Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2014-05-03, 17:00
Medlem
JamesBondages avatar
Detta r ngot som frvirrat mig en aning p Flashback. I ena stunden hnger SDU med SvP, samtidigt som SD ska vara vldigt (enligt vad jag hrt) judevnliga. Till detta hr ju att SvP inte hymlar om sina sikter ang judarna. Dessutom fr jag knslan av att mnga SDare hr p FB ogillar judarna, iaf utlser jag detta ur uttrycken "judemedia" som alltid framstlls som ngonting dligt (jag inser ven att man inte kan dra fr stora paralleller mellan ett parti och dess rstare).

Borde inte SD hata SvP?

Ngon?

Nu hamnade trden nog lite fel, s mod fr grna flytta p den.
Senast redigerad av JamesBondage 2014-05-03 kl. 17:08.
2014-05-03, 17:12
Medlem
Lecros avatar
SD har nog inte ngot emot SvP eftersom dem r ocks ett nationalistiskt parti som hller p vxa men SD r judevnliga och stttar Israel till 100%.
2014-05-03, 17:19
Medlem
JamesBondages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lecro
SD har nog inte ngot emot SvP eftersom dem r ocks ett nationalistiskt parti som hller p vxa men SD r judevnliga och stttar Israel till 100%.
Men det mste bli en enorm konflikt. Att vara judevnlig samtidigt som man stttar ett parti vars medlemmar r frintelsefrnekare lter paradoxalt. Eller har jag missuppfattat ngonting?
2014-05-03, 17:27
Bannlyst
Att vara judevnlig r inte och har aldrig varit frenligt med att vara svenskvnlig. Man r antingen eller. SD har sedan lnge valt att vara primrt judevnliga och har drmed frbrukat sin rtt att appellera till svenskvrnande svenskar som ett svenskvnligt parti. Detta gr fljdaktningen SvP till det enda svenskvnliga riksdagspartiet. SD str nrmare Folkpartiet & Krisdemokraterna n SvP.
2014-05-03, 17:30
Medlem
JamesBondages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Abraham.Foxman
Att vara judevnlig r inte och har aldrig varit frenligt med att vara svenskvnlig. Man r antingen eller. SD har sedan lnge valt att vara primrt judevnliga och har drmed frbrukat sin rtt att appellera till svenskvrnande svenskar som ett svenskvnligt parti. Detta gr fljdaktningen SvP till det enda svenskvnliga riksdagspartiet. SD str nrmare Folkpartiet & Krisdemokraterna n SvP.
S mnga inom SvP ogillar samarbetet med SDU? Vad r SvP's officiela sikt?
2014-05-03, 17:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av JamesBondage
S mnga inom SvP ogillar samarbetet med SDU? Vad r SvP's officiela sikt?

Allts, det som gr icke-judisk nationalism ofrenligt med judevnlighet r den subversiva aktivitet judar gnar sig t nr de ges inflytande. Det handlar inte om att vara emot den ena eller den andra folkgruppen utan om att kunna identifiera och motarbeta subversiva element. Medan SD fokuserar p och vilseleds av symptomen s fokuserar nationalister p roten till de faktiska problemen. Medan SvP motarbetar dessa krafter s allierar sig SD med dem. Hnger du med?
Senast redigerad av Abraham.Foxman 2014-05-03 kl. 17:46.
2014-05-03, 17:50
Medlem
JamesBondages avatar
Citat:
Allts, det som gr icke-judisk nationalism ofrenligt med judevnlighet r den subversiva aktivitet judar gnar sig t nr de ges inflytande. Det handlar inte om att vara emot den ena eller den andra folkgruppen utan om att kunna identifiera och motarbeta subversiva element. Medan SD fokuserar p och vilseleds av symptomen s fokuserar nationalister p roten till de faktiska problemen. Medan SvP motarbetar dessa krafter s allierar sig SD med dem. Hnger du med?
Jo, jag frstr resonemanget med varfr man ogillar judar inom SvP men borde inte judefrgan bli en vattendelare?
Om SD r judevnliga borde det vara oerhrt svrt att samarbeta med SvP. Vad r SvPs officiella sikt ang SD och vice versa? Ngon som vet?
2014-05-03, 18:08
Medlem
Z.Z.s avatar
Citat:
Detta r ngot som frvirrat mig en aning p Flashback. I ena stunden hnger SDU med SvP, samtidigt som SD ska vara vldigt (enligt vad jag hrt) judevnliga. Till detta hr ju att SvP inte hymlar om sina sikter ang judarna.
SDU och SvP har inget (och har aldrig haft) ngot samrre. Man kan inte vara ungdomsfrbund till ett parti och samverka med ett annat.

