För två veckor sedan fick jag en fästing på magen. Jag tror inte den satt mer än 24 timmar innan jag plocka bort den. Efter det så blev det rött och infekterat runt bettet samt att det kliade en hel del. Förra veckan var jag hos en läkaren för att förlänga min sjukskrivning och passade då på att visa bettet till läkaren. Borrelia var det första han sa. Han ville sätta in en 10 dagars kåvepeninkur för detta. I och med att jag var mitt uppe i provtagningar så bestämde för att avvakta med att börja behandling.
Förra veckan i fredags ringde privata urologen och sa att även han hade hitta enterococcus faecalis i prostatasekretprov som jag lämnat. Vi prata om att sätta in IV behandling men bestämde att jag skulle börja med amoxcillicin, 3x750mg/dag, i fyra veckor. Fick senare bekräftat av min husläkare att amimox även ska fungera för borrelian, då en 14 dagars kur 3x1000mg/dag. Eventuellt ska jag även göra en MR undersökning av sädesblåsorna.
Jag har missat att skriva att jag nu också är i kontakt med urologen på Stockholms universitetssjukhus. Jag var där för två veckor sedan. De hade kallat in mig för att göra en ultraljudsundersökning av prostatan eftersom jag hade hittat en cysta i prostatan utomlands.
Urologen var tydlig med att enda anledningen till varför det överhuvud taget hade kallats dit var för att undersöka cystan. Detta kunde vara en orsak till mina besvär och i sådana fall skulle de kunna operera bort den.
Urologen undersökte prostatan men kunde inte hitta cystan. Han kallade in kollegan som skulle vara experten på ultraljudsundersökningar. Inte heller han kunde hitta någon cysta. Guercini hittade den inom 10 sek när han undersökte mig, men nu går den inte att hitta. (Har för mig att jag läst att de kan vara knepiga att hitta )Jag frågade om det kunde undersöka sädesblåsorna. Det såg normala ut fick jag veta. Jag bad att de skulle undersöka högre upp, på toppen av sädesblåsorna. Jag förklarade att det är där det gör så himla ont. Jag får till svars utav den experten att det får jag lära mig att leva med. Hur kan man kläcka en sådan kommentar innan man ens undersökt tänkte jag? De förmådde inte ens att kolla hur det såg ut, även fast jag bad om det. Det hade bara varit att föra stången 5 cm högre upp… 5 cm! Blir till en början besviken när jag ligger där med röven i vädret, men den känslan går snabbt över. Det som gör ont är tanken på alla män som kommer till en sådan urolog för första gången och får höra något sådant.
Efter undersökningen föreslog min urolog att jag skulle äta en medicin för att det skulle gå lättare att tömma blåsa. Jag visade även upp fibertrådarna. Urologen förslog då att vi skulle odla på svamp, samt göra DNA analys för svamp. Fick även med mig provrör för bakterieodling och DNA sekvensering av bakterie.
Förra veckan ringde jag till det stora sjukhuset och bad om att får svar på odlingarna samt få prata med min läkare. Efter mycket om och men lyckades sköterskan förklara för mig att de inte fått svar på bakterie odling, men att sesam hittat enterococcus faecalis samt dna prov visar på samma. Jag bad om att få pratat med min läkare för att diskutera en ev. behandling. Tyvärr får jag till svars, han är tillbaka i mitten av oktober. Jag förklara att jag inte vill vänta så länge på att påbörja behandling. Hon sa att de var så läget såg ut. Har du några problem idag eller, frågar hon med vad jag tyckte en rejäl dos av spydighet. Jo, det kan man lugnt säga svarar jag. Jag undrade om det fanns någon annan läkare jag kunde få prata med gällande behandling. Tyvärr, vi har inga akuttider, du får vänta tills din läkare kommer tillbaka. Efter mycket om och men så gick med på att kolla men jourläkaren och vad det hade att säga om mitt ärende.
Fem minuter senare ringer hon tillbaka och säger att läkaren har skrivit ut fyra veckor 2x500mg/dag amimox och vi avslutar samtalet. Jag tyckte det lät som en liten dos och bad henne kolla med urologen om detta, då fick jag till svars att jag kan lita på urologens bedömning.
