns inga drrknackare a la Jehovas Vittnen, de str inte p stan och vrvar etc. kningen av muslimer (och judar) har nstan helt berott p invandring, inte missionerande. Och i de ftal fall av konvertering som finns beror koverteringen p hgst prosaiska skl, som gifterml. Det beror inte p att de blivit vertygade av missionrer.
2014-05-03, 21:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av infidel
Mnga? Snarare en snabbt krympande minoritet av SDs medlemmar. Idag lr de flesta SDare vara folk som hoppat ver frn ngot borgerligt parti, frmst d moderaterna.
Jo du har rtt. "Mnga av SD:s gamla medlemmar" borde jag kanske ha skrivit. Samt personer som trott att de gtt med i ett radikalt nationalistiskt parti. Att judar, syrianer och klkborgare skulle brja rsta p SvP r nog uteslutet.
2014-05-03, 22:04
Moderator
Meijis avatar
Citat:
I dagens vstvrld r islam inte srskilt missionerande. Det finns inga drrknackare a la Jehovas Vittnen, de str inte p stan och vrvar etc. kningen av muslimer (och judar) har nstan helt berott p invandring, inte missionerande. Och i de ftal fall av konvertering som finns beror koverteringen p hgst prosaiska skl, som gifterml. Det beror inte p att de blivit vertygade av missionrer.

Islam, buddhismen och kristendomen betraktas som missionerande religioner. Det betyder, att man efterstrvar att hela vrlden helst br beknna sig till den egna religionen. (Judendomen har inte ngon sdan ambition.)

Islam gr dessutom ansprk p staten. Enl. islam br
alla lnder bli muslimska lnder

styras av den religisa lagen
Judendomen har, som sagt, inte ngon sdan ambition.
Senast redigerad av Meiji 2014-05-03 kl. 22:10.
2014-05-03, 22:08
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Citat:
"Det dubisa ordet "MENA" ?

Vad r dubist (tvivelaktigt) med en akronym fr Middle East and North Africa?

Det r dubist p tv stt.

Frst s menar de flesta, tminstone sd-are, helt enkelt muslimer/araber nr de sger MENA.

Fr det andra s r det det mitt intryck att man bakar in andra lnder n just Mellanstern och Nordafrika tex Afghanistan och Somalia, nr man sger MENA.

Ordet har lnge funnits p engelska men har aldrig anvnts i ngon strre omfattning i svenskt sprkbruk vad jag vet.

Sjlva akronymen blir knappast tvivelaktig pga du anser, att det anvnds av fel personer och p fel stt.
2014-05-03, 22:20
Medlem
Powergirls avatar
Vilken diskussion. Jag tar mig fr pannan. Visst faan r SD mot invandring men vad har det med judar att gra? Jo om man r en galen nazist/nationalist och vgrar inse att frintelselger har funnits s r man inte bara dum i huvudet utan tillhr ett sketet litet parti som kallar sig svenskarnas parti.
Jag r sjlv humanist och har insett att Sverige bara r en del av vrlden och att vi inte r smack bttre en mnniskor som kommer frn lnder som inte haft "frmnen" att suga ut U-lnder utan befunnits sig p "fel" sida av jordklotet. Hur ngon idag kan brja yra om att det r genetiken som bestmt vem eller vilka lnder som hamnat p "rtt" sida av jordklotet r inte bara dum i huvudet utan har ocks en vertro p sin egna frtrfflighet.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in