• 1
  • 2
2014-11-07, 15:44
Medlem
10Ls avatar
120 i höjd så skulle jag avråda från HPS. En 150w behöver 10-15 cm från plantorna sen bygger armaturen minst 20cm och krukor runt 20cm. Då har 55cm-ish av odlingshöjden försvunnit. Om man öht ska vegga i det tältet så är det oerhört tuff och tidig träning av plantan som gäller annars fyller du inte arean utan den drar upp i lyset väldigt snabbt. 12/12 SOG/ scrog eller LST ser jag som de enda vettiga sätten att odla på 60x60x120.
Citera
2014-11-08, 17:41
Medlem
Mommejrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 10L
120 i höjd så skulle jag avråda från HPS. En 150w behöver 10-15 cm från plantorna sen bygger armaturen minst 20cm och krukor runt 20cm. Då har 55cm-ish av odlingshöjden försvunnit. Om man öht ska vegga i det tältet så är det oerhört tuff och tidig träning av plantan som gäller annars fyller du inte arean utan den drar upp i lyset väldigt snabbt. 12/12 SOG/ scrog eller LST ser jag som de enda vettiga sätten att odla på 60x60x120.

Missade hans mått. Vad säger du om 250-400 watt hps i mitt utrymme då? måtten är cirka 170-175CM på höjd. sen 85X120 ungefär. Kanske inte det exakta måttet. Men det är tält från secret jardin iaf. Finns 2 lämpliga insug för luft. 1 för utsug. Har cooltube mm. Kör bara 400 watt låg energi just nu i vegg iaf. Så använder mig varken av cooltuben eller hpsen just nu. Tempen ligger på det samma som vanlig rumpstemp, krukorna är 10L Airpots, hasselfors p-jord med lecca/perlite. Har även Biocanna's Rhiztonic för rotproduktionen. Samt Biocanna Bio boost när det väl är dags för blom . PH mätare finns även det också. Och PH ligger på 6.5.. Kanal fläkterna jag har ligger på 240V 50Hz. min 21W/145m3/hour. max 33W 187m3/hour
Senast redigerad av Mommejr 2014-11-08 kl. 17:51.
Citera
2014-11-08, 19:58
Medlem
10Ls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mommejr
Missade hans mått. Vad säger du om 250-400 watt hps i mitt utrymme då? måtten är cirka 170-175CM på höjd. sen 85X120 ungefär. Kanske inte det exakta måttet. Men det är tält från secret jardin iaf. Finns 2 lämpliga insug för luft. 1 för utsug. Har cooltube mm. Kör bara 400 watt låg energi just nu i vegg iaf. Så använder mig varken av cooltuben eller hpsen just nu. Tempen ligger på det samma som vanlig rumpstemp, krukorna är 10L Airpots, hasselfors p-jord med lecca/perlite. Har även Biocanna's Rhiztonic för rotproduktionen. Samt Biocanna Bio boost när det väl är dags för blom . PH mätare finns även det också. Och PH ligger på 6.5.. Kanal fläkterna jag har ligger på 240V 50Hz. min 21W/145m3/hour. max 33W 187m3/hour

Du har runt 1m2 och då får du en bra lättskött odling om du håller dig runt och under 600w.
Jag hade kört två dimmbara 250w HID'er i megalux v reflektorer.
90$ styck inkl frakt.
m.aliexpress.com/item/2034083295.html

Då får du väldigt många olika justeringar du kan göra och du kommer jävligt nära med allt. En stor lampa långt bort är en enligt mig sämre än två små nära.
Jag gillar inte cooltube utan går hellre ner i w och kör fler lampor utspritt.
Citera
2014-11-13, 14:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 10L
Reg= ej femmade
Fem= bara damer
Auto= blommar vid 24/7 Ljus.
Photoperiod= blommar vid ljus 12/12-ish (strainberoende)
Bara så vi har terminologin klar för oss.....

Haha har sagt fel under alla mina år hehe tack för lite ny info =)
Citera
2014-11-13, 15:04
Medlem
10Ls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blazer420
Haha har sagt fel under alla mina år hehe tack för lite ny info =)
Finns ett par lite mer udda dessutom.
Semiauto/photosensitive = blommar vid längre ljusperioder än 12h ( i en del fall upp till 20/4 som en del Iranian osv) och passar oss ute. Kan även blomma vid 24h ljus om de sätts i "små" krukor. Vissa går att vegga/klona under 24h ljus men går i blom så fort de sätts ut. Går alltså sexa klona och vegga och hinner klart här hos oss.

Sen finns det lite knepiga sativor precis runt ekvatorn som blommar automatiskt efter mognad och inte efter ljus eftersom det hela tiden är 12/12. Vet inte vad de kallas, mycket udda dock. Photogenen verkar ha fallit bort och de kan alltså blomma under ex 18/6 fast de är rena sattys.
Citera
2024-10-21, 08:38
Medlem
LionFromZions avatar
Hej på er från en totalt oerfaren inom att odla CB. Väcker denna gamla tråd till liv eftersom jag har ett par funderingar kring färdiga grow kits.

1. Hur står sig dessa två i jämförelse med varandra? Någon som har erfarenhet av de olika märkena?
Mars Hydro | Complete growkit FC-E1500
https://smoketower.com/mars-hydro-co...owkit-fc-e1500

Spider Farm | Complete growkit 2000 (200W)
https://smoketower.com/spider-farmer...skit-2000-200w

2. Är de bra för ett par plantor för eget bruk över lång sikt eller blir utrustningen undermålig när man kommer ur nybörjarstadiet?

3. Får man vad man betalar för eller hade det vart smartare att plocka ihop allt själv från en annan sida?

4. Tanken jag bollar med är att köpa på mig utrustningen just nu på grund av en möjlighet som dykt upp. Men att använda kitet ligger kanske 5 år eller mer fram i tiden. Är utvecklingen på den här typen av produkter snabb så det blir utdaterat?
Citera
2024-10-21, 09:53
Medlem
blompissares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LionFromZion
Hej på er från en totalt oerfaren inom att odla CB. Väcker denna gamla tråd till liv eftersom jag har ett par funderingar kring färdiga grow kits.

1. Hur står sig dessa två i jämförelse med varandra? Någon som har erfarenhet av de olika märkena?

2. Är de bra för ett par plantor för eget bruk över lång sikt eller blir utrustningen undermålig när man kommer ur nybörjarstadiet?

3. Får man vad man betalar för eller hade det vart smartare att plocka ihop allt själv från en annan sida?

4. Tanken jag bollar med är att köpa på mig utrustningen just nu på grund av en möjlighet som dykt upp. Men att använda kitet ligger kanske 5 år eller mer fram i tiden. Är utvecklingen på den här typen av produkter snabb så det blir utdaterat?

Säkert bra, fast dyrt! Bättre plocka ihop något själv. Ta gärna något tält som är 180 högt. 5 år senare kommer du få bytt ut kolfilter flera gånger och antagligen belysningen också.

Utvecklingen på LED är väl det som fortfarande går framåt. Fast i det stora hela så fungerar Hps fortfarande kalas. Det har ju 50 år på nacken om inte mer.
Citera
2024-10-22, 01:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LionFromZion

Jag rekommenderar att klippa egna delar från hydrogarden, är själv nyodlare och är inne på 3 veckan ish och det var väldigt mycket billigare än kitsen som du länkat.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in