2014-11-04, 23:58
Medlem
Vimurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KTD
1. Jag minns inte vilken av brderna det var som satt i styrelsen i en av Eskilstunas mosker, men jag har ftt hra frn ngra styrelsemedlemmar att en av dom ska ha varit vldigt hetsig och vldigt mn om att f styra och stlla i moskn. MB:are har en tendens att frysa ut folk frn andra grupperingar och ockupera platser med endast folk frn deras egna kult.

Det kan ven vara intressant att veta att den syriska grenen av MB har en mer pan-arabisk-nationalistisk retorik till skillnad frn dess egyptiska kusin som r av pan-islamisk karaktr. Deras ndaml r dock likadana.

2. Har sett honom trolla runt p FB. Tillhr de extrema GBG-wahabiterna som verkar befinna sig i en allians med svensk MB. Har dock inte s bra koll p just honom

3. Den hr lilla filuren knner jag till mycket vl. Jag har trffat honom flera gnger. En typisk "gatukille-turned-nyfrlst". Han har mordhotat mig och andra som ppet kritiserat wahabismen p ntet.

4. Honom vet jag inte s mycket om.

5. Herr Borchali har jag trffat mnga gnger och jag har ftt lyssna p honom (ofrivilligt) i Islamic Center i Malm. Det r rtt s udda att han ens fr hlla i fredagspredikan dr. Hans mnen brukar handla om hur dliga vi muslimer r, hur korrupt vstvrlden r, hur mycket prvningar och nakna kvinnor det finns ute o.s.v. Meningen med en fredagspredikan r att du ska knna dig inspirerad nr du gr ut ur moskn men de flesta brukar g ut med snkta huvuden och sura miner efter att herr Borchali har hllit i en predikan.

Bejzat Becirov, Islamic Centers VD ber ju inte ens ngra bner sjlv och brukar sitta och dricka t under fredagsbnen i hans kontor. Det r vldigt konstigt att han lter Borchali tala i moskn medan mer moderata och utbildade imamer blir nekade arbetsplatser i moskn.

Jag kan fr vrigt nmna att SUM blev pressade till att bjuda in en imam som inte hller sig till deras lror under 2014 rs konferens. Han fick dock tala p den smsta tiden och den smsta platsen under denna konferens och man kan genom denna handling tydligt se att de ogrna slpper in oliktnkande in till sina kretsar.
Fidaaldin al Sayed Issa har varit imam vid Eskilstuna mosk s det var skert han som frskte ta ver kommandot.
Det r verkligen mrkligt att Borchali frelser i Islamic Center i Malm, mannen r som bekant en riktig extremist. r det officiellt att han r en terkommande frelsare dr och vad kan Becirov har fr intresse av det egentligen?
SUM-historien om imamen sger vl allt och det r en organisation som utger sig fr att representera Sveriges unga muslimer. Vilka var det frresten som pressade SUM att bjuda in honom?

Ngra helt andra frgor:
1. Du knner till en av jihadisterna som blev intervjuad i Expressen skrev du - vet du var och av vem han rekryterades?
2. Har du hrt ngot om hur jihadisterna tar sig till Syrien - vilka arrangerar resorna och vem betalar?
3. Har du ngon teori om varfr Omar Mustafa fick g? Vad tror du att de kan ha haft p honom fr att fatta ett s drastiskt beslut?
4. Vad har du fr uppfattning om Ibn Rushd?

Hoppas att det inte blir fr mnga frgor, det r bara s intressant att man vill veta mer och bra att f sina egna teorier bekrftade av en person med inblick.
Citera
2014-11-05, 00:03
Medlem
Vimurs avatar
Citat:
Jag glmde ven att svara p Halmstad mosk. Deras mosk ploppade upp ngon gng under 2012 och den r ett notoriskt centrum fr wahabism. Youtubefrelsningar brjade dyka upp frn ingenstans och de fick snabbt med sig en stor skara ungdomar in i deras kult. Varfr just Halmstad blivit ett nytt centrum fr dom kan jag inte riktigt svara p, men jag tror det beror p den relativa geografiska nrheten till Gteborg som r Sveriges New York fr wahabiter.
r det en kllarmosk eller vet du om den finns bland IFIS medlemmar? Den stende predikanten r allts Abu Muadh som hyllar martyrer och fresprkar jihad.
Hemsidan:
http://www.halmstadmoske.se/
Citera
2014-11-05, 00:20
Medlem
Citat:
1. Jag minns inte vilken av brderna det var som satt i styrelsen i en av Eskilstunas mosker, men jag har ftt hra frn ngra styrelsemedlemmar att en av dom ska ha varit vldigt hetsig och vldigt mn om att f styra och stlla i moskn. MB:are har en tendens att frysa ut folk frn andra grupperingar och ockupera platser med endast folk frn deras egna kult.

