Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2011-07-22, 12:46
Medlem
Skaraborg2s avatar
En del försvinnanden har blivit mycket litet skrivet om. Detta fall är just ett sådant. Skrev om hans försvinnande i tråden Mord i Jämtland för ca 1½ år sedan. Tycker dock att även hans försvinnade skall ha en egen tråd.

Liten del av en lång artikel Expressen måndagen den 13 september 1965, sidan nio.

Rubrik:
"Var det ett mord polisen avskrev?"

"Det var den 23 augusti i år som Alf Andreasson, Ytterbergsbyn, dödförklarades vid Sveg och Hede tingslags häradsrätt. I domen står det att han anses ha avlidit den 30 juni 1965. Polisutredningen om hans försvinnande den 5 oktober 1945 har lagts ned för många år sedan. Men i hans hemby är man övertygad om att det är ett brott bakom hans försvinnade."

Hopp i den långa artikeln.

"Den lördag han försvann arbetade han tillsammans med en jämnårig kamrat, Holger Johansson, Ytterbergsbyn, efter järnvägen en bit från Älvros station. De båda grabbarna rensade banvallen från buskar.

De var på ett strålande humör. På kvällen skulle de pröva lyckon hos flickorna på dansgolvet i Sveg. Innan de skildes åt hade Holger lovat hämta Alf vid 19-tiden på kvällen."

Alf Andreasson var när han försvann i Älvros 17 år. Fallet förblev ouippklarat och ingen kropp hittades. Polisen sökte bl.a. längs banvallen men hittade inte det minsta spår. Han var och förblev försvunnen.

Är det någon som har hört talats om detta gamla olösta försvinnade förut förutom ev. i tråden där det först postades? Vad hände honom? Hur dog han? Olycka? Mord?
Citera
2014-06-29, 06:20
Medlem
Crime-boys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
En del försvinnanden har blivit mycket litet skrivet om. Detta fall är just ett sådant. Skrev om hans försvinnande i tråden Mord i Jämtland för ca 1½ år sedan. Tycker dock att även hans försvinnade skall ha en egen tråd.

Liten del av en lång artikel Expressen måndagen den 13 september 1965, sidan nio.

Rubrik:
"Var det ett mord polisen avskrev?"

"Det var den 23 augusti i år som Alf Andreasson, Ytterbergsbyn, dödförklarades vid Sveg och Hede tingslags häradsrätt. I domen står det att han anses ha avlidit den 30 juni 1965. Polisutredningen om hans försvinnande den 5 oktober 1945 har lagts ned för många år sedan. Men i hans hemby är man övertygad om att det är ett brott bakom hans försvinnade."

Hopp i den långa artikeln.

"Den lördag han försvann arbetade han tillsammans med en jämnårig kamrat, Holger Johansson, Ytterbergsbyn, efter järnvägen en bit från Älvros station. De båda grabbarna rensade banvallen från buskar.

De var på ett strålande humör. På kvällen skulle de pröva lyckon hos flickorna på dansgolvet i Sveg. Innan de skildes åt hade Holger lovat hämta Alf vid 19-tiden på kvällen."

Alf Andreasson var när han försvann i Älvros 17 år. Fallet förblev ouippklarat och ingen kropp hittades. Polisen sökte bl.a. längs banvallen men hittade inte det minsta spår. Han var och förblev försvunnen.

Är det någon som har hört talats om detta gamla olösta försvinnade förut förutom ev. i tråden där det först postades? Vad hände honom? Hur dog han? Olycka? Mord?

Det stod inga detaljer? Under vilka omständigheter han försvann? Kompisens berättelse t.ex.?
Citera
2014-06-29, 08:45
Medlem
Crime-boys avatar
Han var heller inte efterlyst i PU. Mycket märkligt! Samma ålder och ungefär samma tid som Viola Widegren. Men inte samma uppmärksamhet.
Citera
2014-06-29, 12:15
Medlem
Skaraborg2s avatar
En lång artikel.

Citat:
Ursprungligen postat av Crime-boy
Det stod inga detaljer? Under vilka omständigheter han försvann? Kompisens berättelse t.ex.?

Det stod en hel del detaljer men eftersom artikeln var lång skrev jag endast av detta ovanstående. Eftersom det är åratals sedan jag läste hela artikeln minns jag tyvärr inga detaljer. Hittar inte nu kopian men det är bara att dra en ny kopia från artikeln i Expressen måndagen den 13 september 1965, sidan nio.

När jag ramlade på den här artikeln så var det första gången jag någonsin hörde talas om det här försvinnandet. Vilket i o f s inte är så konstigt eftersom det har knappt blivit något omskrivet.

Naturligtvis måste Anderassons försvinnande blivit omskrivet i t. ex. Ö-P efter att det hade skett.
Senast redigerad av Skaraborg2 2014-06-29 kl. 12:17.
Citera
2014-06-29, 17:21
Medlem
Crime-boys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Det stod en hel del detaljer men eftersom artikeln var lång skrev jag endast av detta ovanstående. Eftersom det är åratals sedan jag läste hela artikeln minns jag tyvärr inga detaljer. Hittar inte nu kopian men det är bara att dra en ny kopia från artikeln i Expressen måndagen den 13 september 1965, sidan nio.

