Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2014-09-20, 14:12
Medlem
JohnSmith99s avatar
I denna tråd vill jag testa en enkel lek:

Fråga:
Hur skulle du gå till väga, om du var i Putins skor, för att MOTIVERA ett militärt övertagande av Gotland? Kravet är att det måste ske dels utan att tvinga NATO att agera, och dels utan att göra det ryska folket alltför upprört.

Bakgrund:
För att Ryssland ska kunna hindra NATO-förstärkningar till de baltiska staterna behövs två områden kontrolleras. Det ena är landremsan mellan Kaliningrad - Litauen - Vitryssland, och det andra är östersjön (på havet och i luften) från Kaliningrad - Gotland - St Petersburg.
Det är allmänt känt att Gotland är i princip försvarslöst, så därmed anser jag inte att genomförandet av den militära operationen är så intressant. Det är i princip öppet mål. Det som är svårt är ju istället att kunna motivera angreppet för omvärlden och för de ryska folket. Tänk Ukraina och Krim.

Få se om vi kan hitta på några realistiska scenarion...
Citera
2014-09-20, 14:15
Medlem
JohnSmith99s avatar
Ok, jag hade försökt motivera det genom att hävda att Sverige inte kan skydda Rysslands gasledning från svenska fascister, och därmed måste Ryssland ta över beskyddet. Så här hade min plan sett ut:

Fas 1 - Förberedelser
1A. Värva några svenska nazister (typ SvP) och betala dom för att ett visst datum hålla en demonstration på Gotland.

1B. Annonsera uppkommande militärövning med marin från Kalingrad och St Petersburg, gärna med ett sprillans helikopterbestyckat Mistral-skepp.

1C. Spräng gasledning i östra Ukraina, skyll på nazister/fascister. Gör stor grej av detta och säg hur viktig gasen är för rysk säkerhet och ekonomi osv. Putin lämnar protest och säger att det är ett angrepp mot Ryssland av Europiska fascister och att sådant inte kan tolereras.

Fas 2 - Genomförande
2A. I samband med nazi-demonstrationen sprängs någon byggnad tillhörande gasledningen Nord Stream och någon rysk medarbetare skadas/dödas.

2B. Efter de första svenska nyheterna om nazi-kravaller och bombattentat på Gotland så saboteras internet-förbindelser mellan Gotland och fastlandet. Endast rysk media som råkar vara i närheten sänder ut i Europa från Gotland.

2C. Skicka helikoptrar för att säkra hamnar och flygplatser på Gotland. Mistral lägger till i Slite.

2D. Putin gör uttalande. "Eftersom de svenska myndigheterna trots upprepade varningar från Ryssland, inte tagit hänsyn till säkerheten för den ryska gasledningen och skyddat den mot svenska fascister så tvingas Ryssland själv att ta över skyddet av Gotland och dess gasledning tills vidare. Alla trafik till eller från ön kommer att hindras med vapenmakt tills de skyldiga har hittats."

Klart!
EU säger fy fy och att det kan eventuellt bli tal om ökade sanktioner om inte Rysk militär lämnar tillbaka kontrollen. NATO säger att det är oacceptabelt och att de överväger att sända rådgivare till Sverige. Ryssland är nöjda och kan börja en basering av luftvärn och kustrobotar som sedan ökas på gradvis.

Vad tror ni? Hade det blivit någon större reaktion med risk för krig?
Citera
2014-09-20, 14:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnSmith99
Ok, jag hade försökt motivera det genom att hävda att Sverige inte kan skydda Rysslands gasledning från svenska fascister, och därmed måste Ryssland ta över beskyddet. Så här hade min plan sett ut:

Fas 1 - Förberedelser
1A. Värva några svenska nazister (typ SvP) och betala dom för att ett visst datum hålla en demonstration på Gotland.

1B. Annonsera uppkommande militärövning med marin från Kalingrad och St Petersburg, gärna med ett sprillans helikopterbestyckat Mistral-skepp.

1C. Spräng gasledning i östra Ukraina, skyll på nazister/fascister. Gör stor grej av detta och säg hur viktig gasen är för rysk säkerhet och ekonomi osv. Putin lämnar protest och säger att det är ett angrepp mot Ryssland av Europiska fascister och att sådant inte kan tolereras.

