2014-08-31, 04:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ante1982
Du har rätt det låter skumt! Jag har ju bara varit hos guercini och han tog prov på prostatasekret som han mjölkade fram mycket av på en sekund typ och urin och säd och detta odlades i ett bra labb med PCR/DNA för clamydia! Och sen fick jag mail två veckor senare där dom i princip testat för alla sexuellt överförda organismer +svamp.

Jag testades positivt för uraplasma och candida och fick resistent bedömning med i mailet! Nu vet jag inte hur noga greken är men gurecinis tester litar då jag på..

Ska även säga att när jag följt listan på resistensens och ätit antibiotikas som visat på bra sensitivitet så har jag stundvis varit helt bra i prostatan men dom jävla förkalkningarna i sädesblåsorna har ju hindrat mig från varaktig tillfrisknad och nu är resistensen relativt hög bland makrolider! Men jag har ännu några på listan som visar hög känslighet och det jävliga är att det är moxifloxacin och levofloxacin och det är ingen lek att äta månads långa kurer av dessa med samtidig massage.. Det är verkligen som att skjuta mygg med en AK47... Med tanke på att uraplasma är en liten skit som många går runt med utan besvär..
Citera
2014-08-31, 18:02
Medlem
Georgadis labb och Guercini labb använder två olika metoder. Jag har för mig att Guercini använder PCR och Georgadis immunosorbent/fluorescent, men är inte helt säker. Det ska i alla fall framkomma på labbsvaret från Mycolabb vilket testmetod doktorn använder. Hos Georgadis kanske de hittade antikroppar och inte bakterier och inte bakterier, (det är bara teori varför de skulle kunna skilja sig åt).

Var du föresten på Georgadis labb och snackade med doktorn där och hennes man? Maila henne eller Georgadis sekreterare för att få svar.

http://www.mycolab.gr

http://www.webmd.com/sexual-conditions/chlamydia-tests

Citat:
Ursprungligen postat av Hajade
Fick provsvar från Italien igår, lite försenat då labbet där haft semester.
Jag testades positiv för Gardnerella vaginalis.
Denna var känslig mot flertalet antibiotika.
Tydligen kan man utveckla prostatit av denna bakterier, men bakterien drabbar i huvudsak kvinnor.
Precis som klamydia så kan man bära på denna utan att ha några symptom.

Men jag testades återigen negativt för klamydia.

Kan de va så att testet vi gjorde i Grekland var falsk positivt för både mig och min fru?

Läkaren på sesammottagning sa att vi antagligen inte är bärare av klamydia, då vi båda testas negativt för de här i Sverige..

Inte vet jag men det känns skumt.
Citera
2014-08-31, 19:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Atari
Georgadis labb och Guercini labb använder två olika metoder. Jag har för mig att Guercini använder PCR och Georgadis immunosorbent/fluorescent, men är inte helt säker. Det ska i alla fall framkomma på labbsvaret från Mycolabb vilket testmetod doktorn använder. Hos Georgadis kanske de hittade antikroppar och inte bakterier och inte bakterier, (det är bara teori varför de skulle kunna skilja sig åt).

Var du föresten på Georgadis labb och snackade med doktorn där och hennes man? Maila henne eller Georgadis sekreterare för att få svar.

http://www.mycolab.gr

http://www.webmd.com/sexual-conditions/chlamydia-tests

Yepp, vi va där. Träffade aldrig doktorns man.
Både jag och min fru var positiva med immunosorbent/fluorescent test.
Testet ska vara väldigt tillförlitligt.

Frugan har testats negativt sammanlagt fyra gånger de senaste 10 åren med pcr/dna, både urin och svabb från livmoderhalstappen. Senast på sesammottagningen, där undersökte det även hennes svabb med mikroskop och kunde inte se något som helst spår av klamydia.

Själv har jag testats 4 gånger negativt, senast i Italien. Men har förkalkningar som skulle kunna tyda på en klamydiainfektion.

