2014-09-14, 21:53
Medlem
mishimas avatar
Ludvigsson tvåa bland dem som körde efter regnet, bara Wout Poels framför sig. Störigt.
2014-09-15, 00:34
Medlem
Lord-Di-Legos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Johanhaa
vilket hyllande av ex dopade Valverde av kommentatorerna idag utan att nämna att han varit dopad..

Nu hörde jag inte hyllningarna, så har ingen egen åsikt om de. Men jag måste ändå säga att du verkar ganska hård mot Valverde, för är inte det viktigaste ordet i den meningen "ex"? Behöver vi verkligen klistra "fuskare" framför hans namn varje gång han nämns för att minnas? Nu kan du ju tycka vad du vill ändå, men personligen ser jag inte varför allt detta hat just mot Valverde.

Det är ju inte positivt att "exet" är kopplat till honom, så klart, men han fick sona för sitt förmodade fuskande och fick inte tävla på ett tag. Nu är han tillbaka igen och tävlar, precis samma regler som gäller för alla andra alltså. Även om du nu är emot reglerna, så är ju inte det Valverdes fel direkt.
Så länge som han inte visar sig vara dopad igen så ser jag verkligen inte varför allt detta hat mot honom specifikt. Varför inte mot Contador, han åkte ju dit för en så lite kvantitet av något att de flesta labben inte ens hade upptäckt det? Rui Costa åkte dit för något han tog omedvetet. Många andra gjorde det utan tvivel helt medvetet. Det finns ju inte få att välja mellan direkt, och då ska vi inte tala om det gamla gardet, eller under decennier när cyklisterna inte testades (eller inte testades lika noga). Amerikanarna har rent generellt en mer "avslappnad" attityd till dopning. En viss svensk hockeystjärna åkte dit i OS, och nyligen skrevs det glatt i tidningarna om hur han fick en medalj ändå i efterhand. Dubbelmoral?

Dessutom fuskade ju även Froome förra året på Touren, när Porte gav honom mat/vatten i ett läge där det inte var tillåtet? Klassikeråkarna som körde vid sidan om vägen för att slippa pavén, trots att det specifikt var sagt att det inte var tillåtet? Spurtarna som får hjälp av bilarna upp för bergen? Alla vattenflaskor som tar 300 meter att lämna över i 70km/h?
Det är ju inte svart och vitt, det finns olika grader av fusk, samt olika grader av straff som de får ta.
Så vad gör Valverde så mycket värre än alla de övriga som någonsin fuskat i cykel eller i något annat?

Bör inte en (förmodad) odopad cyklist som precis avslutat en Vuelta på podiumet hyllas utan att den prestationen ska förminskas för något han redan har straffats enligt reglerna?
2014-09-15, 09:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lord-Di-Lego
Nu hörde jag inte hyllningarna, så har ingen egen åsikt om de. Men jag måste ändå säga att du verkar ganska hård mot Valverde, för är inte det viktigaste ordet i den meningen "ex"? Behöver vi verkligen klistra "fuskare" framför hans namn varje gång han nämns för att minnas? Nu kan du ju tycka vad du vill ändå, men personligen ser jag inte varför allt detta hat just mot Valverde.

Det är ju inte positivt att "exet" är kopplat till honom, så klart, men han fick sona för sitt förmodade fuskande och fick inte tävla på ett tag. Nu är han tillbaka igen och tävlar, precis samma regler som gäller för alla andra alltså. Även om du nu är emot reglerna, så är ju inte det Valverdes fel direkt.
Så länge som han inte visar sig vara dopad igen så ser jag verkligen inte varför allt detta hat mot honom specifikt. Varför inte mot Contador, han åkte ju dit för en så lite kvantitet av något att de flesta labben inte ens hade upptäckt det? Rui Costa åkte dit för något han tog omedvetet. Många andra gjorde det utan tvivel helt medvetet. Det finns ju inte få att välja mellan direkt, och då ska vi inte tala om det gamla gardet, eller under decennier när cyklisterna inte testades (eller inte testades lika noga). Amerikanarna har rent generellt en mer "avslappnad" attityd till dopning. En viss svensk hockeystjärna åkte dit i OS, och nyligen skrevs det glatt i tidningarna om hur han fick en medalj ändå i efterhand. Dubbelmoral?

