• 1
  • 2
2014-09-22, 01:14
Medlem
senhackarens avatar
Många kristna säger att endast kan bli frälst genom jesus, för att slippa hamna i helvetet. Men då är min fråga. Vem frälste sig folk igenom innan jesus?
Citera
2014-09-22, 01:29
Medlem
Abraham.
Citera
2014-09-22, 02:21
Bannlyst
I Sverige hade vi asatro.
Citera
2014-09-22, 08:29
Medlem
Jesus var 3 dagar nere i doedsriket och predikade Evangelium foer Alla de doeda.
Citera
2014-09-22, 10:52
Medlem
Mumffiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stiftsadjunkten
Jesus var 3 dagar nere i doedsriket och predikade Evangelium foer Alla de doeda.

Exakt. Detta är ett bra kristet svar. Kristna brukar förstå det som att vägen till himmelen var stängd efter syndafallet. Synden, Djävulen och Döden hade skapelsen i sitt grepp. Jesus befriade det som var bundet och öppnade återigen paradisets portar genom sitt frälsningsverk. Genom sitt nedstigande i dödsriket kunde även Jesus bli en frälsare för de som redan avsomnat.

Enligt mig finns det en mycket bra bok om detta ämne. "Christ the conqueror of hell - the descent into Hades from an Orthodox Perspective" av Hilarion Alfeyev.

Allt gott!
Senast redigerad av Mumffis 2014-09-22 kl. 10:54.
Citera
2014-09-22, 12:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stiftsadjunkten
Det kunde väl Gud ha gjort själv,för länge sedan? Varför pina folk i tusentals år,i väntan på Jesus? (nu tror jag inte på sådana här historier,men det ska bli kul (eller inte...) att höra ett svar.
Citera
2014-09-22, 12:44
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Det kunde väl Gud ha gjort själv,för länge sedan? Varför pina folk i tusentals år,i väntan på Jesus? (nu tror jag inte på sådana här historier,men det ska bli kul (eller inte...) att höra ett svar.
Gud hade ångrat sig efter Sodom och Gomorra händelsen och innan hade Abraham och några försökt att få människorna att lyssna.
Jesus var därför ner i dödsriket och gav dem en chans till men om de sedan kunde göra något åt det förstår jag inte? Kanske om de är som jag tror, de har fått komma tillbaka igen och försöka på nytt.
Jag kan ha varit en av dem som var där i dödsriket.
Citera
2014-09-22, 12:57
Medlem
iSlashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goran744
Gud hade ångrat sig efter Sodom och Gomorra händelsen och innan hade Abraham och några försökt att få människorna att lyssna.
Jesus var därför ner i dödsriket och gav dem en chans till men om de sedan kunde göra något åt det förstår jag inte? Kanske om de är som jag tror, de har fått komma tillbaka igen och försöka på nytt.
Jag kan ha varit en av dem som var där i dödsriket.

Är det den allsmäktiga och allvetande guden du pratar om som ångrade sig?
Citera
2014-09-22, 13:23
Medlem
Dock fanns Vaegen till fraelsning genom Tro aeven i GT,dock var den oeverskuggad av Lagen. ; '..Abraham Trodde Gud, och det raeknades honom till raettfaerdighet...den som inte haaller sig till gaerningar, utan Tror paa honom som goer den ogudaktige raettfaerdig, honom raeknas hans Tro till raettfaerdighet. Saa prisar ock David den maenniska salig, som Gud tillraeknar raettfaerdighet utan gaerningar ; Saliga aero de, vilkas oevertraedelser aero foerlaatna...'. Rom. 3 ; 3-7.
Citera
2014-09-22, 14:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av senhackaren
Många kristna säger att endast kan bli frälst genom jesus, för att slippa hamna i helvetet. Men då är min fråga. Vem frälste sig folk igenom innan jesus?

Jag läser bara faktaböcker, inga sagoböcker.

Jag är inte religiös inte frälst, inte lättledd, inte godtrogen. Känns jävligt bra måste jag säga.

Med tanke på din autosignatur så tvivlar jag på att din fråga är allvarligt ställd.
Du verkar redan ha bestämt dig när det gäller kristendomen.

Om din inställning är att kristendomen är baserad på en "sagobok" så är väl även frälsningen en saga, så varför frågar du egentligen om den? Innan någon kristen ger sig in på någon mer ingående debatt med dig, så bör du besvara den frågan.

Svaret på frågan är att innan Jesus så fanns Moses lag, för judarna.
För övriga så gäller det att om man inte har hört talas om Jesus eller Moses lag, men förstår att det finns en skapare och man prisar honom, så är man frälst.
Källan för detta är Bibeln.
Citera
2014-09-22, 14:33
Citat:
Ursprungligen postat av senhackaren

Alltså, enligt kristna så är ju hela människans historia en berättelse om hur Gud "återfrälste" människan efter att vi själva valt att överge den frälsning vi redan blivit givna.

Frälsningen är alltså att kunna se Gud "ansikte mot ansikte" som Adam och Eva gjorde. De valde dock bort det, och därför gav oss Fadern sin Son; för att vi skulle kunna se Honom "ansikte mot ansikte" igen.

Kärlekens cirkel är därmed sluten.
Citera
2014-09-23, 03:10
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av molndans
Med tanke på din autosignatur så tvivlar jag på att din fråga är allvarligt ställd.
Du verkar redan ha bestämt dig när det gäller kristendomen.

Om din inställning är att kristendomen är baserad på en "sagobok" så är väl även frälsningen en saga, så varför frågar du egentligen om den? Innan någon kristen ger sig in på någon mer ingående debatt med dig, så bör du besvara den frågan.

Svaret på frågan är att innan Jesus så fanns Moses lag, för judarna.
För övriga så gäller det att om man inte har hört talas om Jesus eller Moses lag, men förstår att det finns en skapare och man prisar honom, så är man frälst.
Källan för detta är Bibeln.
Får man inte diskutera kristen litteratur och idéhistoria enligt dig utan att vara troende?
Tappade de dig i golvet på BB eller?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in