Det kan ven vara intressant att veta att den syriska grenen av MB har en mer pan-arabisk-nationalistisk retorik till skillnad frn dess egyptiska kusin som r av pan-islamisk karaktr. Deras ndaml r dock likadana.
----

Fidaaldin Al-Sayed Issa r brodern som r imam i Eskilstuna mosk, som Vimur skriver.
http://en.wikipedia.org/wiki/Fida_al-Sayed

Fidaaldin har pekats ut som MB:s ledare i Sverige. Tror att Fidaaldin snarare r ledare fr den syriska grenen av svenska MB ( och inte hela MB ).
Yasir Issa medgav i en twitterkonversation med Mohamed Omar fr ngon mnad sedan att hans bror ( dvs Fidaaldin ) och hans far tillhrde MB - men gav mest hala svar gllande sitt egna medlemskap.

Fr den egyptiska grenen av svenska MB r Omar Mustafa hgt uppsatt, kanske ledare - men det finns en del ldre personer som kanske r mer inflytelserika.

ven i Tyskland finns uppdelningen i syriska respektive egyptiska MB, som har ett ttt samarbete enligt Vidino.

Tycker fr vrigt beskrivningen av MB som "wahhabiter i kostym" r mycket trffande.
Citera
2014-11-05, 01:01
Medlem
Fearmongos avatar
Citat:
Kanske "muslimska civilsamhllet" r fel ord att anvnda. Fr det vi pratar om r inget civilsamhlle, utan det r en enda stor organisation som delats upp i flera organisationer. Fr att frst detta s behver man beska Kapellgrnd 10 i Stockholm. P denna adress finns som av ett "sammantrffande" organisationerna Frenade Islamiska Freningar i Sverige, My Islamic Media AB, Islamiska Frbundet i Stockholm, Islamiska Informationsbyrn i Stockholm, Sveriges muslimska rd, Islamiska Ungdomsfrbundet, Sveriges Unga Muslimer, Islamiska Frbundet i Sverige, Muslimska Kvinnofreningen, Ibn Rushd Studiefrbund Stockholm, Sveriges Eritreanska Unga Muslimer, Forum fr Unga Muslimer, Sveriges Muslimska Scouter, Irakiska Islamiska Frbundet, Sveriges Imamernas rd och mnga andra av de organisationer som ingr i det "muslimska civilsamhllet". Detta "civilsamhlle" som i en stor stad som Stockholm r koncentrerad p en plats, bestr av en liten grupp mnniskor. Omar Mustafa som r ordfrande fr Islamiska Frbundet i Sverige r ocks frbundsrektor fr Ibn Rushd. Ordfranden fr Sveriges Unga Muslimer, Rashid Musa, r projektsamordnare fr Ibn Rushd. Det handlar om ngra islamister som finns i nyckelpositioner i olika organisationer. Bostadsminister Mehmet Kaplan var bland en av dessa islamister, som byggde upp det "muslimska civilsamhllet".

Nima Gholam Ali Pour skriver intressant:

http://nimatown.blogspot.se/2014/11/...-statsrad.html
Citera
2014-11-05, 01:05
Medlem
Citat:
Jag glmde ven att svara p Halmstad mosk. Deras mosk ploppade upp ngon gng under 2012 och den r ett notoriskt centrum fr wahabism. Youtubefrelsningar brjade dyka upp frn ingenstans och de fick snabbt med sig en stor skara ungdomar in i deras kult. Varfr just Halmstad blivit ett nytt centrum fr dom kan jag inte riktigt svara p, men jag tror det beror p den relativa geografiska nrheten till Gteborg som r Sveriges New York fr wahabiter.

