2014-08-29, 20:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LaScala
Jag har funderat lite på de bidrag som utbetalas till Madi när hon sitter häktad.
Lägenheten står väl tom tills man vet om de (båda) döms eller ej.
Är det tänkt att Madi ska betala hyran av de bidrag hon får?
Annars är det ju en skandal utan like när man jämför hennes nettoinkomst med vad en pensionär som jobbat ett helt vuxenliv kan ha att leva på.
Är det soc som betalar hyran bör dom ju lägga upp krav mot FK på bostadsbidraget.
Nåt är allvarligt fel här.
/Upprörd medborgare

Det är väl inte något speciellt med just henne och Rami. Hur brukar man göra med hyran när hyresgästen sitter häktad. Jag vet inte det men antagligen gör man på samma sätt oavsett vem det gäller.
Citera
2014-08-29, 21:04
Medlem
LaScalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
Det är väl inte något speciellt med just henne och Rami. Hur brukar man göra med hyran när hyresgästen sitter häktad. Jag vet inte det men antagligen gör man på samma sätt oavsett vem det gäller.

Har man en inkomst i nån form ska man betala sin hyra själv. Saknar man inkomst kan soc gå in en period men blir det frågan om fängelse så brukar man bli uppmanad att hyra ut sin lägenhet.
Det finns ju olika lösningar förstås, vad soc i deras kommun har för policy (om dom har nån) vet jag inte. Därför undrar jag.
Nån som vet om lägenheten står tom?
Citera
2014-08-29, 21:29
Medlem
Minimois avatar
Citat:
Jag har funderat lite på de bidrag som utbetalas till Madi när hon sitter häktad.
Annars är det ju en skandal utan like när man jämför hennes nettoinkomst med vad en pensionär som jobbat ett helt vuxenliv kan ha att leva på.
Är det soc som betalar hyran bör dom ju lägga upp krav mot FK på bostadsbidraget.
/Upprörd medborgare

Madi uppger att deras bohag har magasinerats. Av kommunen? Förmodligen betalar de ingen hyra då utan lägenheten är uppsagd. Oavsett ska de inte ha bostadsbidrag till barnfamilj för tre barn till hyran, när de varken har bostaden eller barnen. Bostadsbidraget är vad de får ut. Föräldrapenningen, som förutsätter att hon vårdar yngste sonen, kan vara en (daglig) bruttosumma.

Det som är lite märkligt är att FK inte kollade upp om kvinnan fortfarande fyllde kraven för bostadsbidrag för barnfamilj och föräldrapenning, när de fick in anmälan att strypa barnbidrag och flerbarnstillägg (vilket soc sannolikt anmälde enligt LVU-rutin). FK fick en tydlig hint om att barnen inte längre fanns i hushållet. Har Yara dödförklarats borde FK ha fått en till hint där. Madi kommer att bli återbetalningsskyldig. Det kanske inte ses som bidragsfusk då hon verkligen kan hänvisa till särskilda omständigheter och psykisk ohälsa (frivården hintar för övrigt att P7:an visade att Madi behöver gå vidare med en RPU) och pengarna i fråga ligger sannolikt orörda på kontot då betalningsmottagaren sitter med restriktioner. FK behöver dock vakna snart.
Citera
2014-08-29, 21:49
Medlem
LaScalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Minimoi
Madi uppger att deras bohag har magasinerats. Av kommunen? Förmodligen betalar de ingen hyra då utan lägenheten är uppsagd. Oavsett ska de inte ha bostadsbidrag till barnfamilj för tre barn till hyran, när de varken har bostaden eller barnen. Bostadsbidraget är vad de får ut. Föräldrapenningen, som förutsätter att hon vårdar yngste sonen, kan vara en (daglig) bruttosumma.

Det som är lite märkligt är att FK inte kollade upp om kvinnan fortfarande fyllde kraven för bostadsbidrag för barnfamilj och föräldrapenning, när de fick in anmälan att strypa barnbidrag och flerbarnstillägg (vilket soc sannolikt anmälde enligt LVU-rutin). FK fick en tydlig hint om att barnen inte längre fanns i hushållet. Har Yara dödförklarats borde FK ha fått en till hint där. Madi kommer att bli återbetalningsskyldig. Det kanske inte ses som bidragsfusk då hon verkligen kan hänvisa till särskilda omständigheter och psykisk ohälsa (frivården hintar för övrigt att P7:an visade att Madi behöver gå vidare med en RPU) och pengarna i fråga ligger sannolikt orörda på kontot då betalningsmottagaren sitter med restriktioner. FK behöver dock vakna snart.

