Citat:
Ursprungligen postat av
hulkenberg
Gravt förståndshandikappade kan jag tycka att samhället inte kan sätta samma krav på. Det finns väl t.o.m nån lag som säger att om en person inte förstår innebörden av sitt handlande så kan personen inte dömas i civilrättslig instans. Detta inkluderar även barn och schizofreniker osv.
Självklart. En person som onekligen inte är kapabel till att i samma grad anpassa sig i till det svenska samhället som en frisk och fungerande individ kan inte ha samma förväntningar på sig. Dock är detta någonting som ska ske i grad med handikappet, du kan liksom inte säga att du inte vill jobba för att du har ont i knät och kräva ersättning hela livet.
Jag är dock inte en person som tror att alla människor är värda lika. Ditt värde för hur mycket du ger till samhället reflekteras i din lön, om du har dragit det korta stråt så är det
too bad. Det går liksom inte att kräva att du ska tjäna lika mycket som mariah carey för att det inte är ditt fel att du inte har en bra sångröst. På samma sätt kan inte en förståndshandikappad förvänta sig tjäna lika mycket som en kärnfysiker, men självklart nog för en värdig levnadsstandard. Alla mest essentiella behov ska kunna tillfredsställas. Hur man ska gå till väga för att göra detta dock, är en annan fråga.
Citat:
Ursprungligen postat av
hulkenberg
Men att gå så långt som att kasta ut en massa människor som inte har gjort någonting fel är alldeles för drastiskt i nuläget.
Vem har sagt det? Har jag sagt det? Har SD sagt det? Varför ska man kasta ut människor mot sin vilja? Det är ju helt efterblivet. Allt man ska göra är att ändra på politiken så att det inte kommer horder som missbrukar det Svenska välfärdssystemet. Dock så ska inte människor som på olaglig väg tagit sig hit (t.ex. fejkade papper) få stanna, dock kan man se över situationen. Att skicka en person mot en säker död är såklart omoraliskt, om det nu faktiskt är så att det är en säker död. Samt om personen är väl integrerad i Sverige och bidrar till landet.
Citat:
Ursprungligen postat av
hulkenberg
Nä. Jag kan lugna dig. Somaliernas kultur kommer inte att ersätta vår. Sveriges kultur kommer inte att utrotas. Har man läst lite kulturhistoria så vet man det.
Däremot kan det hända att vår kultur förändras, men det kommer knappast att bli åt det sämre. När olika kulturer blandas så är tendensen att det bästa från varje kultur väljs ut.
Sen har vi ju problemet med segregation. Se bara hur bra det har gått med att integrera alla tillsammans i USA. Kulturen kanske blandas till viss del, men lika barn leker bäst. Svenskar
vill inte ta del av den somaliska kulturen, kalla det rasistiskt eller vad du vill. Det du säger är att mångkultur är bra, då det
bästa plockas ut, men det jag ser är att det banas väg för konflikter.
Citat:
Ursprungligen postat av
hulkenberg
Du säger ju själv att Miljöpartiet inte kommer att lösa den globala uppvärmningen. Vilket annat parti anser du då bättre lämpat att göra det?
Globala uppvärmningen kan utrota allt liv på jorden om det vill sig illa. Om ingen tar frågan på allvar någonsin. Vill du inte att dina barnbarn ska få en chans att leva också?
Sverigedemokraterna står också för att minska vår negativa påverkan på miljön. Jag tror nog alla partier gör det, det går liksom inte i dagens debattklimat att säga "fuck miljön, låt oss alla slänga kemikalier i haven". Miljöpartiets möjlighet att förbättra jordens situation är mins sagt
minimal. Vi kommer aldrig kunna komma ikapp Kinas miljöförstöring, det bästa vi kan göra så länge världen ser ut som den gör är att bry oss om oss själva och våran natur. Bry oss om
Sverige, för det är det alla andra förnuftiga gör - att bry sig om sig själva.
Förövrigt är det en överdrift hur stort hotet är, visst är det stort tryck på naturen men hela det här klimatsnacket är i stort sett en hype.
Citat:
Tror det finns bättre sätt att åstadkomma en hälsosam förändring för Sverige än att rösta på SD.
Okej, tro det. Jag röstar SD.
Citat:
Detta bör man vara medveten om. Att man själv kan göra skillnad. Varför röstar du i riksdagsvalet? För att du känner att det gör en skillnad? På samma sätt kan man göra en skillnad IRL.
Om alla resonerade så skulle det inte gå att göra mycket skillnad för vad som styrs där uppe, självklart gör inte jag stor skillnad men tillsammans med alla andra som röstar gör jag det.
Men visst, om du är emot den parlamentariska demokratin så är det bara att säga så, jag förstår dig.
Jag vill inte riskera mitt sociala liv genom att gå omkring vilt IRL och säga att SD är bäst. Jag har snackat med de kompisar som jag är nära nog och som inte är totala suckers för PKismen.