• 1
  • 2
2014-05-30, 18:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UnderwearMan
Adderall (försäljningsnamn för amfetamin) skrivs ju ibland ut mot depression i USA dock tror jag att det skulle vara på tok för riskfyllt att börja exprimentera med amfetamin på egen hand med tanke på beroenderisk, men lite concerta, ritalin eller motsvarande adhd medicin kanske skulle kunna hjälpa dig att få ork att ta tag i saker. Det är dock aldrig en bra idé att självmedicinera utan mycket bättre att du tar kontakt med psykiatrin, det är inte så farligt som det verkar.

Fast det är väl så att i USA fungerar det helt olika, där man kan få en medicin för något helt annat än vad den egentligen används för. Tillskillnad från Sverige där det är väldigt restriktivt att man enbart ger adderall m.m till såna som har ADHD, som exempel.
Citera
2014-05-30, 18:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jagskullejubara..
Nä lyssna inte på detta.
Avsikten var väl att gå på något mer eller mindre dagligen, hela dagar, och ändå fungerar i vardagen? Inte att få ett rus en gång i månaden?

Möjligtvis. Att gå på någonting varje dag är mer eller mindre omöjligt utan att det skulle uppstå komplikationer. Således har du rätt men jag står fast vid att mitt förslag till ketamin eller att använda psykedeliska droger som Mommejr var inne på först kan hjälpa för att få bukt på psykologiska problem.
Citera
2014-05-30, 19:08
Bannlyst
Bensodiazepiner är ju mirakelmedicinen mot dåligt självförtroende, ångest och dylikt. Fast det slutar nästan alltid med beroende och i längden ännu sämre mående, så det är ju inget att rekommendera ändå.
Citera
2014-05-30, 19:15
Medlem
UnderwearMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dicevy
Fast det är väl så att i USA fungerar det helt olika, där man kan få en medicin för något helt annat än vad den egentligen används för. Tillskillnad från Sverige där det är väldigt restriktivt att man enbart ger adderall m.m till såna som har ADHD, som exempel.

Ja absolut, de har dessutom inte alls samma rädsla för att skriva ut beroendeframkallande mediciner. Men det behöver ju inte betyda att det inte fungerar, jag vet att jag har läst en tråd här på FB som jag inte hittar med någon som självmedicinerat sin depression med väldigt låga doser amfetamin och det hade hjälpt honnom att få ork till att ta tag i livet och styra upp saker, men det krävs nog en enorm självdiciplin för att få det att fungera

*edit missförstod dig nog, TS frågar efter narkotika som han kan tillskaffa sig på illegal väg och inte få utskrivet av läkare
Senast redigerad av UnderwearMan 2014-05-30 kl. 19:20.
Citera
2014-05-30, 19:57
Medlem
Mommejrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jagskullejubara..
Nä lyssna inte på detta.
Avsikten var väl att gå på något mer eller mindre dagligen, hela dagar, och ändå fungerar i vardagen? Inte att få ett rus en gång i månaden?

Meningen med hallucigener är att du ska bearbeta/förbättra dig som person redan första trippen om det går som det ska. Det är väl bättre att repa sig på 1 tillfälle? en att stoppa i sig smuts dagligen för att klara av att leva? speciellt i TS fall då han inte vill riskera att bli beroende av något. Med hallucigener finns det ingen beroenderisk överhuvud taget. Han riskerar heller inte att dö av det. Visst finns det risker men hallucigener också. Men risken att TS skulle råka ut för något dåligt av att trippa 1 enda gång är inte hög alls. Så fall är det värre att ta skit som concerta.lyrica.benso mm. Beroende risken där är hög. Är han väl beroende kommer han inte därifrån lätt heller.
Senast redigerad av Mommejr 2014-05-30 kl. 19:59.
Citera
2014-05-30, 20:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UnderwearMan
Ja absolut, de har dessutom inte alls samma rädsla för att skriva ut beroendeframkallande mediciner. Men det behöver ju inte betyda att det inte fungerar, jag vet att jag har läst en tråd här på FB som jag inte hittar med någon som självmedicinerat sin depression med väldigt låga doser amfetamin och det hade hjälpt honnom att få ork till att ta tag i livet och styra upp saker, men det krävs nog en enorm självdiciplin för att få det att fungera

*edit missförstod dig nog, TS frågar efter narkotika som han kan tillskaffa sig på illegal väg och inte få utskrivet av läkare

Inflikade bara det där ang USA och recept du skrev om.