2009 fanns moskn i Halmstad ( om det nu inte finns fler ). Den br d ha varit igng ett tag.
Man fick frgor frn P4 med anledning av att Halmstadbon Munir Awad gripits i Pakistan 2009, och Awad var d terigen terroristmisstnkt:

Citat:
P4 Radio Halland har pratat med en person vid Halmstad Mosk.

Han ( Munir Awad )var som vem som helst. Men man kan frndras, sger personen.

Han tycker samtidigt att man man gr fr snabba kopplingar mellan islam och terroristntverk, och att det ger en dlig bild av muslimer som inte stmmer.
http://sverigesradio.se/sida/artikel...rtikel=3109444

2009 startar ocks Jiro Meho boende i Halmstad en jihadistsite. 2011 dms Jiro Meho tillsammans med en imam frn Halmstads mosk, Lami Ahmed Sofi Kerim fr fiffel med personlig assistens - det fanns d misstankar frn polisens sida att vinsten frn bedrgerierna gtt till terrorverksamhet och till al-Qaida.
Jiro Meho hade varit knd av Spo sedan 2003.
http://gudmundson.blogspot.se/2011/0...-halmstad.html

Jiro Meho dog som jihadist i Syrien 2013. Munir Awads bror som ocks kommer frn Halmstad, ska ha flyttat ned till Syrien tillsammans med konverterad fru och barn fr att bedriva jihad.

Jihadpredikanten Abu Muadh frn Halmstads mosk verkar vara affischnamnet p Youtube. Han r samtidigt ocks frekvent terkommande predikant i Bellevuemoskn i Gteborg, samt turnerar runt om i Sverige med bland annat Solidaritetscenter.

Halmstads mosk verkar allts ha en lngre tradition av att fda upp terrorister.
Senast redigerad av Batuta 2014-11-05 kl. 01:15.
Citera
2014-11-05, 01:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vimur
Fidaaldin al Sayed Issa har varit imam vid Eskilstuna mosk s det var skert han som frskte ta ver kommandot.
Det r verkligen mrkligt att Borchali frelser i Islamic Center i Malm, mannen r som bekant en riktig extremist. r det officiellt att han r en terkommande frelsare dr och vad kan Becirov har fr intresse av det egentligen?
SUM-historien om imamen sger vl allt och det r en organisation som utger sig fr att representera Sveriges unga muslimer. Vilka var det frresten som pressade SUM att bjuda in honom?

Ngra helt andra frgor:
1. Du knner till en av jihadisterna som blev intervjuad i Expressen skrev du - vet du var och av vem han rekryterades?
2. Har du hrt ngot om hur jihadisterna tar sig till Syrien - vilka arrangerar resorna och vem betalar?
3. Har du ngon teori om varfr Omar Mustafa fick g? Vad tror du att de kan ha haft p honom fr att fatta ett s drastiskt beslut?
4. Vad har du fr uppfattning om Ibn Rushd?

Hoppas att det inte blir fr mnga frgor, det r bara s intressant att man vill veta mer och bra att f sina egna teorier bekrftade av en person med inblick.

Borchali r inte huvudimam i Islamic Center men han brukar kallas in dit vldigt ofta. Annars brukar han ven predika i Lund och Helsingborg. Vanligtvis har Islamic Center haft tillflliga huvudimamer som hmtats frn Libyen, eftersom moskn tidigare sponsrats av Khaddafi. Under den senaste tiden verkar det dock som om de har brutit frbindelserna med Libyen och nu istllet satsar p att hmta hit albanska imamer (Becirov r sjlv alban). Eftersom Becirov sjlv inte r religis s tror jag hans huvudintresse r att han ska tjna pengar p moskn, s vem som frelser fr dom spelar egentligen inte s stor roll. Han har antagligen hrt att Borchali ska kunna tala god svenska och det njer han sig med helt enkelt. De som kommer fr att be i IC fljer blandade inriktningar. De flesta r inte extrema och fljer antingen traditionella sunnitiska eller shitiska inriktningar, vissa ber 5 gnger om dagen, andra endast fredagsbnen. Anledningen till att de gr till IC r fr att det r den enda "riktiga" moskn i Malm och drfr blir den en naturlig mtesplats fr Malms muslimer. Det r dock problematiskt att ledningen och imamerna r s korrupta och frnkopplade frn samhllet. Samfundet dr blir "fruset" p stt och vis, de rr sig varken framt eller bakt och det stter kppar i hjulen fr integrationen.