När jag ramlade på den här artikeln så var det första gången jag någonsin hörde talas om det här försvinnandet. Vilket i o f s inte är så konstigt eftersom det har knappt blivit något omskrivet.

Naturligtvis måste Anderassons försvinnande blivit omskrivet i t. ex. Ö-P efter att det hade skett.

Det kan man absolut tro att det var! Ett annat fall som det knappt skrevs nåt om var ju Reine Svensson som försvann i Sundsvall 1971. Quick påstod ju att han mördat Reine. Hur som helst är det märkligt vilken genomslagskraft vissa försvinnanden får och vissa inte?
Senast redigerad av Crime-boy 2014-06-29 kl. 17:27.
Citera
2014-06-30, 14:01
Medlem
Skaraborg2s avatar
Ej med i PU.

Citat:
Ursprungligen postat av Crime-boy
Han var heller inte efterlyst i PU. Mycket märkligt! Samma ålder och ungefär samma tid som Viola Widegren. Men inte samma uppmärksamhet.

Verkligen mycket märkligt att Andreasson inte finns med i PU. Detta borde han ha varit.

Samma ålder, ungefär samma tid samt inte så långt från där Viola men ändå mycket litet medial uppmärksamhet.

Avståndet mellan Sollefteå - Sveg är drygt 19½ mil.
Senast redigerad av Skaraborg2 2014-06-30 kl. 14:04.
Citera
2014-07-16, 14:55
Medlem
Skaraborg2s avatar
Försvann natten mot söndagen den 7 oktober 1945.

Nej detta fall blev verkligen inte mycket omskrivet - åtminstone inte i Jämtlands Tidning f o m. den 10 oktober t o m den 1 november 1945.

Denna artikel finns på sidan 4 i Jämtlands Tidning tisdagen den 9 oktober.

17-årig pojke försvann efter supkalas".

En 17-årig yngling, skogsarbetaren Alf Andreasson, Ytterbergsbyn, Sveg, är sedan natten mot söndagen försvunnen.

På lördagskvällen var Andreasson jämte en annan yngling från Ytterberg, Holger Johansson, bjuden till en banarbetare vid Älvros station. Denne hade fått hem sin spritranson, och tillsammans drucko de tre ur en liter brännvin. Vid 10-tiden på kvällen skulle Andreasson och hans kamrat cykla till Sveg på dans, men på grund av den kraftiga berusningen kommo de inte längre än till landsvägen mellan Älvros och Sveg, där båda blevo liggande och somnade vid vägkanten.

Vid 2,30-tiden vaknade Johansson och saknade då kamraten. Han återvände då till Älvros station och frågade efter Andreasson där, men ingen hade sett honom, sedan de båda ynglingarna i sällskap begivit sig därifrån. Johansson for då hem till Ytterbergsbyn i tro att kamraten också farit hem. Först på söndagseftermiddagen började man att göra efterforskningar och på kvällen anmäldes försvinnandet till polismyndigheterna.

Skallgång efter den försvunne pågick under måndagen med 100-tal män, men med negativt resultat. Spaningarna fortsätter i dag.

Den försvunnes cykel har hittats på den plats där ynglingarna lågo och sovo, men några andra spår ha hittills inte upptäckts".

Här var tidningen mycket snabba med att ta upp Anderassons försvinnande. Han försvann på natten mot söndagen den 7 oktober och redan i tisdagens tidning omnämns det.
Senast redigerad av Skaraborg2 2014-07-16 kl. 14:57.
Citera
2016-01-18, 17:45
Medlem
Första tre dagarna

1945-10-09 https://minfil.org/Vdkel9b4b6/1945-1...dreasson14.jpg

1945-10-10 https://minfil.org/W2k6l5b7b6/1945-1...dreasson12.jpg

1945-10-11 https://minfil.org/X7k8l9bfbd/1945-1...dreasson15.jpg

Ett år senare

1946-09-21 https://minfil.org/Y1k5l6bab0/1946-0...dreasson09.jpg
Citera
2016-01-19, 13:55
Medlem
Skaraborg2s avatar
Blev den försvunnes kropp sänkt i Valltjärn?

Citat:
Ursprungligen postat av zamarcand
Första tre dagarna

1945-10-09 https://minfil.org/Vdkel9b4b6/1945-1...dreasson14.jpg

1945-10-10 https://minfil.org/W2k6l5b7b6/1945-1...dreasson12.jpg

1945-10-11 https://minfil.org/X7k8l9bfbd/1945-1...dreasson15.jpg

Ett år senare

1946-09-21 https://minfil.org/Y1k5l6bab0/1946-0...dreasson09.jpg

Som alltid lika intressant de artiklar du lägger ut i olika trådar Zamarcand!

Mest intressant var artikeln från den 21/9 1946. Här framkom en intressant uppgift, att den försvunne ynglingen skall ha blivit sänkt i en tjärn - Valltjärn. En äldre man kom fram till tjärnen när några arbetare var där och arbetade.