Citat:
Dessutom fr jag knslan av att mnga SDare hr p FB ogillar judarna, iaf utlser jag detta ur uttrycken "judemedia" som alltid framstlls som ngonting dligt (jag inser ven att man inte kan dra fr stora paralleller mellan ett parti och dess rstare).
Antisemitism har ingen plats inom Sverigedemokraterna. Dremot finns det mnga SvP:are som ltsas vara missnjda SD-vljare, och skriver hr p Flashback under flera olika pseudonymer med jmna mellanrum, fr att gra PR fr sitt parti. Sdana trdar dyker upp titt som ttt och har alltid samma syfte.

Citat:
Borde inte SD hata SvP?
Ja och nej, visst r det naturligt att avsky det SvP str fr om man utgr frn Sverigedemokraternas ideologi. Samtidigt r det inte konstigt i sig att det finns ett nazistiskt parti s lnge det finns nazister, ven om man ju kan tycka att ven det r beklagligt. Sedan s finns det ju egentligen ingen anledning att spendera tid p att kommentera vad ett litet marginellt extremparti som vi aldrig haft ngot med att gra sysslar med, annat n att om frgan stlls d.
2014-05-03, 18:09
Bannlyst
Svp samarbetar varken med Sd eller sdu. Var har du ftt det ifrn? Dremot stdjer mnga av Sds medlemmar vr sunda och ndvndigt radikala politik. Och fler lr det bli i takt med att Sd liberaliseras ytterligare.
2014-05-03, 18:14
Medlem
Citat:
Att vara judevnlig r inte och har aldrig varit frenligt med att vara svenskvnlig.
Det r visst frenligt. Judar gr mycket som r bra fr Sverige. Det slags Sverige som SvP vill ha skulle bli ett ickefungerande land som starkt ogillas av omvrlden. Det r inte svenskvnligt.
2014-05-03, 18:26
Medlem
svensktpeddos avatar
Som sverigedemokrat tycker jag att SD:s linje med stttandet av Israel r ett stt att vilja vara etablissemanget till lags, SD blir mer "pk" med sitt std fr Israel.
Officiellt har SD ingen kontakt med SVP, men informella kontakter finns. SVP kan tycka vad dom vill, Sverigedemokraterna ppnar drrarna till priset av en stor kompromiss.

SVP r inget alternativ, kanske om 10 r om de finns kvar d, drfr blir SD 2014.
2014-05-03, 18:27
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Men det mste bli en enorm konflikt. Att vara judevnlig samtidigt som man stttar ett parti vars medlemmar r frintelsefrnekare lter paradoxalt. Eller har jag missuppfattat ngonting?

Perspektivet "judevnlig" framstr som underligt. SD ser gillande p Israels nationalism - vilket vl inte r s konstigt.

Att "frneka" frintelsen har ftt (eller snarare getts) betydelsen att vara skeptisk till, att *exakt* 6 miljoner judar skulle ha strukit med.

Om ngon tror att det var 5 miljoner eller 3 miljoner eller 1,5 miljoner - eller 7 miljoner... en hgre siffra r, svitt jag frstr, ocks att "frneka" frintelsen - s r det knappast en paradox gentemot ngon annan uppfattning.

Det finns ingen motsttning mellan att fresprka Israels nationalism och samtidigt stlla sig skeptisk till, att *exakt* 6 miljoner judar skulle ha strukit med under WWII.
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in