Det var ngra bekanta traditionella sunniter som pressade SUM att bjuda in honom. Det finns en hel del "vanliga" sunniter som gr p SUM-konferenserna ven om de inte delar samma doktrinella och ideologiska vrderingar som MB. De gr helt enkelt dit eftersom det r det strsta evenemanget som existerar fr svenska muslimer och de har hittills varit ofrmgna att utveckla en egen bas och mtesplats.. De har sllat sig sjlva till det som r "officiellt" helt enkelt.

1. Jag vet som sagt vem "Muhajir" r, mannen som dyker upp p den frsta bilden i Expressens artikel. Han var tidigare en typisk smligist-invandrare som i sina sena tonr blev nyfrlst. Han brjade studera sharia i Medina men avbrt sina studier efter ngra r fr att ka och kriga i Syrien. Jag har namn och mer information om honom.

2. Vissa tar sig in via Turkiet, andra via Irak. Jag ska som sagt frska prata med ngra IS-supportrar hr och se om de vet mer om detta. Men det r tmligen enkelt att ta sig in dit via Turkiet.

3. Jag tror det var hans grova homofobiska utfall p twitter och facebook orsakade hans avgng. Vnstern tenderar att ignorera dessa personers ideologiska och politiska intressen, men om homosexuella hotas r de snabba med att ryta ifrn.

4. Ibn Rushd r ett studiefrbund som sger sig frmja folkbildning om islam till svl muslimer som icke-muslimer. Ibn Rushd fungerar som ett utbildningscentrum fr MB:are dr man skolar in folk i deras tankebanor. Eftersom det r en rikstckande organisation kan de snabbt och effektivt n ut till unga muslimer som vill engagera sig p olika stt i samhllet. Det finns mnga unga muslimer som vill gott fr bde sina trosfrnder och Sverige, men som snabbt snappas upp av denna organisation och hjrntvttas av dom. De flesta har tyvrr inte den intellektuella kapaciteten att analysera och kritisera denna organisation och de tror att organisationer som Ibn Rushd r de enda som kan gra det mjligt fr muslimer att engagera sig i samhllet.

Ibn Rushds bossar bestr till 100% av MB:are. Araber styr ocks hr, vilket r typiskt fr MB. De har en rasistisk hierarkisk struktur och de lter inte andra etniciteter f ha kontroll ver deras organisationer. Jag knner till ett ftal som jobbar fr dom som inte r MB:are men de mste dock hlla lg profil gllande sin tro om de inte vill dra p sig en massa problem.

Vad de str fr ligger fr vrigt lngt bort det den riktige Ibn Rushd stod fr .

Citat:
Ursprungligen postat av Batuta
Fidaaldin Al-Sayed Issa r brodern som r imam i Eskilstuna mosk, som Vimur skriver.
http://en.wikipedia.org/wiki/Fida_al-Sayed

Fidaaldin har pekats ut som MB:s ledare i Sverige. Tror att Fidaaldin snarare r ledare fr den syriska grenen av svenska MB ( och inte hela MB ).
Yasir Issa medgav i en twitterkonversation med Mohamed Omar fr ngon mnad sedan att hans bror ( dvs Fidaaldin ) och hans far tillhrde MB - men gav mest hala svar gllande sitt egna medlemskap.

Fr den egyptiska grenen av svenska MB r Omar Mustafa hgt uppsatt, kanske ledare - men det finns en del ldre personer som kanske r mer inflytelserika.

ven i Tyskland finns uppdelningen i syriska respektive egyptiska MB, som har ett ttt samarbete enligt Vidino.