Ska det vara så här svårt att hitta spår av denna bakterier med ett pcr/dna test?
Känns väldigt osannolikt att vi både skulle testas negativt totalt 8 ggr här i Sverige och Italien men att vi båda skulle vara positiva.

Kan provet från Grekland vara falsk positivt för både mig och min fru? Tycker även det känns väldigt osannolikt.
Citera
2014-08-31, 20:43
Medlem
Ja, det här är ett jävla gissel. Man vet inte vad man ska tro ibland. Jag är ungefär i samma sits som dig. Jag var positiv för E-coli i Sverige. Positiv för E-coli på första provet hos Georgiadis. Efter behandling hos Georgiadis var jag positiv för Klamydia men negativ för E-coli på andra provet.

Citat:
Yepp, vi va där. Träffade aldrig doktorns man.
Både jag och min fru var positiva med immunosorbent/fluorescent test.
Testet ska vara väldigt tillförlitligt.

Frugan har testats negativt sammanlagt fyra gånger de senaste 10 åren med pcr/dna, både urin och svabb från livmoderhalstappen. Senast på sesammottagningen, där undersökte det även hennes svabb med mikroskop och kunde inte se något som helst spår av klamydia.

Själv har jag testats 4 gånger negativt, senast i Italien. Men har förkalkningar som skulle kunna tyda på en klamydiainfektion.

Ska det vara så här svårt att hitta spår av denna bakterier med ett pcr/dna test?
Känns väldigt osannolikt att vi både skulle testas negativt totalt 8 ggr här i Sverige och Italien men att vi båda skulle vara positiva.

Kan provet från Grekland vara falsk positivt för både mig och min fru? Tycker även det känns väldigt osannolikt.
Citera
2014-08-31, 21:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Atari
Ja, det här är ett jävla gissel. Man vet inte vad man ska tro ibland. Jag är ungefär i samma sits som dig. Jag var positiv för E-coli i Sverige. Positiv för E-coli på första provet hos Georgiadis. Efter behandling hos Georgiadis var jag positiv för Klamydia men negativ för E-coli på andra provet.

Usch va nojigt när man betalar dyra pengar för prover man antar ska vara tillförlitliga..
Citera
2014-08-31, 22:09
Medlem
Citat:
Usch va nojigt när man betalar dyra pengar för prover man antar ska vara tillförlitliga..

Jag kommer gå till botten om jag har klamydia eller inte. Blir för mig och min fru att göra nya prover med samma teknik som användes i Grekland. Om några veckor, några tusenlappar fattigare, så bör jag veta om jag har klamydia eller inte. Fördelen är att både jag och min fru gör testerna vilket ökat tillförlitligheten.
Citera
2014-09-01, 22:16
Medlem
Jag fick det bekräftat av min urolog idag att min vänstra sädesblåsan har övergått till normal storlek , men att toppen på den fortfarande är svullen och smärtsam. Jag blev erbjuden att vi skulle gå in transrektalt med en nål och suga ut innehållet ur vänstra sädesblåsan och sedan odla på innehållet. Ungefär som man gör då man gör biopsi från prostatan. Jag avböjde för idag och bad om att få tänka på saken. Jag vill läsa på samt vara mer förberedd mentalt.

Finns det någon som har erfarenhet utav denna metod?

Jag är lite nojig att för att ingreppet drar in massa nya bakterier i sädesblåsan samt för sepsis och utveckling utav fistel mm. Har läst att man brukar rengöra rektum samt äta antibiotika i profylax men urologen sa att detta va onödigt. Urologen kände till en annan patient i Sverige som hade genomgått samma procedur fast hos en annan urolog. Patienten hade blivit besvärsfri i ett år, för att sedan få tillbaka samma besvär igen.
Citera
2014-09-02, 20:59
Medlem
Citat:
Jag fick det bekräftat av min urolog idag att min vänstra sädesblåsan har övergått till normal storlek , men att toppen på den fortfarande är svullen och smärtsam. Jag blev erbjuden att vi skulle gå in transrektalt med en nål och suga ut innehållet ur vänstra sädesblåsan och sedan odla på innehållet. Ungefär som man gör då man gör biopsi från prostatan. Jag avböjde för idag och bad om att få tänka på saken. Jag vill läsa på samt vara mer förberedd mentalt.

