• 1
  • 2
2014-08-16, 08:10
Medlem
powerforcers avatar
Denna tråden är tänkt att sammanfatta och diskutera nedskärningar i välfärden över tiden. Jag börjar med sjukvården och antal sjukhussängar. Förslag på andra välfärdssektorer: försvaret, infrastruktur, antal ålderdomshem, socialbidrag (ekonomiskt bistånd), pensioner, invandring osv. Bra att ha om man diskuterar politik och undrar över vad våra skatter går till (och inte går till). Redovisa källor!

Vårdplatser per 1 000 invånare
Tyskland 8,3
Finland 5,3
Norge 4,0
Sverige 2,58
Chile 2,0
Mexiko 1,6

Vårdplatser per 1 000 invånare - förändring 2001-2013 i Sverige: minskat med 20 % (klicka för diagram)

Källor:
http://www.oecd-ilibrary.org/social-...0758480-table5
http://www.skl.se/vi_arbetar_med/sta...nal-utveckling
http://www.scb.se/sv_/Hitta-statisti...-riket/370301/
Citera
2014-08-16, 08:20
Medlem
Socrates84s avatar
wow vi har bättreän chile och mexico
Citera
2014-08-16, 08:41
Medlem
powerforcers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Socrates84
wow vi har bättreän chile och mexico
Japp det kanske kan bli Moderaternas nya slogan inför valet
Citera
2014-08-16, 09:42
Medlem
PiusXIIIs avatar
Är inte välfärdsfrågan något som bör ses som en helhet?
Citera
2014-08-16, 09:51
Medlem
powerforcers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PiusXIII
Är inte välfärdsfrågan något som bör ses som en helhet?
Välfärden består av olika delar så det är logiskt att redovisa varje del separat. Får man en faktura brukar den innehålla olika poster, eller föredrar du att bara få en summa utan att man redovisat dess beståndsdelar?
Citera
2014-08-16, 10:50
Medlem
KulturBladets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av powerforcer
Välfärden består av olika delar så det är logiskt att redovisa varje del separat. Får man en faktura brukar den innehålla olika poster, eller föredrar du att bara få en summa utan att man redovisat dess beståndsdelar?

Självfallet har du rätt men man bör ändå redovisa ALLA beståndsdelar. Om man inte vill diskutera en sak specifikt.
Citera
2014-08-16, 11:20
Medlem
powerforcers avatar
Försvarets kostnad som procent av BNP 1988-2013 (klicka för diagram). Minskning med 54 %

Källa:
http://www.forsvarsmakten.se/sv/om-m...-andel-av-bnp/
Citera
2014-08-16, 12:13
Medlem
powerforcers avatar
Äldreomsorg, Antal personer som bor i permanent särskilt boende, Riket, båda könen, Ålder 65-80+. 2007-2012. Klicka för diagram. Minskning 8,6 %

Källa:
http://www.socialstyrelsen.se/statis...as/aldreomsorg
Senast redigerad av powerforcer 2014-08-16 kl. 12:17.
Citera
2014-08-16, 12:13
Medlem
PiusXIIIs avatar
Citat:

Jag säger inte att det är så, men det låga antalet vårdplatser skulle kunna bero på att äldre klarar sig bättre hemma i Sverige pga hemtjänst mm.

Jag vill helst ha både helheten och detaljerna. Jämförelsen med andra länder säger egentligen ingenting om man bara plockar ut detaljer.
Citera
2014-08-16, 12:24
Medlem
powerforcers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PiusXIII
Jag säger inte att det är så, men det låga antalet vårdplatser skulle kunna bero på att äldre klarar sig bättre hemma i Sverige pga hemtjänst mm.

Jag vill helst ha både helheten och detaljerna. Jämförelsen med andra länder säger egentligen ingenting om man bara plockar ut detaljer.
Då kan du testa din hypotes och se om det stämmer med avseende på vårdplatser vs hemtjänst! Fast jag tror inte hemtjänsten har som uppgift att bedriva sjukvård, deras uppgift är väl att köpa mat till de äldre, dela ut mediciner, sköta deras personliga hygien osv.
Citera
2014-08-16, 12:31
Medlem
Fris avatar
Anda har kommuners och landstings utgifter rekordexploderat under alliansregeringens 6 forsta ar, fran 2006-2012 (har ej senare data). Med hela +40% fran 700 000 000 000 kr/ar till 1 000 000 000 000 kr/ar. Samtidigt var KPI-inflationen 10%. Undrar om mer av samma andrar pa situationen???

Men just sangplatser i sjukhus sager inte sa mycket. Det ar battre for de flesta patienter att kunna vardas hemma istallet, och det ar sakert dyrare per patient ocksa. Manga patienter ar aldre och da vill man nog vara i sitt hem nara sina vanor och minnen. "Vardplats" ar nog ett sa diffust begrepp med olika definitioner i olika lander att det gorjust san har statistik intetsagande. Intensivvardplatser vore nog battre.
Senast redigerad av Fri 2014-08-16 kl. 12:41.
Citera
2014-08-16, 12:33
Medlem
PiusXIIIs avatar
Citat:
Då kan du testa din hypotes och se om det stämmer med avseende på vårdplatser vs hemtjänst! Fast jag tror inte hemtjänsten har som uppgift att bedriva sjukvård, deras uppgift är väl att köpa mat till de äldre, dela ut mediciner, sköta deras personliga hygien osv.

Jo, men om man är gammal och bor i ett land där man inte har den här servicen är risken stor att man hamnar på sjukhus, eller hur.

Kommer du fö att hålla dig till dina samma sex länder när du gör nya jämförelser, eller kommer du att plocka ut nya?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in