Tycker fr vrigt beskrivningen av MB som "wahhabiter i kostym" r mycket trffande.

Det finns cirka 3-4 mosker i Eskilstuna. Fida frskte styra ver samma mosk som den svenske konvertiten Abd Al Haqq Kielan r imam i, men blev snabbt stoppad av Kielan och de kurdiska frsamlingsmedlemmarna. Kielan har vldigt ofta blivit smutskastad av mnga MB:are eftersom han inte har varit blyg med att kritisera dom.

Nu blev det en hel del text men jag hoppas den har klargjort vissa saker fr er!
Citera
2014-11-05, 01:38
Medlem
Citat:
2009 fanns moskn i Halmstad ( om det nu inte finns fler ). Den br d ha varit igng ett tag.
Man fick frgor frn P4 med anledning av att Halmstadbon Munir Awad gripits i Pakistan 2009, och Awad var d terigen terroristmisstnkt:

http://sverigesradio.se/sida/artikel...rtikel=3109444

2009 startar ocks Jiro Meho boende i Halmstad en jihadistsite. 2011 dms Jiro Meho tillsammans med en imam frn Halmstads mosk, Lami Ahmed Sofi Kerim fr fiffel med personlig assistens - det fanns d misstankar frn polisens sida att vinsten frn bedrgerierna gtt till terrorverksamhet och till al-Qaida.
Jiro Meho hade varit knd av Spo sedan 2003.
http://gudmundson.blogspot.se/2011/0...-halmstad.html

Jiro Meho dog som jihadist i Syrien 2013. Munir Awads bror som ocks kommer frn Halmstad, ska ha flyttat ned till Syrien tillsammans med konverterad fru och barn fr att bedriva jihad.

Jihadpredikanten Abu Muadh frn Halmstads mosk verkar vara affischnamnet p Youtube. Han r samtidigt ocks frekvent terkommande predikant i Bellevuemoskn i Gteborg, samt turnerar runt om i Sverige med bland annat Solidaritetscenter.

Halmstads mosk verkar allts ha en lngre tradition av att fda upp terrorister.

Det hr knde jag inte till. Men de verkar ha ftt sin "boom" under 2012. Det var s jag upplevde det i alla fall.

Jag vet inte om det finns ngot intresse om detta, men jag har tidigare skrivit om madkhaliterna (de pacifistiska saudi-rojalisterna). ven denna grupp finns representerad i Sverige. I Malm frelser de i en kllarmosk. De har en hemsida:

http://www.darulhadith.com/v2/

I Stockholm har den madkhalitiske imamen Abdul Wadud Frank ett stort flje. Han r ven imam i Uppsala om jag minns rtt.

Madkhaliter brukar ofta kritiseras av jihadister, s det existerar en stark fiendskap mellan dessa tv grupper. Medan jihadister oftast r ppnare och brukar frska bjuda in andra muslimer till sin trosuppfattning fljer madkhaliterna en sorts kodex som kallas fr "Bojkott av ahl ul bida (innovationens folk)". Innovationens folk r allts muslimer som fljer andra inriktningar. De undviker att umgs eller ens tala med andra muslimer eftersom det finns en risk fr att de kan pverkas av andra muslimers tankestt och drmed brja avvika frn "den rtta vgen".

Vi behver allts inte frukta ngra terrorattacker frn madkhaliterna. Det som dock r bekymmersamt med dom r att de ungdomar som gr med dom ofta isolerar sig frn samhllet p flera plan, vilket inte r bra fr varken dom, deras familj eller samhllet i sig.
Citera
2014-11-05, 02:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
Det verkar inte som om ngon r intresserad av att publicera Mustafa al Sayed Issas frsvarstal fr jihadisterna. Issa skriver bekymrat p sin Facebook:

Syrienresenrerna ... det var ocks en omskrivning.

Jag hoppas faktiskt att han fr sin text publicerad. Att uppdateringen att dma kommer den att sga rtt s tydligt var SUM:s tidigare ordfrande str i den hr frgan. Var den nuvarande str vet vi.