Fas 2 - Genomförande
2A. I samband med nazi-demonstrationen sprängs någon byggnad tillhörande gasledningen Nord Stream och någon rysk medarbetare skadas/dödas.

2B. Efter de första svenska nyheterna om nazi-kravaller och bombattentat på Gotland så saboteras internet-förbindelser mellan Gotland och fastlandet. Endast rysk media som råkar vara i närheten sänder ut i Europa från Gotland.

2C. Skicka helikoptrar för att säkra hamnar och flygplatser på Gotland. Mistral lägger till i Slite.

2D. Putin gör uttalande. "Eftersom de svenska myndigheterna trots upprepade varningar från Ryssland, inte tagit hänsyn till säkerheten för den ryska gasledningen och skyddat den mot svenska fascister så tvingas Ryssland själv att ta över skyddet av Gotland och dess gasledning tills vidare. Alla trafik till eller från ön kommer att hindras med vapenmakt tills de skyldiga har hittats."

Klart!
EU säger fy fy och att det kan eventuellt bli tal om ökade sanktioner om inte Rysk militär lämnar tillbaka kontrollen. NATO säger att det är oacceptabelt och att de överväger att sända rådgivare till Sverige. Ryssland är nöjda och kan börja en basering av luftvärn och kustrobotar som sedan ökas på gradvis.

Vad tror ni? Hade det blivit någon större reaktion med risk för krig?
Jag tror varken svea rike eller nato kommer göra nått, detta av två anledningar.
1. Jag tror det försvar vi ska ha på pappret skulle vara mycket bättre vpl försvaret med tanke på snabbrörlighet men just nu är det ju bara på pappret,
2. Nato har visat att man måste vara nato land för att få hjälp se dom senaste ryska krigen i forna cccp länder.

vad vi ska ha experter från nato till övergår dock mitt förstånd
Citera
2014-09-20, 14:46
Medlem
skalman1973s avatar
Casus belli har de redan och vi gav det till dom iform av gasledningens sträckning . De kan hela tiden hävda sin " rätt " och därmed utsträcka sina igentliga rättigheter ( precis som vilken stormakt som helst )

Nu är jag lite cynisk och drar det till sin spets . Men faktum kvarstår ! Den större gossen på skolgården har alla fördelarna och hotar vi gasledningen så ska ni inte inbilla er att de som är beroende av gasen bryr sig om våra rättigheter.
Citera
2014-09-20, 23:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skalman1973
Casus belli har de redan och vi gav det till dom iform av gasledningens sträckning . De kan hela tiden hävda sin " rätt " och därmed utsträcka sina igentliga rättigheter ( precis som vilken stormakt som helst )

Nu är jag lite cynisk och drar det till sin spets . Men faktum kvarstår ! Den större gossen på skolgården har alla fördelarna och hotar vi gasledningen så ska ni inte inbilla er att de som är beroende av gasen bryr sig om våra rättigheter.

Fast vi kan ju bara hota med att blåsa gasledningen åt helvete om dom inte drar sig tillbaka..liksom ska dom bevaka hela ledningen i Östersjön mot våra ubåtar och liknande.

Sen om dom skall kunna hålla Gotland på lång sikt så måste dom in i Sverige och ta över även där. Visst sent ska politikerna vakna men tar dom Gotland blir det en upprustning av vårat försvar och Ryssarna vet att dom kommer bli två om dom måste Försvara Gotland mot en rustad Svensk Försvarsmakt.

Bara en sådan sak som underhåll det är svårt att få in nödvändigheter till deras soldater baserade på Gotland om våra Ubåtar börjar sänka fartyg etc.
Citera
2014-09-21, 12:49
Medlem
skalman1973s avatar
Nackdelen med ett sådant hot är att då blir helt plötsligt Rysslands krav rättmätiga och då kan vi defenitivt glömma all sympati från de länder som är beroende av gasen .
Citera
2014-10-31, 00:01
Medlem
eradnups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnSmith99
I denna tråd vill jag testa en enkel lek:

Fråga:
Hur skulle du gå till väga, om du var i Putins skor, för att MOTIVERA ett militärt övertagande av Gotland? Kravet är att det måste ske dels utan att tvinga NATO att agera, och dels utan att göra det ryska folket alltför upprört.

