Citat:
Ursprungligen postat av
ruckaali
Jag håller inte med dig Lord.
Visserligen har Valverde sonat sitt straff och det gör att han får tävla(som det ska vara) men han har fortfarande åkt dit för dopning och det får han leva med.
Angående Contador så tror jag det är ytterst få på det här forumet som gillar honom. Och för egen del tycker minst lika illa om honom(om inte mer tom)
Det som möjligtvis kan få det att låta som folk gillar Contador är väl för att folk ogillar hans huvudkonkurrent Froome så mycket.
Angående de övriga fusken du nämnde om vattenflaskor osv tycker jag inte man ens kan jämföra med att ta dopingpreparat.
Jag tror att du missförstod mig lite. Som sagt, jag är helt med att han aldrig kommer att komma undan den fadäsen och inte heller tycker jag att det borde glömmas. Vad jag reagerar på är att det skulle finnas något slags
tvång där man inte får hylla honom för någonting efter det
utan att samtidigt förminska honom och hans prestation om och om igen genom att dra upp dopningen igen. Om man utgår från att han inte har fuskat nu, ja då finns det väl ingen anledning att förminska prestationen? Kommer det upp, ja då har jag inga problem med det eftersom det är en relevant plupp i hans karriär som helhet Men kommer det inte upp så har jag heller inga problem med det när det inte är kopplat till vad hyllningarna refererar till. Med andra ord, ska man prata om Valverdes karriär eller de åren när han förmodades vara dopad, ja då är man nästan skyldig att ta upp det. Men ska man prata om andra saker där den tidigare dopningen inte är relevant, då ser jag inte varför man skulle vara
tvingad att dra upp det ändå. (Inte ha möjligheten, utan vara
tvingad att göra det för att inte bli kritiserad.)
Samma sak med Contador, man får tycka precis hur illa om honom som man vill och kritisera honom för hans egen dopningshistoria. Men om han tävlat på rättvisa grunder i Vueltan, vad finns det då för anledning att kritisera den som råkar hylla hans prestation utan att samtidigt förminska prestationen?
Sen håller jag inte alls med att de där sakerna inte skulle vara jämförbara. Fusk är fusk, det är klart att de är jämförbara. Det är klart att det inte är ok att bryta mot de reglerna heller. Sen är det en annan sak att dopning är mycket allvarligare fusk även i mina ögon, men därför är även straffen väldigt olika. Det är just det som delvis är min poäng, jag ser inte ens en parallell där. Var är all mindre avsky mot cyklister som fuskar på andra sätt? Avskyn var ju så stark alldeles nyss. Inte ens de flesta dopningsdömda verkar få utstå så mycket avsky flera år efter händelsen. Det är någonting som inte går ihop där, ibland finns det en gråskala där fusk kan förlåtas eller glömmas utan några känslor, andra gånger anordnas det något som nästan liknar en oändlig pr-häxjakt på personen. Är man så starkt emot fusk, då är väl allt svart och vitt? Fusk eller inte fusk. Det finns en väldig dubbelmoral ibland i de här frågorna, tycker jag.
En förklaring till det som fattas där skulle kunna vara att ni inte vill se som sysslat med dopning kvar i sporten efteråt, och därför inte kan acceptera att det ibland kan gå bra för dem även utan fusk. Det var därför jag poängterade att det då är reglerna ni ska rikta er emot, inte utövaren själv. Det är varken Valverde eller Contadors fel att reglerna är som de är, de hade samma möjligheter som alla de andra. Men inte heller det här verkar vara fallet, så jag förstår inte vad som får attityden att skifta så extremt mycket mellan fallen. Det saknas en pusselbit...