Citat:
Ursprungligen postat av
nationalfrontdisco
Förstår att Fridolin anser att rasismen är ett grundproblem i europa som leder till att romerna diskrimineras och således flyttar hit. Jag håller definitivt med om detta också. Men är det så svårt att förstå att även om rasism skall bekämpas så måste man försöka tänka logiskt kring hur man faktiskt ska få fram en lösning på problemet. SD har därav en konkret och välgrundad lösning på hur problemet ska kunna lösas praktiskt. Det enda MP har är en ilska gentemot rasismen och har man det då spelar det ingen roll att man inte kan lösa problemet med tiggarna rent konkret på ett humant sätt.
Inte en enda gång kunde jag höra hur MP faktiskt ska göra förrutom att "bekämpa rasismen" vilket innebär VAD? Ge alla våra pengar till romerna och hoppas att de blir glada och åker hem? Att skänka ytterligare 30 miljarder till att ge dem gratis bostäder här och införa obligatoriska "rom-tema-dagar" i skolorna? Är så himla glad att jag lade rösten på SD förra veckan så att dessa romer kanske på sikt kan få den hjälp de behöver.
Nja. Jag håller med om att tiggeri bör förbjudas, men det kan endast ses som en liten del i ett större pussel om man på allvar vill hjälpa dessa människor. Ett stort problem som t.ex. inte togs upp är att Rumänien inte hämtat ut de hjälppengar man erbjudit dem. Och varför inte? Jo därför att de måste stå för 15% själva. Slopa temporärt det kravet och se samtidigt till att pengarna går till att integrera romer och inget annat. Förbjud samtidigt tiggeri i Sverige. Det är den enda riktiga lösningen på detta problem.
Båda har nämligen lite rätt. Romer är svåra att integrera främst pga den oerhörda rasism som finns riktad mot denna grupp, men också p.g.a. gruppens egna inställning samhället. En förståelig känsla av fientlighet mot ett samhälle som förföljt dem under lång tid, men likväl en attityd som måste försvinna. Därför måste man jobba på bägge fronter, både vad gäller rasismen och vad gäller romers attityder (t.ex. se till att barnen faktiskt går i skola).