Finns det någon som har erfarenhet utav denna metod?

Jag är lite nojig att för att ingreppet drar in massa nya bakterier i sädesblåsan samt för sepsis och utveckling utav fistel mm. Har läst att man brukar rengöra rektum samt äta antibiotika i profylax men urologen sa att detta va onödigt. Urologen kände till en annan patient i Sverige som hade genomgått samma procedur fast hos en annan urolog. Patienten hade blivit besvärsfri i ett år, för att sedan få tillbaka samma besvär igen.

Mycket intressant! Det finns ju så klart en risk liksom med prostata biopsi som kan orsaka prostatit men jag Skulle ta chansen om jag fick den! tycker även då att dom skulle kunna spruta in antbiotika och kortison när dom gjort ingreppet.
Vad heter läkaren som erbjudit dig detta och vars jobbar han! Urolog clinic?
Citera
2014-09-09, 09:46
Medlem
Citat:
Mycket intressant! Det finns ju så klart en risk liksom med prostata biopsi som kan orsaka prostatit men jag Skulle ta chansen om jag fick den! tycker även då att dom skulle kunna spruta in antbiotika och kortison när dom gjort ingreppet.
Vad heter läkaren som erbjudit dig detta och vars jobbar han! Urolog clinic?

Hej, jag ha skickat dig ett PM om urologen. Den urologen tog helt avstånd från injektion tyvärr.
Citera
2014-09-09, 11:08
Medlem
Svaret på odlingen jag gjorde på sesammottagningen (26/8), totalt sex dagar odling, visar enterococcus faecalis. Tyvärr så lämnade jag inget treglas prov.

Efter det har jag gjort PCR/DNA prov för bakterier och det visar positivt för enterococcus. Detta prov lämnades den 1/9.

Ska lämna in ett nytt prov imorgon för odling. Detta för att verifiera det nya fyndet.

Sedan så blir det nog att suga ut innehållet från sädesblåsor och odla på det.
Kan vara så att Cedaxen har tagit ned beståndet av klebsiella och E-coli (eller tagit död på dessa) och en ny bakterier har kunnat växa på sig och fastna under radarn. Eller så är det en förorening från urinröret. Kan också vara så att all massage har frigjort denna, vilket är bra.

Till en början blev jag helt knäckt av det nya fyndet, finns typ inga orala antibiotika att behandla denna med enl läkaren. Och odlingssvaret som jag muntligen fick ta del av var av samma kvalite som de odlingssvar jag fått innan i Sverige. Frågade om den är känslig mot kinoloner eller trim/sulf alt andra orala antibiotika. Fick då till svars att de inte testar på dessa då de oftast är resistenta för dessa. Fattar inte hur de tänker och resonerar. Frågar om IV behandling, de bara skrattar. En urolog va i och för sig ärlig och sa att jag nog får söka mig utomlands om jag vill ha sådan behandling (om jag vill bli frisk)

Mängden trådar har minskat i omfattning senaste två veckorna, detta efter kostförändringar samt att jag börja äta oregano olja och grapeseed extract olja.

Fick idag hem ett gratis självprovtagningskit för PCR-analys av klamydia och mykoplasma från ett företag som just nu utför en studie på män. Skickar in proverna idag till dom och bör få svar inom ett dygn eler så. Jag kan skicka Pm på företaget om någon är intresserad, eller så söker ni på "klamydia och mykoplasma studie" i eran sökmotor. Företaget hamnar överst bland sökresultaten. Vet ej hur länge studien pågår, så anmäl er till studien om ni tror att ni kanske är bärare utav dessa bakterier. Grejerna kommer hem inom några dagar efter man anmält sig.