Dessutom fuskade ju även Froome förra året på Touren, när Porte gav honom mat/vatten i ett läge där det inte var tillåtet? Klassikeråkarna som körde vid sidan om vägen för att slippa pavén, trots att det specifikt var sagt att det inte var tillåtet? Spurtarna som får hjälp av bilarna upp för bergen? Alla vattenflaskor som tar 300 meter att lämna över i 70km/h?
Det är ju inte svart och vitt, det finns olika grader av fusk, samt olika grader av straff som de får ta.
Så vad gör Valverde så mycket värre än alla de övriga som någonsin fuskat i cykel eller i något annat?

Bör inte en (förmodad) odopad cyklist som precis avslutat en Vuelta på podiumet hyllas utan att den prestationen ska förminskas för något han redan har straffats enligt reglerna?

Sitter man och hyllar en cyklist så mkt dom gjorde igår så borde alla faktorer runt cyklisten nämnas åxå eller? visst kan bli jobbigt höra de ofta så klart men pratar man så mkt om han som man gjorde igår så borde man ta med all fakta eller? dom nämnde bla Denis Menchov då var dom snabba med att berätta de han gjort,,,
2014-09-15, 14:40
Medlem
Lord-Di-Legos avatar
Citat:
Sitter man och hyllar en cyklist så mkt dom gjorde igår så borde alla faktorer runt cyklisten nämnas åxå eller? visst kan bli jobbigt höra de ofta så klart men pratar man så mkt om han som man gjorde igår så borde man ta med all fakta eller? dom nämnde bla Denis Menchov då var dom snabba med att berätta de han gjort,,,

Absolut, men jag tolkar det som att du säger att när en sån cyklist aldrig ska kunna få hyllningar utan att det måste nämnas varje gång. Det låter som ett permanent extra straff som inte alls står i reglerna för hur dopning eller fusk ska bestraffas, jag tycker att när man väl straffats enligt reglerna så är det klart. Sen ska det inte glömmas för det eller sopas under mattan, men det tycker jag inte att det generellt görs heller. Vare sig det handlar om Valverde eller någon annan profilstark cyklist så tror jag att man har fångat upp faktumet att de varit avstängda för doping någonstans även om man inte är en fanatisk cykelsupporter, det berörs ju ganska ofta i diskussioner om sporten.

Sen förstår jag som sagt inte varför just Valverde verkar bli måltavlan så ofta. Som sagt, flera av de andra har fuskat också till någon grad och jag hör inte de jagas på det här sättet, inte ens på relativt till hur allvarligt fusket varit. Så ur det perspektivet ser jag inte varför just han utmärker sig. Inte heller verkar hans fall ha varit allvarligare eller fulare än något annat fall, så jag fortsätter att inte förstå det.

Som sagt, jag hörde inte hyllningarna, så jag kan inte ha en åsikt om de specifikt. Var de för Valverdes karriär i övrigt menar du? Men om det var hyllningar till hans Vuelta '14, hans säsong iår eller ens hans talang för sporten, så ser jag verkligen inte varför man måste dra upp flera år gamla dopningsavstängningar. Det har liksom inget att göra med vad hyllningarna är för, om det inte finns anledning att tro att han är dopad nu också.
2014-09-15, 19:35
Medlem
ruckaalis avatar
Jag håller inte med dig Lord.
Visserligen har Valverde sonat sitt straff och det gör att han får tävla(som det ska vara) men han har fortfarande åkt dit för dopning och det får han leva med.
Angående Contador så tror jag det är ytterst få på det här forumet som gillar honom. Och för egen del tycker minst lika illa om honom(om inte mer tom)
Det som möjligtvis kan få det att låta som folk gillar Contador är väl för att folk ogillar hans huvudkonkurrent Froome så mycket.

Angående de övriga fusken du nämnde om vattenflaskor osv tycker jag inte man ens kan jämföra med att ta dopingpreparat.
2014-09-15, 22:31
Medlem
Lord-Di-Legos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ruckaali
Jag håller inte med dig Lord.
Visserligen har Valverde sonat sitt straff och det gör att han får tävla(som det ska vara) men han har fortfarande åkt dit för dopning och det får han leva med.
Angående Contador så tror jag det är ytterst få på det här forumet som gillar honom. Och för egen del tycker minst lika illa om honom(om inte mer tom)
Det som möjligtvis kan få det att låta som folk gillar Contador är väl för att folk ogillar hans huvudkonkurrent Froome så mycket.

Angående de övriga fusken du nämnde om vattenflaskor osv tycker jag inte man ens kan jämföra med att ta dopingpreparat.