Tack tack!
Ja, att de inte vill flytta tillbaka til den lägenheten kan jag ju förstå.
Hon kommer inte att få ha hand om dessa pengar iaf under häktningstiden. De står inne på kontot. Får hoppas det rätar till sej under tiden.
Jag undrar om hon räknar med att få ett långt straff eftersom hon vill att barnen ska till Gaza.
Men hon kanske räknar med att åka direkt till Gaza om hon blir fri.
Blir hon dömd till rättspsykiatrisk vård kan hon ju i teorin bli utskriven redan efter nån vecka eller två.
Det har ju hänt förr att det blivit korta vårdtider, Sigtunamamman t ex. Där fanns det förstås ett land att utvisa mamman till varför man skyndade på "tillfrisknandet".
Citera
2014-08-29, 21:56
Medlem
Minimois avatar
Citat:
Tack tack!
Ja, att de inte vill flytta tillbaka til den lägenheten kan jag ju förstå.
Hon kommer inte att få ha hand om dessa pengar iaf under häktningstiden. De står inne på kontot. Får hoppas det rätar till sej under tiden.
Jag undrar om hon räknar med att få ett långt straff eftersom hon vill att barnen ska till Gaza.
Men hon kanske räknar med att åka direkt till Gaza om hon blir fri.
Blir hon dömd till rättspsykiatrisk vård kan hon ju i teorin bli utskriven redan efter nån vecka eller två.
Det har ju hänt förr att det blivit korta vårdtider, Sigtunamamman t ex. Där fanns det förstås ett land att utvisa mamman till varför man skyndade på "tillfrisknandet".

Bortsett ohälsan (transporterats till psykklinik i början av häktningstiden) så skulle hon, eller de, kanske kunna tänka att de har fått nog av Sverige? All orättvis behandling för att en flicka dog hemma hos dem... Det malaysiska paret med diplomatpass var ju snabba med att få ut sina LVU:ade barn ur landet Sverige som har straff mot barnaga, t ex.

Detta par borde ha sagt upp bostaden själva. Jag tror inte att de har blivit vräkta bara så där och efter relativt kort häktningstid (i relation till uppsägningstiden som brukar vara tre månader).
Citera
2014-08-29, 22:06
Medlem
LaScalas avatar
Citat:
Bortsett ohälsan (transporterats till psykklinik i början av häktningstiden) så skulle hon, eller de, kanske kunna tänka att de har fått nog av Sverige? All orättvis behandling för att en flicka dog hemma hos dem... Det malaysiska paret med diplomatpass var ju snabba med att få ut sina LVU:ade barn ur landet Sverige som har straff mot barnaga, t ex.

Detta par borde ha sagt upp bostaden själva. Jag tror inte att de har blivit vräkta bara så där och efter relativt kort häktningstid (i relation till uppsägningstiden som brukar vara tre månader).

Ja, Sverige är nog inte lika attraktivt för dem som för biopappan med familj i nuläget.
Inte får man ha barnslavar och inte får man slå ihjäl dom heller.
Dessutom beskylls man för stöld.
Att som "advokat" bli inlåst på häktet är inte heller snällt.
Den här rättegången lär väl bli ett spektakel.
Citera
2014-08-30, 09:23
Medlem
eireanns avatar
Citat:

Är paret svenska medborgare eller kan vi kasta ut dem efter avtjänat straff?
Citera
2014-08-30, 09:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eireann

Normalt måste en utlänning bo här fyra år med PUT innan hen kan bli svensk medborgare. För statslösa kan det ta ännu längre tid. Det ställs också kvar på vandel, exempelvis att man ej begått brott eller har skulder hos kronofogden.
Citera
2014-08-30, 09:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Dina och mina slutsatser är mycket lika, för man brukar ju dra slutsatser av vad man själv sett och upplevt!

Dessa "charmiga män typ Valentino" är vanligt förekommande och de förpestar livet för många kvinnor och barn. Särskilt när de lyckas övertyga myndigheter och domstolar att de passar in i en feministisk agenda med gulliga pappor/karlar.

Det är säkert så att socialkontorets okunniga och överbelastade kvinnor tyckte det var underbart med en man från Palestina, som ställer upp på mänskliga rättigheter och tar hand om ett ensamt stackars barn. Det passade in i den bilden, dessa personer har om konflikten på Gaza och om bilden de politiskt vill ha om de palestinier och islamister det är politiskt korrekt, just nu att tycka synd om.