Efteråt så tar jag en runda med hunden och svär lite för mig själv, är riktigt upprörd. Mest på mig själv för att jag ibland är så jävla mesig och inte står på mig. Ska man få hjälp, så gäller det att vässa armbågarna och ligga på som en blodigel. Ställa krav på sin vårdgivare. De har morsan sagt, flertalet gånger. Jag bestämmer mig för att ringa tillbaka och byta taktik, jag ska KRÄVA att få pratat med en läkare. Två timmar senare har jag lyckats få en telefontid med en annan urolog, fast två dagar senare. Mycket bättre än att behöva vänta till oktober.
På onsdagen ringde urologen som avtalat. Jag gjorde honom insatt i min historia. Vi kom in på prostatamassage då jag nämnde att jag själv masserat ut prostatavätskan för de prover jag lämnat in. Han lät förvånad och frågade intresserat vart jag hade lärt mig det. Jag nämnde att jag och min fru masserar mig och att jag använt det i min terapi den senaste tiden. Han frågade om jag eller min fru är utbildade, nej vi gör så gott vi kan. Han gav lite tips hur jag skulle gå till väga och rekommendera att jag skulle göra det varje dag i två veckor. Jag sa att jag även masserade sädesblåsorna men att det var knepigt att komma åt toppen på dem. Han sa att även sädesblåsor ska ingå i en prostatamassage och att toppen är lite knepig att nå. Han berätta att han hade ordinerat prostatamassage till vissa patienter, att de fått massage 2 ggr i veckan som terapi. Bla en kille som haft prostatit i över 25 år, där var det bara prostatamassage som fungerade som symptomlindrande. Han sa att han tyckte det var synd att behandlingsmetoden inte används längre då han såg fördelar med den. Annars så prata han om att det är komplicerat att behandla prostatit då man inte vet om orsaken.
Jag förklara att jag är ganska säker på orsaken, och att jag måste få rätt behandling. Jag är gärna med och påverkar min behandling förklara jag. Jag berättade om mina sädesblåsor och alla de infektioner jag haft. Jag sa att jag även blivit erbjuden att suga ut innehållet från vänstra sädesblåsan från en annan urolog i Stockholm. Han avrådde mig starkt från att göra det då riskerna var alldeles för stora, vi har patienter som dör under sådana ingrepp förklara han.
Jag sa att ett annat alternativ skulle kunna vara att injicera antibiotika in i sädesblåsorna, de finns folks som blivit botade av det sa jag. Ja det är ju möjligt, det är en enkel procedur att genomföra. Men då måste du hitta en doktor som är öppen för att prova nya saker sa han. Jo, det skulle inte vara helt fel. Efter ca 40 minuter avslutar vi samtalet. Han sa att han skulle följa mitt ärende samt prata med min urolog när han kommer tillbaka. Han trodde min urolog kunde vara öppen för att prova alternativa behandlingsmetoder. Jag sa att med hjälp av prostata- och sädesblåsmassage, stärkt immunförsvar, samt injektioner med rätt antibiotika så ska jag nog kunna bli frisk.
Tidigare idag ringde urologen som föreslog utsugning av sädesblåsan. Vi diskuterade det hela och kom överens om att inte genomföra detta. Han och jag tyckte det var för riskabelt med tanke på att det kan dras in skit i sädesblåsorna samt att resultatet på odling inte skulle bli så tillförlitligt. Vilken tur att jag inte gjorde det förra besöket.
Han berätta att han hade tänkt på mitt fall och funderar över hur min prostatit skulle kunna behandlas. Han hade tänkt på att vi kan prova en riktigt lång antibiotikakur, även fast detta är väldigt kontroversiellt bland många läkare. Han gav exempel på folk med bensår(vet ej om jag minns rätt) som vart friska efter årslånga kurer. Men han var tydlig att om vi ska prova denna väg så måste vi ha rätt antibiotika, och det är inte alltid så lätt. Han var sedan innan informerad om att jag nu åt antibiotika för enterococcus faecalis, jag förklara att det var odlat på de jag lyckats massera ut ur mina sädesblåsorna. Jag fick till och med lite beröm då han tyckte att jag hade helt rätt inställning till detta. Jag gav som förslag att man kunde gå in via urinröret upp till sädesblåsorna och spola rent dessa samt injicera antibiotika, att detta hade utförts med goda resultat enl nya studier. Se
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24391141
Vi skulle höras mera i höst. Jag gav honom en eloge för att han visar så stort intresse i mitt fall.
Nu kör jag på med den nya antibiotikan och masserar varje eller varannan dag.
Jag återkommer!