Bakgrund:
För att Ryssland ska kunna hindra NATO-förstärkningar till de baltiska staterna behövs två områden kontrolleras. Det ena är landremsan mellan Kaliningrad - Litauen - Vitryssland, och det andra är östersjön (på havet och i luften) från Kaliningrad - Gotland - St Petersburg.
Det är allmänt känt att Gotland är i princip försvarslöst, så därmed anser jag inte att genomförandet av den militära operationen är så intressant. Det är i princip öppet mål. Det som är svårt är ju istället att kunna motivera angreppet för omvärlden och för de ryska folket. Tänk Ukraina och Krim.

Få se om vi kan hitta på några realistiska scenarion...
Jag har då en teori.

1.A

Ryssland drabbas av en brutal terrorattack på rysk mark. Terrorattacken kan spåras till IS, vilka enligt rysk underrättelsetjänst är huvudsakligen baserat i Sverige där de länge har åtnjutit en fristad, detta, enligt rysk utsago, beroende på en mycket slapp invandringspolitik, där bakgrundskontrollerna varit små eller obefintliga. Ryssland rapporterar att nätverk finns bildade som sträcker sig från moskéer till insamlingsorganisatörer ända in i Sveriges riksdag.

1.B

Ryssland utfärdar ett ultimatum till Sverige - Utlämna dessa personer och stäng genast ner deras verksamhet. Annars kommer vi tvingas till att ingripa!

1.C

Strax kort därefter sker en samordnad terrorattack i Sverige under Jönköping, en smutsig bomb briserar, signerat Islamiska Staten. Detta i kombination med ett begränsat ebolautbrott i Malmö, tillsammans med svåra utbrott av magsjuka i Stockholm och Göteborg, skapar panik i Sverige. I svensk massmedia utbryter panik och Aftonbladet och Expressen rapporterar frenetiskt om ebolan. Magsjukan, vars symptom liknar ebolautbrottet får Svenskar att i desperation fly in i Norge och ut på landet i sommarstugor, där de på statens uppmuntran ska isolera sig med släkt i väntan på att vattenprover ska visa vattnet som brukbart. Detta sker inom tio dagar efter det ryska ultimatumet lämnades.

2.A

3 dagar efter de inhemska terroristattackerna på Sverige förklarar Ryssland för omvärlden att Sverige inte har utelämnat de medborgare rysk underrättelsetjänst har funnit skyldiga för terrorattackerna i Ryssland. Sverige anses inte kunna hävda sitt lands skyldigheter eller för den delen ens kunna skydda sina medborgare. Lätta kryssningsmissiler utan atomvapen används för att slå ut de 3-20 flygfält som bedöms kunna användas militärt av Sverige. Dessa avfyras förvånande nog inte från Kalingrad, utan från en bekvämlighetsflaggat containerlastfartyg vars destination varit Lettland. Detta skepp har dock uppgett att de fått roderproblem efter de strykit vid Gotland pga vädret.

Någon som är villig att ta 2.B, 2,C ?
Citera
2014-10-31, 00:59
Medlem
Turrluffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av War-Emblem
Jag tror varken svea rike eller nato kommer göra nått, detta av två anledningar.
1. Jag tror det försvar vi ska ha på pappret skulle vara mycket bättre vpl försvaret med tanke på snabbrörlighet men just nu är det ju bara på pappret,
2. Nato har visat att man måste vara nato land för att få hjälp se dom senaste ryska krigen i forna cccp länder.

vad vi ska ha experter från nato till övergår dock mitt förstånd
Sen är frågan om NATO har råd att låta Gotland falla i Rysslands händer. Det skulle allvarligt försvaga deras position i Östersjön och skära av NATO-länder.
Citera
2014-10-31, 01:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Turrluff
Sen är frågan om NATO har råd att låta Gotland falla i Rysslands händer. Det skulle allvarligt försvaga deras position i Östersjön och skära av NATO-länder.

NATO har råd att förlora allt som inte tillhör NATO.

Folk kan inte SERIÖST hoppas att en militär allians vi inte är med i ska skydda oss?