Mustafa Issa blev till slut publicerad. Dagens Arena tyckte det var intressant med Issas tankar om "Syrienresenrer".
http://www.dagensarena.se/opinion/de...rienresenarer/

Mustafa Issa avser vl hr bland annat brorsan Yassir ( som inte lngre r att betrakta som ungdom ), samt de som eventuellt deltar i hans fars hjlpverksamhet. Men man hr inte hrt talas speciellt mycket om den senare, och vad de pysslar med.
Citat:
Alla som reser till Syrien deltar dock inte i den legitima militra kampen mot Assad. Mnga ungdomar som jag knner personligen ansluter sig till lokala hjlporganisationer eller medborgarjournalistiska kommitter som rapporterar om krigsbrotten.

Att Assads mn vldtar och ger sig p barn och kvinnor var ett vntat argument. Hans bror Yassir har pumpat ut detta hetsande budskap oavbrutet p sociala medier under ngra r, vilket tydligen gynnar IS:
Citat:
Under min tid i muslimska civilsamhllets ungdomsorganisationer har jag trffat hundratals ungdomar. Ngra sympatiserar med IS och Al-Qaida. Fr runt tv mnader sedan trffade jag en kille i Kista som uttryckt sympati fr IS nr vi diskuterade p Facebook. Jag frstod vad han menade nr han sa: Hur kan man st och titta p nr Assads mn vldtar och slaktar vra systrar och barn?! r det inte bra att ngon ntligen synar och utmanar hyckleriet?!

Ett par vettiga rader:
Citat:
Det finns flera missuppfattningar om vilka det r som ker till Syrien. Mnga kommer frn missgynnade omrden, men att alla skulle ha en liknande socioekonomisk bakgrund r en myt.

Aha, om fler av MB:s svenska medlemmar fr utkad makt och framtrdande positioner politiskt, kommer stdet till IS att minska, tycks vara Mustafa Issas lsning. Att Omar Mustafa fick avg, medfrde ett kat std till IS enligt Issa - vilket naturligtvis r en helt idiotisk slutsats. Man ker inte ner till Syrien fr att bedriva jihad, pga av missnje med att Omar Mustafa inte lngre sitter i sossarnas partistyrelse:
Citat:
En annan del r att stdet fr IS kar bde lokalt och internationellt varje gng muslimer frntas rtten att finnas med i maktens korridorer. Ser du, Er demokrati har inte gett er ngot annat n frnedring har jag ftt hra nr Mursi kuppades bort i Egypten och nr Omar Mustafa tvingades avg frn Socialdemokraternas partistyrelse.

Nu har inte Islamiska Frbundet eller SUM haft ngon form av plan fr avradikalisering eller fr att stoppa jihadresenrer svitt vi knner till. Tvrtom har rekryterare kunnat hrja fritt i moskerna, och man har inte velat samarbeta med myndigheter.
Nr Omar Mustafa eller Rashid Musa har tillfrgats, har man mest monotont och reflexmssigt slngt ur sig islamofobianklagelser. Det har knappt gtt att f ett vettigt ord frn svenska MB:s ledarfigurer.
Men, nu menar Mustafa Issa att man har expertkunskaper inom det "muslimska civilsamhllet", vilket i princip avser islamisterna inom MB, som br utnyttjas:

Citat:
Jag vill se den nya regeringen ta sitt ansvar. Den br brja med att kalla representanter frn muslimska civilsamhllet till samtal, fr att f en nyanserad beskrivning av fenomenet och se hur muslimska frsamlingar kan dela med sig av sin expertis fr att hantera frgan.

Av kommentarerna att dma, imponerar inte Mustafa Issas debattinlgg om "Syrienresenrerna".
Citera
2014-11-05, 02:41
Medlem
Citat:
Det hr knde jag inte till. Men de verkar ha ftt sin "boom" under 2012. Det var s jag upplevde det i alla fall.
---

Det r sannolikt konflikten i Syrien som ftt de jihadfresprkande islamisterna att agera mer ppet runt 2012. Man behver svl jihadister som pengar via sk vlgrenhetsorganisationer, fr att skapa sitt kalifat.
Citera
2014-11-05, 08:33
Medlem
Vimurs avatar
Citat:
(...)
Anledningen till att de gr till IC r fr att det r den enda "riktiga" moskn i Malm och drfr blir den en naturlig mtesplats fr Malms muslimer. Det r dock problematiskt att ledningen och imamerna r s korrupta och frnkopplade frn samhllet. Samfundet dr blir "fruset" p stt och vis, de rr sig varken framt eller bakt och det stter kppar i hjulen fr integrationen.