Hur mår jag annars, just nu ganska ok. Jag har för andra dagen i rad tagit tramadol. Detta för att ta en välbehövlig semester från mina smärtor och ångest... men verkligheten kommer alltid ikapp.

Blir spännande och se vad nya odlingar visar nu när jag varit fri från antibiotika i mer än två veckor.

Ett tips till er grabbar som kan massera er själva eller de om överväger att lära sig, jag tro mig se att det är lättare att få göra odlingar då man erbjuder sig själv att utföra massagen... Kan vara värt att fråga. Egentligen borde en vanlig vårdcentral kunna skicka iväg dessa prover också. De använder samma lab, samma system och koder för proverna. Blir till att fråga vårdcentralen på torsdag då jag ska dit.

Försöker dygnet runt vara så positiv och glad som jag bara kan, men svackorna är som gran canyon.
På torsdag ska jag till psykolog för en 90 minuter lång konsultation.

Litet citat från min personliga dagbok (yes, jag skriver dagbok utöver detta, ganska bra terapi faktiskt):
Jag förväntar mig inget resultat av att jaga älg med slangbella, I need the big gun!
Senast redigerad av Hajade 2014-09-09 kl. 11:10.
Citera
2014-09-16, 15:17
Medlem
För två veckor sedan fick jag en fästing på magen. Jag tror inte den satt mer än 24 timmar innan jag plocka bort den. Efter det så blev det rött och infekterat runt bettet samt att det kliade en hel del. Förra veckan var jag hos en läkaren för att förlänga min sjukskrivning och passade då på att visa bettet till läkaren. Borrelia var det första han sa. Han ville sätta in en 10 dagars kåvepeninkur för detta. I och med att jag var mitt uppe i provtagningar så bestämde för att avvakta med att börja behandling.

Förra veckan i fredags ringde privata urologen och sa att även han hade hitta enterococcus faecalis i prostatasekretprov som jag lämnat. Vi prata om att sätta in IV behandling men bestämde att jag skulle börja med amoxcillicin, 3x750mg/dag, i fyra veckor. Fick senare bekräftat av min husläkare att amimox även ska fungera för borrelian, då en 14 dagars kur 3x1000mg/dag. Eventuellt ska jag även göra en MR undersökning av sädesblåsorna.

Jag har missat att skriva att jag nu också är i kontakt med urologen på Stockholms universitetssjukhus. Jag var där för två veckor sedan. De hade kallat in mig för att göra en ultraljudsundersökning av prostatan eftersom jag hade hittat en cysta i prostatan utomlands.
Urologen var tydlig med att enda anledningen till varför det överhuvud taget hade kallats dit var för att undersöka cystan. Detta kunde vara en orsak till mina besvär och i sådana fall skulle de kunna operera bort den.

Urologen undersökte prostatan men kunde inte hitta cystan. Han kallade in kollegan som skulle vara experten på ultraljudsundersökningar. Inte heller han kunde hitta någon cysta. Guercini hittade den inom 10 sek när han undersökte mig, men nu går den inte att hitta. (Har för mig att jag läst att de kan vara knepiga att hitta )Jag frågade om det kunde undersöka sädesblåsorna. Det såg normala ut fick jag veta. Jag bad att de skulle undersöka högre upp, på toppen av sädesblåsorna. Jag förklarade att det är där det gör så himla ont. Jag får till svars utav den experten att det får jag lära mig att leva med. Hur kan man kläcka en sådan kommentar innan man ens undersökt tänkte jag? De förmådde inte ens att kolla hur det såg ut, även fast jag bad om det. Det hade bara varit att föra stången 5 cm högre upp… 5 cm! Blir till en början besviken när jag ligger där med röven i vädret, men den känslan går snabbt över. Det som gör ont är tanken på alla män som kommer till en sådan urolog för första gången och får höra något sådant.