Eller, låt mig omformulera... Visst kan vi HOPPAS, men är det något vi ska grunda vår utrikes- samt - försvarspolitik på?
Citera
2014-10-31, 13:54
Medlem
Frans-Jaegers avatar
I en perfekt värld skulle 8st Gripenplan skjuta vars två RBS-15 mot Mistralskeppet och ytterligare 24st Gripenplan beskjuta den tyngre ryska matrielen på ön. Samtidigt är en mindre armada av stridsbåt 90 fullastade med kustjägare på väg mot ön flankerade av 4st Visby-korvetter och 2 ubåtar med 6st Gripenplan ovanför. Fler ubåtar ligger längre ut och bekämpar ev ryska skepp på väg samt fler Gripenplan ligger längre ut och dels skjuter RBS-15 mot ryska skepp samt håller borta ryskt stridsflyg.

Halva styrkan etablerar ett brohuvud och andra halvan inkl besättningar till stridsvagnarna går mot just stridsvagnarna (om ryssen inte redan saboterat dom).

När fler soldater kommit så säkrar man flygplatsen och börjar flyga in fordon. Fan vet om vi kan få in några stridsfordon 90, ev med hjälp av dom 2 stora fraktflyg vi är delägare i eller med hjälp från Nato.

Allt beror på 2 saker:

1: Hur pass snabbt vi reagerar. Om vi inte reagerar direkt så är det kört för då hinner ryssen förstärka.

2: Hur pass motiverad ryssen är till att hindra återtagning av ön. Om tex Peter den store + 2 till liknande skepp ligger utanför Gotland och 50st ryska jakt och attackflyg cirkulerar så är det kört.
Men om dom försöker sig på en lite mer kuppartad aktion likt krim så kan vi definitivt ha en chans om vi agerar direkt!

Min känsla är tyvärr att politikerna inte vågar dra igång en operation för att återta Gotland så snabbt. Om ingen plan redan existerar så skulle troligtvis bara själva planeringen ta så lång tid så att ryssen hinner förstärka alldeles för mycket. Och eftersom det med största sannolikhet inte finns förband och officerare som är övade på detta scenarion så ser det mörkt ut...
Senast redigerad av Frans-Jaeger 2014-10-31 kl. 13:57.
Citera
2014-10-31, 21:21
Medlem
infidels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skalman1973

Ryssarna drog sin gasledning inom Sveriges ekonomiska zon, inte inom Sveriges territorialvatten. Vi har inget som helst ansvar att skydda den från åverkan. Dessutom så blir tyskarna sura om vi har sönder gasledningen eftersom de är mer beroende av den än Ryssland, en gasknarkare byter inte langare så lätt.

Så nej, gasledningen är inte någon anledning till en möjlig krigsförklaring. Det är en idiotmyt från folk som vill att vi ska gå med i NATO. Gör vi det, då blir vi ett bombmål på allvar för ryssarna i utbyte mot ett löfte om målsättningen om att NATO ska beskydda oss i händelse av ett ryskt anfall. NATO är nämligen så nerrustat idag att skulle det blir ett ryskt anfall, så kommer det inte att komma mycket till undsättning.

Det finns inte heller någon rationell anledning för Putin att anfalla Sverige, Putin är ex-KGB och inte en ex-militär, och en sådan föredrar att agera genom hyrda ombud istället för att öppet släppa bomber. Med andra ord så kommer en rysk "invasion" bestå av att de börjar pröjsa svenska lobbyister för att få politiker och media på sin sida istället för att det börjar regna bomber. Det har fungerat utmärkt för USA, och det kommer att fungera lika utmärkt för Ryssland om de orkar lägga pengar på det. Att de inte gjort det mot oss indikerar vilka betydelselösa tattare de tycker vi är.
Citera
2014-11-01, 02:42
Medlem
Turrluffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kad1
NATO har råd att förlora allt som inte tillhör NATO.

Folk kan inte SERIÖST hoppas att en militär allians vi inte är med i ska skydda oss?

Eller, låt mig omformulera... Visst kan vi HOPPAS, men är det något vi ska grunda vår utrikes- samt - försvarspolitik på?
Nja, det är en sak att förlora en ö mitt i ingenstans, men Gotland har en unik position från vilken man kan skapa dominans i Östersjön. Vinner Ryssland Gotland försvaras de NATO-länder runt Östersjön kraftigt och blir mycket utsatta. Det är alltså ingen liten strategisk förlust.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in