Citat:
Ursprungligen postat av
Meiji
"Det dubisa ordet "MENA" ? Vad r dubist (tvivelaktigt) med en akronym fr Middle East and North Africa?
Det r dubist p tv stt.
Frst s menar de flesta, tminstone sd-are, helt enkelt muslimer/araber nr de sger MENA. Som jag ocks nmnde har ju kesson inte ngra problem med kristna araber. tminstone inte nr han mter dem ga mot ga. Jomshof, Ekeroth mfl har ju ocks genomgende problematiserat just islam och muslimer. I den mn de nmnt kristna grupper i Mellanstern r det vl just fr att pongtera vem de r frfljda av. Varfr inte sga muslimer nr man menar muslimer?
Fr det andra s r det det mitt intryck att man bakar in andra lnder n just Mellanstern och Nordafrika tex Afghanistan och Somalia, nr man sger MENA.
Ordet har lnge funnits p engelska men har aldrig anvnts i ngon strre omfattning i svenskt sprkbruk vad jag vet. Det r snarare ett ord som bara frknippas med texter p ntet av "de invandringskritiske".
Men fr oss som inte r intresserade att bedriva skrckpropaganda fr utlnningar med upplevt tvivelaktigt leverne har begreppet MENA aldrig riktigt slagit igenom. Vi sger Mellanstern nr det gller arablnderna och deras konflikter i allmnhet. Vi har sagt Nordafrika nr vi har beskrivit de gamla romerska kolonierna. Vi har sagt vstra Nordafrika om vi inte rent ut sagt Mauretanien och Vstsahara. Vi har sagt Egypten nr vi har talat om egyptisk politik och de olika grupperna i Egypten. Vi sger Afghaner och Afghanistan. Liksom Pakistanier och Pakistan om vi inte vill vara lite mer specifik och pratar om Pashtuner och den konflikten.