Saken visar på dumma/naiva svenskar och olika myndigheter som från början till slut som inte ens gör ett minimun på jobbet tills de än tvungna. Stora boven i detta drama är Migrationsverkets hantering av asylärenden, där ingen information kontrollerades när dessa personer fick asyl. Trots avsaknad av asylskäl.

Mycket märkligt och det tyder på att man lät lögner passera okontrollerat, utan kontroll av fakta. Det visar på bristande objektivitet och politiska bevekelsegrunder som inte är grund till att ge asyl. De är folk som kör ett eget race på jobbet och skiter i lagstiftningen. Vi ser konsekvenserna av enskilda tjänstemäns tyckande på jobbet i stället för att tillämpa gällande lagstiftning.

Det enda som förklarar denna långa resa med lögner och svek är just dessa personers psykopat egenskaper. Vi ser hur enkelt det är att lura omgivningen om personer som Rami lär lär sig vad omgivningen vill höra och går på. I härvor likt denna får de sin vilja igenom för annars upptäcks felaktigheter i myndigheters hantering. Därför påstår sig alla nu att de varit vilseledda, när de villigt deltagit i denna fars till myndighetsutövning. Det blir en ofrivillig symbios med socialkärringarna som nu bröts eftersom en liten flicka fick sätta livet till under dessa personers framfart.

Där satt den.
En mycket bra sammanfattning av de flestas tankar och inlägg i denna tråd
Citera
2014-08-30, 10:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eireann

Det kommer bli intressant, oavsett om de bara har PUT eller hunnit bli svenska medborgare. Får de straff enligt gärningsbeskrivning i lagen lär de skaka galler ganska lång tid. I alla fall en av dem.

Under tiden är barnen omhändertagna, och säkerligen i en riktigt bra och lämplig familj, där de trivs och blivit väl förankrade i den svenska myllan. Tiden går och fosterfamiljen fäster sig vid barnen, och kommer inte släppa dem utan vidare. De kommer vända sig till media, och göra det folk brukar göra när de vill ha sin vilja igenom i känsliga ärenden.

Madi vill ha barnen hos släktingar i Gaza. En viljeyttring ingen tar på allvar, och som snarare visar hur olämplig hon är som mamma. Men det visar också att hon saknar psykopatiska drag, då hon inte fattat vad hon ska framföra till svenska myndigheter för att få framgång.

Om Rami lyckas få all skuld överlämpad på Madi så kommer det bli hans heltidssysselsättning att visa att han är en engagerad far, en sak han kommer vinna framgång med. Hittills så ha han haft flyt, och med flyt kommer blodad tand. Varför lämna ett framgångsrecept!

Jag tror det kommer bli mycket problem framöver med dessa personer, som är i Sverige för att stanna. Det dråpliga är att de ångrar nog bittert att de sökte sig hit, för på Gaza hade de fått leva som de gör och vill.
Citera
2014-08-30, 10:26
Medlem
Citat:
/Upprörd medborgare

Jag blev också upprörd när jag började fundera på detta
Om detta visar sig vara sant så är det skandal
Återigen är det då polikernas ansvar som folkvalda att lyssna in vad folket vill hur våra inbetalda skattepengar ska förvaltas och användas. Det är själva grundidén annars kan vi sluta betala och ha det som dom har det i USA. Ett dåligt system men nu är det surt vid kaffeborden i gamla svedala.
En totalkatastrof blir det om SD får ytterligare röster. Vi behöver inte fler idioter som lever på våra skattepengar.

Och återigen till frågan varför kom Madi hit? Vad flydde hon från?
Om hon flydde från Rami och hans familj så kan jag förstå att hon och hennes barn vill tillbaka till sitt hemland.
För nu är ju Rami här. Och planen var kanske att ytterligare medlemmar ska hit?
Hellre krig och elände på Gaza än krig och terror i familjen
Lilla Yara
Citera
2014-08-30, 11:24
Medlem
...lite komiskt blir det faktiskt. Rami och biopappa är nu hos oss i Sverige medans biomamma har fått husfrid hemma på Gaza. Om Madi lyckas med det hon vill så åker hon hem till sina barn, också på Gaza, kanske i år. Då har hon skakat av sig sin karl Rami, också här i Sverige.
Och om denna utveckling håller i sig så kommer feministerna ha fullt upp här under en lång tid framöver
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in