Det var ngra bekanta traditionella sunniter som pressade SUM att bjuda in honom. Det finns en hel del "vanliga" sunniter som gr p SUM-konferenserna ven om de inte delar samma doktrinella och ideologiska vrderingar som MB. De gr helt enkelt dit eftersom det r det strsta evenemanget som existerar fr svenska muslimer och de har hittills varit ofrmgna att utveckla en egen bas och mtesplats.. De har sllat sig sjlva till det som r "officiellt" helt enkelt.
(...)
3. Jag tror det var hans grova homofobiska utfall p twitter och facebook orsakade hans avgng. Vnstern tenderar att ignorera dessa personers ideologiska och politiska intressen, men om homosexuella hotas r de snabba med att ryta ifrn.

4. Ibn Rushd r ett studiefrbund som sger sig frmja folkbildning om islam till svl muslimer som icke-muslimer. Ibn Rushd fungerar som ett utbildningscentrum fr MB:are dr man skolar in folk i deras tankebanor. Eftersom det r en rikstckande organisation kan de snabbt och effektivt n ut till unga muslimer som vill engagera sig p olika stt i samhllet. Det finns mnga unga muslimer som vill gott fr bde sina trosfrnder och Sverige, men som snabbt snappas upp av denna organisation och hjrntvttas av dom. De flesta har tyvrr inte den intellektuella kapaciteten att analysera och kritisera denna organisation och de tror att organisationer som Ibn Rushd r de enda som kan gra det mjligt fr muslimer att engagera sig i samhllet.

Ibn Rushds bossar bestr till 100% av MB:are. Araber styr ocks hr, vilket r typiskt fr MB. De har en rasistisk hierarkisk struktur och de lter inte andra etniciteter f ha kontroll ver deras organisationer. Jag knner till ett ftal som jobbar fr dom som inte r MB:are men de mste dock hlla lg profil gllande sin tro om de inte vill dra p sig en massa problem.

Vad de str fr ligger fr vrigt lngt bort det den riktige Ibn Rushd stod fr .
Det r helt groteskt att etablissemanget fortstter att ge sitt std och sin uppmrksamhet till MB-organisationerna s att de drmed blir det enda "officiella" alternativet som du skriver. Att ingen ansvarig myndighet reagerar ver att samma personer sitter i varenda styrelse r i det nrmaste tjnstefel. Det r exakt det hr Vidino varnar fr och den utveckling som har gt rum i flera andra europeiska lnder.

Jag har ocks tnkt p att det r en stor arabisk dominans inom MB men vad sger du om Rashid Musa? Visst r han en del av den inre MB-kretsen ven om han r lite av en udda fgel med sitt somaliska ursprung, aggressiva attityd och frortsimage? Varfr tror du att de har plockat in just honom p SUM-posten?

En sak jag ocks har undrat ver r var sufierna hller till i Sverige. Det verkar mest finnas spridda freningar/frsamlingar men de r frsts inte vlkomna i MB-sammanhangen, eller hur?
Det r mrkligt att de politiker och myndigheter som beslutar om bidragen som pumpas in i MB-organisationerna aldrig reflekterar ver homogeniteten i de senares evenemang och verksamheter. Ett studiefrbund eller en riksorganisation fr alla Sveriges muslimer skulle frsts sprida kunskap om olika inriktningar men det r alltid samma nunor och budskap som dyker upp.

Sg du debatten mellan Omar Mustafa och Birgitta Ohlsson dr hon hvdade att myndigheterna har frskt f till ett samarbete med (MB-)moskerna kring jihadistrekryteringen men att ingen var intresserad? Omar hvdade att de arbetar mot extremism p "daglig basis" och stttar jihadisternas familjer men det r allts BS? Man mrkte att Ohlsson var frbannad p Omar s ngonting kan ha hnt.
Tror du att svenska myndigheter har frskt ta kontakt med de "officiella" (ls MB) moskerna fr att diskutera jihadismen och ftt kalla handen?