Efter undersökningen föreslog min urolog att jag skulle äta en medicin för att det skulle gå lättare att tömma blåsa. Jag visade även upp fibertrådarna. Urologen förslog då att vi skulle odla på svamp, samt göra DNA analys för svamp. Fick även med mig provrör för bakterieodling och DNA sekvensering av bakterie.

Förra veckan ringde jag till det stora sjukhuset och bad om att får svar på odlingarna samt få prata med min läkare. Efter mycket om och men lyckades sköterskan förklara för mig att de inte fått svar på bakterie odling, men att sesam hittat enterococcus faecalis samt dna prov visar på samma. Jag bad om att få pratat med min läkare för att diskutera en ev. behandling. Tyvärr får jag till svars, han är tillbaka i mitten av oktober. Jag förklara att jag inte vill vänta så länge på att påbörja behandling. Hon sa att de var så läget såg ut. Har du några problem idag eller, frågar hon med vad jag tyckte en rejäl dos av spydighet. Jo, det kan man lugnt säga svarar jag. Jag undrade om det fanns någon annan läkare jag kunde få prata med gällande behandling. Tyvärr, vi har inga akuttider, du får vänta tills din läkare kommer tillbaka. Efter mycket om och men så gick med på att kolla men jourläkaren och vad det hade att säga om mitt ärende.

Fem minuter senare ringer hon tillbaka och säger att läkaren har skrivit ut fyra veckor 2x500mg/dag amimox och vi avslutar samtalet. Jag tyckte det lät som en liten dos och bad henne kolla med urologen om detta, då fick jag till svars att jag kan lita på urologens bedömning.

Efteråt så tar jag en runda med hunden och svär lite för mig själv, är riktigt upprörd. Mest på mig själv för att jag ibland är så jävla mesig och inte står på mig. Ska man få hjälp, så gäller det att vässa armbågarna och ligga på som en blodigel. Ställa krav på sin vårdgivare. De har morsan sagt, flertalet gånger. Jag bestämmer mig för att ringa tillbaka och byta taktik, jag ska KRÄVA att få pratat med en läkare. Två timmar senare har jag lyckats få en telefontid med en annan urolog, fast två dagar senare. Mycket bättre än att behöva vänta till oktober.

På onsdagen ringde urologen som avtalat. Jag gjorde honom insatt i min historia. Vi kom in på prostatamassage då jag nämnde att jag själv masserat ut prostatavätskan för de prover jag lämnat in. Han lät förvånad och frågade intresserat vart jag hade lärt mig det. Jag nämnde att jag och min fru masserar mig och att jag använt det i min terapi den senaste tiden. Han frågade om jag eller min fru är utbildade, nej vi gör så gott vi kan. Han gav lite tips hur jag skulle gå till väga och rekommendera att jag skulle göra det varje dag i två veckor. Jag sa att jag även masserade sädesblåsorna men att det var knepigt att komma åt toppen på dem. Han sa att även sädesblåsor ska ingå i en prostatamassage och att toppen är lite knepig att nå. Han berätta att han hade ordinerat prostatamassage till vissa patienter, att de fått massage 2 ggr i veckan som terapi. Bla en kille som haft prostatit i över 25 år, där var det bara prostatamassage som fungerade som symptomlindrande. Han sa att han tyckte det var synd att behandlingsmetoden inte används längre då han såg fördelar med den. Annars så prata han om att det är komplicerat att behandla prostatit då man inte vet om orsaken.