Edit:
Citat:
Ursprungligen postat av Mommejr
Meningen med hallucigener är att du ska bearbeta/förbättra dig som person redan första trippen om det går som det ska. Det är väl bättre att repa sig på 1 tillfälle? en att stoppa i sig smuts dagligen för att klara av att leva? speciellt i TS fall då han inte vill riskera att bli beroende av något. Med hallucigener finns det ingen beroenderisk överhuvud taget. Han riskerar heller inte att dö av det. Visst finns det risker men hallucigener också. Men risken att TS skulle råka ut för något dåligt av att trippa 1 enda gång är inte hög alls. Så fall är det värre att ta skit som concerta.lyrica.benso mm. Beroende risken där är hög. Är han väl beroende kommer han inte därifrån lätt heller.

Håller med. Psykadelika skulle nog ge TS den motivationen som krävs. Men att alltid ha någonting lugnande (bensodiazepiner) för att avbryta trippen ifall någonting skulle bli jobbigt, som snetripp. Tycker själv dock att Lyrica / gabaP kan också funka i mindre doser under en väldigt kort tid för att ge motivation och lindra ångest/depression.
Senast redigerad av Dicevy 2014-05-30 kl. 20:59.
Citera
2014-05-30, 21:40
Medlem
Mommejrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dicevy
Inflikade bara det där ang USA och recept du skrev om.

Edit:

Håller med. Psykadelika skulle nog ge TS den motivationen som krävs. Men att alltid ha någonting lugnande (bensodiazepiner) för att avbryta trippen ifall någonting skulle bli jobbigt, som snetripp. Tycker själv dock att Lyrica / gabaP kan också funka i mindre doser under en väldigt kort tid för att ge motivation och lindra ångest/depression.

Jo precis, gäller ju att TS har psyket för att trippa också. Vissa personer borde ju inte ens röka cannabis för dom snear ur Men om nu TS har erfarenhet av droger tidigare så är det nog lika bra att testa iaf.
Citera
2014-05-31, 18:47
Medlem
BilboBus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Perfume-V
Bensodiazepiner är ju mirakelmedicinen mot dåligt självförtroende, ångest och dylikt. Fast det slutar nästan alltid med beroende och i längden ännu sämre mående, så det är ju inget att rekommendera ändå.

Så hur exakt fixar det problemet ?

Till TS:

Om vi snackar om nån enstaka gång så är MDMA, Ketamin, div. hallucinogena att föredra. Sen vilket preparat och hur man administrerar och tar detta för att göra det till ett så pass utvecklande tillfälle som möjligt det är jag inte mästare på.

Att börja knapra saker "under korttid" för att få upp sig själv på banan, utan uppbackning från exempelvis psykolog eller vården skulle jag aldrig göra.

Om man är väldigt deprimerad, tar en drog som får en på helt andra banor. Där man ser hopp, lycka, glädje och allt det där härliga som man vill känna. Kan de ge en rejäl skjuss dagarna och veckorna efteråt. Det är väldigt lätt att gå ned sig i missbruk/droger när man är deprimerad då det får en att just inte må dåligt längre.

För mig som varit deprimerad till och från hela livet har enstaka fanatiska tillfällen hjälpt mig betydligt mer än daglig självmedicinering. Att självmedicnera för mig har inneburit att överleva. Vare sig det handlar om att behålla jobbet, förhållandet, kompisarna eller kraven som man har.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in