• 1
  • 2
2014-07-31, 21:56
Medlem
QkNNs avatar
Så nu har jag kommit på en sak.

Jag som löntagare tvingas alltså att betala inte bara skatt. Utan även arbetsgivaravgift som är lite dolt(det dras på min lön såklart, men åt andra hållet)

Sjukt att det är 33% avgift bara för att finansiera soc bidrag etc.

Fick ett erbjudande om att 3dubbla min lön om jag skaffade F-skatt och fakturerade min nuvarande arbetsgivare istället.

Fördelar/nackdelar?
Citera
2014-07-31, 22:00
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av QkNN

Jag som löntagare tvingas alltså att betala inte bara skatt. Utan även arbetsgivaravgift som är lite dolt(det dras på min lön såklart, men åt andra hållet)

Fick ett erbjudande om att 3dubbla min lön om jag skaffade F-skatt och fakturerade min nuvarande arbetsgivare istället.

Fördelar/nackdelar?

Fördel, frihet.
nackdel: allt annat.

Du får ju ingen a-kassa på två år osv osv. Du måste tänka på försäkringar, pension, sjukdom etc.

Du förstår väl att din arbetsiågivare inte skulle föreslagit det om det skulle bli dyrare för honom.
Citera
2014-07-31, 22:02
Medlem
hashs avatar
Citat:

Fördelar/nackdelar?
Även som egenföretagare får du betala samma skatt, fast någon procent lägre.
Citera
2014-07-31, 22:04
Medlem
QkNNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Fördel, frihet.

Du får ju ingen a-kassa på två år osv osv. Du måste tänka på försäkringar, pension, sjukdom etc.

Du förstår väl att din arbetsiågivare inte skulle föreslagit det om det skulle bli dyrare för honom.

ingen a-kassa på 2 år?!?
Citera
2014-07-31, 22:05
Medlem
chaos2fus avatar
Låter otroligt att du skulle få en tredubblad lön då arbetsgivaren bara i dagsläget betalar 1,5 gånger din lön du får före skatt. .

Även om du skulle gå med på det skulle du bara få cirka 50% efter skatt och avgifter i handen, alltså 1,5 gånger din nuvarande lön (50% löneförhöjning).

Rent spontant skulle jag vilja säga att din arbetsgivare vill bli av med dig, att han försöker "köpa" ut dig till en billig peng utan att behöva blanda in arbetsrättsliga principer. Om du fakturerar förlorar du allt vad LAS, anställningstrygghet osv heter samt att du har ingen garanterad inkomst (som man har om man är fastanställd).

Slutligen skulle Skatteverket aldrig gå med på det då förhållandet strider mot en av de tre grundläggande principerna för att få bedriva näringsverksamhet.
Citera
2014-07-31, 22:05
Medlem
QkNNs avatar
Citat:
Fördel, frihet.

ingen a-kassa på 2 år??
Citera
2014-07-31, 22:06
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
ingen a-kassa på 2 år??

De flesta a-kassor har två års karantän om man har eget företag som huvudsaklig sysselsättning, ja.

Det finns ju förvisso a-kassor för oss som har sådan verksamhet, men de är dyra, jävulskt dyra och har rätt kass ersättningsvillkor.
Citera
2014-07-31, 22:11
Medlem
QkNNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chaos2fu
Låter otroligt att du skulle få en tredubblad lön då arbetsgivaren bara i dagsläget betalar 1,5 gånger din lön du får före skatt. .

Även om du skulle gå med på det skulle du bara få cirka 50% efter skatt och avgifter i handen, alltså 1,5 gånger din nuvarande lön (50% löneförhöjning).

Rent spontant skulle jag vilja säga att din arbetsgivare vill bli av med dig, att han försöker "köpa" ut dig till en billig peng utan att behöva blanda in arbetsrättsliga principer. Om du fakturerar förlorar du allt vad LAS, anställningstrygghet osv heter samt att du har ingen garanterad inkomst (som man har om man är fastanställd).

Slutligen skulle Skatteverket aldrig gå med på det då förhållandet strider mot en av de tre grundläggande principerna för att få bedriva näringsverksamhet.

mjo det verkar ju faktiskt lite lurt..

Tror dock inte jag ska göra så, då jag vet att jag kommer troligtvis behöva stämpla i vinter..

Och det är ju inte så många månader kvar dit.. Hade jag fått det från början så hade jag ju inte behövt stämpla, om jag fått 3 gånger så mycket lön..
Citera
2014-07-31, 22:14
Medlem
QkNNs avatar
Citat:
Fördel, frihet.

Han sa att det skulle bli lite dyrare men att han tycker att det vart lättare för honom att slippa allt "pappersarbete"
Citera
2014-07-31, 22:25
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Han sa att det skulle bli lite dyrare men att han tycker att det vart lättare för honom att slippa allt "pappersarbete"

Ja, självklart sa han det.

Sorry, men jag tycker det verkar som om de vill göra sig av med dig.
Citera
2014-07-31, 22:27
Medlem
QkNNs avatar
Citat:
Ja, självklart sa han det.

Sorry, men jag tycker det verkar som om de vill göra sig av med dig.

Tror faktiskt inte det är så heller.. Då han hela tiden berömmer mig och det jag gör. Borde han ju inte göra om han vill bli av med mig
Citera
2014-07-31, 22:58
Medlem
Citat:
Tror faktiskt inte det är så heller.. Då han hela tiden berömmer mig och det jag gör. Borde han ju inte göra om han vill bli av med mig

Exakt det han borde göra om han vill bli av med dig med den här metoden, då misstänker du ju inget. Att berömma någon kostar inte ett skvatt, dessutom kan det ge dig en känsla av att du kommer få goda vitsord från honom till ev ny arbetsgivare i framtiden.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in