Denne man hade då yttrat följande: "I den tjärnen ligger pojken från Ytterberg som kom bort. Han fördes hit med bil." Vad han hade sagt framfördes sedan av dessa arbetare till polisen.

Samma natt som Andreasson försvann hade en bil setts köra fram och tillbaka. Bilen måste då ha passerat förbi Valltjärn. Bilar var inte vanliga fem månader efter krigsslutet.

Var hade då den kraftigt berusade Andreasson kunnat ha blivit påkörd av denne bilniding i s f?

Vid vägkanten stod hans cykel och i diket låg Johansson och sov. Om bilpåkörningen hade skett alldeles i närheten av där denne låg och sov tycker man att han borde ha vaknat? Fast han var ju kraftigt berusad då duon lämnade Älvros.

Tjärnen kom att draggas omsorgsfullt men tyvärr utan att Andreasson återfanns.

I början av polisens arbete fanns tydligen inga misstankar att hans försvinnande hade berott på ett brott. Bl. a. misstänktes det, enligt DN, att han hade fallit i älven och drunknat.

https://www.google.se/maps/place/842...03450952110310

http://se.avstand.org/Sveg/%C3%84lvros
Senast redigerad av Skaraborg2 2016-01-19 kl. 14:12.
Citera
2016-02-02, 00:18
Moderator
blomvattnares avatar
Ändrad rubrik: "Olöst försvinnande: Alf Andreasson, Älvros (Härjedalen), 1945." -► "Banvallsarbetaren som försvann: Alf Andreasson, Älvros (Härjedalen), 1945".

/Mod
Citera
2016-02-22, 20:43
Medlem
Skaraborg2s avatar
Samma dag han försvann rensade han banvallen från buskar.

Samma dag som Andreasson försvann, så hade han tillsammans med en kamrat arbetat längs järnvägen en bit från Älvros station.

De hade då rensat banvallen från bl. a. buskar. Därför har den försvunne fått den här titeln.

Eftersom han enbart var 17 år, så kan han inte ha arbetat länge för SJ. Troligtvis var det ofta han fick hålla på med att just rensa banvallen från buskar, sly och skräp.
Senast redigerad av Skaraborg2 2016-02-22 kl. 20:49.
Citera
2017-01-20, 10:47
Medlem
Ördögs avatar
I fjol somras blev den här tråden, jämte den om Viola Widegren, omnämnda i en insändare i Länstidningen Jämtland. Någon ny information finns där inte, men jag instämmer fullständigt i frågan varför vissa personers försvinnande närmast nått nationell legendstatus, medan andra (likt Alf Andreassons fall) är fullkomligt bortglömda. Eller för att citera mina egna visdomsord i en annan tråd: De finns kanske omnämnda i dammiga polisprotokoll och gulnade tidningsklipp, och så länge de har anhöriga i livet lever de i minnet hos dem. Men en dag ska ingen komma ihåg dem mer.

Vad skiljer en försvunnen 17-åring från en annan?
http://www.ltz.se/allmant/jamtland/v...-fran-en-annan
Citat:
Personligen har jag fastnat under rubriken Försvunna personer. Jag älskar mysterier och att människor bara kan vandra bort i till synes tomma intet är minst sagt fascinerande.

En del försvinnanden skrivs det spaltkilometer om. Andra gånger blir det inte många rader. Ett sådant fall inträffade i Härjedalen för lite mer än 70 år sedan.

Den 5 oktober 1945 försvann Alf Andreasson, 17 år. I en tidningsartikel i Expressen som skrevs i september 1965, kort efter att den försvunne dödförklarats, kunde man läsa:

"Den lördag han försvann arbetade han tillsammans med en jämnårig kamrat, Holger Johansson, Ytterbergsbyn, efter järnvägen en bit från Älvros station. De båda grabbarna rensade banvallen från buskar."

Efter att de två kamraterna skiljts åt finns inga spår av den försvunne. Fallet förblev ouppklarat och ingen kropp hittades någonsin. Dessutom verkar det hela ha fallit i glömska.

Detta försvinnande är intressant att ställa i jämförelse med en händelse som inträffade bara några år senare, dagarna före jul 1948. Även denna gång försvann en 17-åring men det kom att bli ett av Sveriges allra mest omtalade och omskrivna, olösta försvinnanden någonsin.

Alf Andreassons tråd, som det heter på Flashback, omfattar bara en enda sida. Detta andra fall är när detta skrivs uppe i 107 sidor och fylls ständigt på med nya inlägg.
-----
Är du lika fascinerad som jag av dylika mysterier kan du grotta ner dig i timmar på den här nätsidan. Det finns många liknande fall som dessa två att fördjupa sig i och också några fler från Jämtlands län.

Kanske skulle du liksom jag ställa dig frågan: Hur kommer det sig att en 17-årings öde blir så mycket mer uppmärksammat än en annans?

Jag tror mig ha ett svar men skulle gärna vilja veta vad du anser att det beror på.
Senast redigerad av Ördög 2017-01-20 kl. 10:52.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in