http://www.expressen.se/ledare/anna-...yktinglaget-1/
Det finns två alternativ nu.
Alliansen och de rödgröna måste presentera lösningar för flyktingströmmarna. Jobb och bostäder. Praktiska åtgärder. Lösningarna måste matcha omfattningen på mottagandet.
Annars.
Vi får rasism och fientlighet, samhället bryts sönder, galningar tar över.
Ingen har lösningar för det pågående flyktingtraumat i Europa. Vi riskerar att få stora slumområden och utanförskap som gör att samhället kollapsar.
Om enda vägen att stoppa detta är rasism har vi också förlorat. Då kommer människor att skickas ut och vi får nazism i Sverige.
Det är bråttom nu. Valet 2014 kräver svar från politikerna. Det är inte rasism att kräva planer. Det är inte hjärtlöst att säga nej om bostäder och jobb saknas. Kan vi ta emot fler? Kanske. Vill vi ta emot fler? Ja, enligt Reinfeldt. HUR?
Jag vill inte se rasism, och jag vill inte se terror i slumområden.
Jag vill ha ett tryggt Sverige för alla. Hur skapar icke-rasisterna detta? Svar önskas av M, Fp, C, Kd, S, V, MP.
Låt detta bli en samlingstråd för svar från ovanstående partier. HUR ska vi kunna ta emot 50-60.000 flyktingar per år utan att sätta dem i utanförskap?
En annan knäckfråga är lönerna. Okej, höga ingångslöner, men, det blir ingen rättvisa i systemet om låga löner ska drygas ut av samhället. Företagen måste räkna på löner som går att leva på.
Samla in svar, försök få svar inför valet. Vad ska man rösta på som ansvarstagande svensk utan de rasistiska lösningarna? I denna tråden förutsätts SD vara ett icke-alternativ då partiet inte vill lösa frågan, utan sätta stopp för all invandring och kasta ut folk. (Ej debatterbart i denna tråd.)