Det r verkligen ironiskt att MB anvnder Ibn Rushd som namn p sitt indoktrineringsorgan. MB r snarare motsatsen till allt Ibn Rushd stod fr.
Citera
2014-11-05, 08:47
Medlem
Vimurs avatar
Citat:
Mustafa Issa blev till slut publicerad. Dagens Arena tyckte det var intressant med Issas tankar om "Syrienresenrer".
http://www.dagensarena.se/opinion/de...rienresenarer/

Mustafa Issa avser vl hr bland annat brorsan Yassir ( som inte lngre r att betrakta som ungdom ), samt de som eventuellt deltar i hans fars hjlpverksamhet. Men man hr inte hrt talas speciellt mycket om den senare, och vad de pysslar med.

Att Assads mn vldtar och ger sig p barn och kvinnor var ett vntat argument. Hans bror Yassir har pumpat ut detta hetsande budskap oavbrutet p sociala medier under ngra r, vilket tydligen gynnar IS:

Ett par vettiga rader:

Aha, om fler av MB:s svenska medlemmar fr utkad makt och framtrdande positioner politiskt, kommer stdet till IS att minska, tycks vara Mustafa Issas lsning. Att Omar Mustafa fick avg, medfrde ett kat std till IS enligt Issa - vilket naturligtvis r en helt idiotisk slutsats. Man ker inte ner till Syrien fr att bedriva jihad, pga av missnje med att Omar Mustafa inte lngre sitter i sossarnas partistyrelse:

Nu har inte Islamiska Frbundet eller SUM haft ngon form av plan fr avradikalisering eller fr att stoppa jihadresenrer svitt vi knner till. Tvrtom har rekryterare kunnat hrja fritt i moskerna, och man har inte velat samarbeta med myndigheter.
Nr Omar Mustafa eller Rashid Musa har tillfrgats, har man mest monotont och reflexmssigt slngt ur sig islamofobianklagelser. Det har knappt gtt att f ett vettigt ord frn svenska MB:s ledarfigurer.
Men, nu menar Mustafa Issa att man har expertkunskaper inom det "muslimska civilsamhllet", vilket i princip avser islamisterna inom MB, som br utnyttjas:

Av kommentarerna att dma, imponerar inte Mustafa Issas debattinlgg om "Syrienresenrerna".
Issa kr allts samma argument som Kaplan och Cage (sg du Cage-artikeln jag citerade ovan? Hur i h-vete kan skattefinansierade freningar bjuda in den organisationen utan protester?) Islamofobin och Vsts interventioner skapar allts jihadismen. Det r drfr IS slaktar kurder och yezidier. Helt logiskt.

Jag reagerade p det hr stycket i Issas dravel:
Citat:
I en ansvarsfull vrld skulle Assad varit borta redan 2011. Nu nr elndet fortsatt har mngas vilja att resa till Syrien och bidra p plats kat. Samma ungdomar reste exempelvis inte till Irak, trots att IS funnits dr i mnga r. Inte heller reste ungdomarna till Libyen, trots Gaddafis brutala attacker mot folket. Det beror frmst p att omvrlden tog sitt ansvar och stoppade Gaddafis ddsmaskin.
Det har ju funnits jihadister som i decennier rest frn Sverige till en rad konflikthrdar, dribland just Irak. Behver man ens nmna den svenske medborgaren Mohamed Moumou som blev Al Qaidas andreman i Irak?
Issa lgger dimrider som vanligt och frsker framstlla IS-anhngarna som frustrerade Assad-kritiker. Det r drfr de slaktar kurder och yeszidier i Irak. Helt logiskt igen.
Citera
2014-11-05, 10:49
Medlem
Jag har varit i Eskiltuna och trffat Abd al Haqq Kielan i hans moske, han r otroligt vnlig och han r verkligen ingen fanatiker utan visade att han verkligen ogillar fanatiker.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in