2014-10-06, 15:14
Medlem
euns avatar
Fria tider är en tämligen kontroversiell tidning, antagligen lär detta sopas under mattan och glömas.

Edit: såg att expressen gjort ett repotage, detta skall bli intressant att följa.
Senast redigerad av eun 2014-10-06 kl. 15:18.
Citera
2014-10-06, 15:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheAlmightyFarfar
Intressant då man inte kan köpa den lagligt, utan under disk enbart.

Hoppas på mer!

Jag jag hoppas att hon på nästa valaffisch har gristryne tejpat på näsan.

Vore bra om hon stärker sin image.
Citera
2014-10-06, 15:15
Medlem
Filantropis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AmadeusKrieg
Känns som att detta är att greppa efter halmstrån på något vis.
Visst det är dåligt och kanske olämpligt men att försöka förstora upp det är lite larvigt. Precis på samma vis som att göra en jättegrej av att en vänsterpartist hyr ut sin hyreslägenhet i andra hand och tar ut några hundralappar i vinst. Eller att en Sverigedemokrat skulle på en gymnasiefest 2001 ha "gjort hitlermustasch" med fingrarna och heilat på skoj.
Det är principsaker.
Citera
2014-10-06, 15:18
Medlem
AmadeusKriegs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Filantropi
Det är principsaker.

Citat:
Ursprungligen postat av messiasibid
Givetvis är själva agerandet i sig inte häpnadsväckande men när självaste miljöministern begår det.
Så är det självklart desto mer skandalöst då man kan ställa högre krav på en miljöminister.

Jo ni har väl båda rätt.

När skedde detta förresten? Alltså när målade hon båten? (kanske framgår i artiklarna men frågar istället...behändigare så : )
Citera
Medlem
sanchoos avatar
Det är väl ett flertal riksdagsledamöter som polisanmäls hela tiden. Detta är endast en PR-trick från Fria Tider. Sluta länka den blaskan här hela tiden
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eun
Fria tider är en tämligen kontroversiell tidning, antagligen lär detta sopas under mattan och glömas.

Fast polis och åklagare kan väl inte gärna bara strunta i det här om det nu faktiskt är straffbart att använda den där färgen?
Citera
2014-10-06, 15:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheP4st
Expressen skrev "Åsa Romson publicerar också själv bilder på när hon och hennes make samt vänner målar fartyget med den förbjudna färgen...." vilket jag citerad i mitt tidigare inlägg.

Visserligen anges inte exakt var hon publicerat men en rimlig gissning är att de publicerats på Facebook eller liknande och i avsaknad av hacking beskyllningar från hennes sida är ett sannolikt antagande att de var tillgängliga för allmänheten, vilket innebär att Expressens journalist agerade inom gällande lagstiftning, och även vidare publicering torde fall väl inom lagens ramar.

Att hennes båtmålarbilder har publicerats ifrågasätter jag inte. Men bestämmelsen du hänvisar till handlar ju om "konstverk". Det kan du väl inte gärna hävda att bilderna är?
Citera
2014-10-06, 15:22
Medlem
vidLimess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bennystraffspark
Jag har själv ingen koll men tolkar följande

som att hon har postat dessa på facebook, vilket bör innebära att nedanstående gäller.

Eller? Kanske har missförstått.
Oavsett om bilderna är offentliggjorda eller tillgängliga för allmänheten får de inte användas utan hennes tillstånd. Det är skillnad mellan fotografiska bilder och fotografiska verk, Romsons bilder tillhör troligen första kategorin men konsekvenserna är fortfarande desamma. Dock är ju detta ett sidospår och en korkad invändning av Romson.

När det gäller det eventuella miljöbrottet hoppas jag att det drevas som fan från medias sida, och bra att Widar Nord anmälde trots att jag tror det ligger på Kemikalieinspektionens eller Länsstyrelsens ansvar att göra det. Det skulle bli ett ganska hårt slag för melonpartiet om de redan nu mister en minister och därtill "språkrör" (bland de töntigaste orden i svenskan). Risken är väl dock att det öht inte utgör något brott och att det inte inleds någon förundersökning, eller om någon sådan inleds att den läggs ned ganska omgående. Det är väl dessutom ganska troligt att det är hennes vita hund som är ansvarig för själva "åtgärden", dvs. målandet.
Citera
2014-10-06, 15:22
Medlem
AmadeusKriegs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sanchoo
Det är väl ett flertal riksdagsledamöter som polisanmäls hela tiden. Detta är endast en PR-trick från Fria Tider. Sluta länka den blaskan här hela tiden

men nu har ju ändå "kvalitetstidningen" Expressen också varit i farten och frågat henne :P
Citera
2014-10-06, 15:23
Medlem
euns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tygfisk
Fast polis och åklagare kan väl inte gärna bara strunta i det här om det nu faktiskt är straffbart att använda den där färgen?
Kunde inte föreställa mig att detta skulle utvecklas till någon skandal då fria tider agerat visselblåsare.

verkar som om jag hade fel.
Senast redigerad av eun 2014-10-06 kl. 15:28.
Citera
2014-10-06, 15:27
Medlem
Sebbe.Straxxs avatar
Ny skandal. Expressen visste detta innan valet men valde att visa det först efter valet. Härligt eller hur, sen säger man att man behandlar alla partier lika..
Citera
2014-10-06, 15:41
Medlem
nickeheaads avatar
Får se om jag nu fattat detta rätt.

Expressen har analyserat privata bilder av Åsas båt och kommit fram till att hon använt förbjuden färg.
Widar på Fria tider går i taket och gör en polisanmälan baserat på Expressens uppgifter. Som denne Widar genom Fria tider tidigare totalsågat efter drevet mot SD. Men nu är Expressen helt plötsligt en säker källa att använda sig av?

Om nu det är så att Åsa köpt färgen i god tro av en handlare, då ligger väl brottet hos handlare som kränger färgen? (Tror det kallas producentansvar).

Eller vad har jag missat?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in