Jag tror att du missförstod mig lite. Som sagt, jag är helt med att han aldrig kommer att komma undan den fadäsen och inte heller tycker jag att det borde glömmas. Vad jag reagerar på är att det skulle finnas något slags tvång där man inte får hylla honom för någonting efter det utan att samtidigt förminska honom och hans prestation om och om igen genom att dra upp dopningen igen. Om man utgår från att han inte har fuskat nu, ja då finns det väl ingen anledning att förminska prestationen? Kommer det upp, ja då har jag inga problem med det eftersom det är en relevant plupp i hans karriär som helhet Men kommer det inte upp så har jag heller inga problem med det när det inte är kopplat till vad hyllningarna refererar till. Med andra ord, ska man prata om Valverdes karriär eller de åren när han förmodades vara dopad, ja då är man nästan skyldig att ta upp det. Men ska man prata om andra saker där den tidigare dopningen inte är relevant, då ser jag inte varför man skulle vara tvingad att dra upp det ändå. (Inte ha möjligheten, utan vara tvingad att göra det för att inte bli kritiserad.)
Samma sak med Contador, man får tycka precis hur illa om honom som man vill och kritisera honom för hans egen dopningshistoria. Men om han tävlat på rättvisa grunder i Vueltan, vad finns det då för anledning att kritisera den som råkar hylla hans prestation utan att samtidigt förminska prestationen?

Sen håller jag inte alls med att de där sakerna inte skulle vara jämförbara. Fusk är fusk, det är klart att de är jämförbara. Det är klart att det inte är ok att bryta mot de reglerna heller. Sen är det en annan sak att dopning är mycket allvarligare fusk även i mina ögon, men därför är även straffen väldigt olika. Det är just det som delvis är min poäng, jag ser inte ens en parallell där. Var är all mindre avsky mot cyklister som fuskar på andra sätt? Avskyn var ju så stark alldeles nyss. Inte ens de flesta dopningsdömda verkar få utstå så mycket avsky flera år efter händelsen. Det är någonting som inte går ihop där, ibland finns det en gråskala där fusk kan förlåtas eller glömmas utan några känslor, andra gånger anordnas det något som nästan liknar en oändlig pr-häxjakt på personen. Är man så starkt emot fusk, då är väl allt svart och vitt? Fusk eller inte fusk. Det finns en väldig dubbelmoral ibland i de här frågorna, tycker jag.

En förklaring till det som fattas där skulle kunna vara att ni inte vill se som sysslat med dopning kvar i sporten efteråt, och därför inte kan acceptera att det ibland kan gå bra för dem även utan fusk. Det var därför jag poängterade att det då är reglerna ni ska rikta er emot, inte utövaren själv. Det är varken Valverde eller Contadors fel att reglerna är som de är, de hade samma möjligheter som alla de andra. Men inte heller det här verkar vara fallet, så jag förstår inte vad som får attityden att skifta så extremt mycket mellan fallen. Det saknas en pusselbit...
2014-09-19, 11:15
Medlem
TilleyHats avatar
Tredje gången som Contador cyklar Vueltan, tredje gången han vinner. Ganska imponerande!
2014-09-19, 11:27
Medlem
Visst Valverde är nog odopad nu.. men jag tror ändå han haft en fördel av att en gång varit dopad...då har man kunnat höja gränserna på onaturlig väg...lättare träna hårt lättare återhämta sig..
2014-09-29, 23:05
Medlem
Citat:
Visst Valverde är nog odopad nu.. men jag tror ändå han haft en fördel av att en gång varit dopad...då har man kunnat höja gränserna på onaturlig väg...lättare träna hårt lättare återhämta sig..

Du menar att han har en fördel av att han var dopad för 5 år sedan? På vilket sätt tänker du dig att han har det? Eller insinuerar du att han fortfarande är dopad, för då är det ju lättare att säga det.
2014-09-30, 12:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av alarm787
Du menar att han har en fördel av att han var dopad för 5 år sedan? På vilket sätt tänker du dig att han har det? Eller insinuerar du att han fortfarande är dopad, för då är det ju lättare att säga det.

Har man en gång varit dopad tror jag de finns kvar fördelar lägre fram..även om man inte är dopad nu så har man kvar en viss fördel tror jag...kunnat träna hårdare kunnat återhämta sig bättre på så sätt kunnat skaffa sig en bättre grund som borde finnas kvar
2014-10-10, 00:56
Medlem
http://www.svt.se/sport/dopningseffekten-bestar-i-15-ar

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in