Jag förklara att jag är ganska säker på orsaken, och att jag måste få rätt behandling. Jag är gärna med och påverkar min behandling förklara jag. Jag berättade om mina sädesblåsor och alla de infektioner jag haft. Jag sa att jag även blivit erbjuden att suga ut innehållet från vänstra sädesblåsan från en annan urolog i Stockholm. Han avrådde mig starkt från att göra det då riskerna var alldeles för stora, vi har patienter som dör under sådana ingrepp förklara han.
Jag sa att ett annat alternativ skulle kunna vara att injicera antibiotika in i sädesblåsorna, de finns folks som blivit botade av det sa jag. Ja det är ju möjligt, det är en enkel procedur att genomföra. Men då måste du hitta en doktor som är öppen för att prova nya saker sa han. Jo, det skulle inte vara helt fel. Efter ca 40 minuter avslutar vi samtalet. Han sa att han skulle följa mitt ärende samt prata med min urolog när han kommer tillbaka. Han trodde min urolog kunde vara öppen för att prova alternativa behandlingsmetoder. Jag sa att med hjälp av prostata- och sädesblåsmassage, stärkt immunförsvar, samt injektioner med rätt antibiotika så ska jag nog kunna bli frisk.

Tidigare idag ringde urologen som föreslog utsugning av sädesblåsan. Vi diskuterade det hela och kom överens om att inte genomföra detta. Han och jag tyckte det var för riskabelt med tanke på att det kan dras in skit i sädesblåsorna samt att resultatet på odling inte skulle bli så tillförlitligt. Vilken tur att jag inte gjorde det förra besöket.

Han berätta att han hade tänkt på mitt fall och funderar över hur min prostatit skulle kunna behandlas. Han hade tänkt på att vi kan prova en riktigt lång antibiotikakur, även fast detta är väldigt kontroversiellt bland många läkare. Han gav exempel på folk med bensår(vet ej om jag minns rätt) som vart friska efter årslånga kurer. Men han var tydlig att om vi ska prova denna väg så måste vi ha rätt antibiotika, och det är inte alltid så lätt. Han var sedan innan informerad om att jag nu åt antibiotika för enterococcus faecalis, jag förklara att det var odlat på de jag lyckats massera ut ur mina sädesblåsorna. Jag fick till och med lite beröm då han tyckte att jag hade helt rätt inställning till detta. Jag gav som förslag att man kunde gå in via urinröret upp till sädesblåsorna och spola rent dessa samt injicera antibiotika, att detta hade utförts med goda resultat enl nya studier. Se http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24391141
Vi skulle höras mera i höst. Jag gav honom en eloge för att han visar så stort intresse i mitt fall.

Nu kör jag på med den nya antibiotikan och masserar varje eller varannan dag.

Jag återkommer!
Senast redigerad av Hajade 2014-09-16 kl. 15:20.
Citera
2014-09-16, 15:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slaskpack
Hej igen, Ture Sventon här...hehe

Har läst på lite och hittat följande angående CRP (a.k.a "snabbsänkan")..

CRP-värdet är en ganska så opålitlig måttstock för infektions- och inflammationstillstånd. Vid ledbesvär, typ reumatism kan värdena vara väldigt höga, eller som vid luftvägsinfektioner, där det kan ligga på 100 mg/l, medans det kan ligga väldigt lågt hos personer med urinvägsinfektion...jag citerar från 1177 Vårdguiden;

"....Vid vissa typer av infektioner kan lägre värden tyda på allvarligare infektioner. Ett exempel på detta är infektioner i urinvägarna. Där kan måttliga stegringar tyda på att infektionen har spritt sig upp till njurarna. Då kan ett värde på 30 milligram per liter tala för en mer allvarlig infektion."

Jag vet inte vilka värden du haft, men som du ser så är en siffra inte mycket att lite på när det gäller att mäta en pågående sjukdom i kroppen...

Om jag skulle spinna vidare på svamptråden...så stötte jag på något intressant i en länk som jag vill dela med mig av;
http://www.zervital.se/#

Läs och ta dig en funderare...kanske börjar vi komma på rätt spår här...

Hej, Tack för tipset om zervital. Har följt deras kostråd. Känns bra!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in