Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-12-23, 10:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hollowman666
Apropå Skanderbeg... Jag försökte få ut Säpos papper på Skanderbeg. Jag fick ett svar från en jurist på Säpo, skickat med rek med svar! Svaret var något i stil med "Vi tänker inte lämna ut någonting som helst om detta. Det betyder inte att vi har eller inte har någonting."
Ja, det är deras standardsvar.
Citera
2014-12-23, 11:53
Medlem
gubbroras avatar
Vi har en ganska dålig bild av Bosse som person. Veriori är väl den som bidragit mest till att ge en bold av personen, därutöver är det MN och ÅW som bidragit gemensamt för dessa är att det är Bosse i egenskap av SKP medlem och medlem i Svensk-Albanska Ersa har bidragit med en bild från lumpen. Men i övrigt saknas kunskap m Bosse. På hans arbetsplats borde fler kunna ge en bild av honom. Det är möjligt att någon där kan bidra med information om Bosse som kan ge en bredare bild av honom.

Även om det snart har gått fyrtio år sedan han försvan så borde bilden a honom leva kvar hos några på grund av sättet han försvann på. Rimligen bör det pratats och spekulerats bland hans arbetskamrater.

Så till listan borde kanske läggas att söka kontakt med gamla brevbärare som kände honom

När det gäller Stasi är inte den möjligheten avförd i och med Q1939s inlägg om regelverket rörande vilka som har rätt att ta del av registren
Citera
2014-12-23, 13:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoxha
Du menar Sundelin?

Ja så är det förstås
Citera
2014-12-23, 13:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gubbrora

När det gäller Stasi är inte den möjligheten avförd i och med Q1939s inlägg om regelverket rörande vilka som har rätt att ta del av registren

Nja, delvis. Det hela rör sig om att det finns en juridisk disclaimer, en "vi kan om vi bedömer det som ok och om vi vill" ge tillgång. Det beror både på praxis, på vilken/vilka tjänstemän som bedömer, vem vilka som begär och vilka argument som anförs. Därutöver handlar det nog om digniteten på ärendet.

Med det inte sagt att det skulle vara lätt eller ens möjligt men det är inte heller omöjligt. Ungefär som med Bosses sjukvårdsjorunaler.
Citera
2014-12-23, 14:02
Medlem
Skaraborg2s avatar
Agenda för 2015.

Citat:
Ursprungligen postat av Typohesus
Skiss till agenda för 2015
[*]Samtal med PL om hans syn på Bosse i allmänhet, Bosses sinnesstämning i föreningslokalen, vad Bosse arbetade med i föreningslokalen vid tidpunkten för försvinnandet.[*]Bosses universitetsstudier, omfattning, inriktning, hur många kurser han antagits till och slutfört/inte slutfört.[*]Sjukvårdsjournaler - Både från somatisk som psykiatrisk vård.[*]Eventuell förekomst i Stasis arkiv bör försöka klarläggas.[*]SÄPO och Polisutredningen, är alla möjligheter uttömda här? Även om vi inte kan få loss mer om Bosse specifikt, kan det finnas information i SÄPOS arkiv om föreningar (exempelvis Skanderbeg), adresser eller personer runt Bosse som kan ge oss ledtrådar? Det är sällan helt omöjligt att lägga pussel genom att jämföra information från olika akter.[*]Förekomst av konstaterad psykisk sjukdom och/eller självmord i släkten, kan kusinen berätta något mer?
[*]Naturintresset, är det bara en missvisande uppgift som florerat i tråden?[/list]
Fyll gärna på listan, att ha det sammanfattat gör det enklare att bocka av.

Tycker att du här har tagit fram en intressant och en ev. givande agenda för 2015 - så gott detta nu går. Med tanke på alla år som nu har gått.

PL är definitivt högintressant att få tag på. Detta anser i a f jag som det allra viktigaste uppgiften.

Att fråga kusinen om ev. konstaterad psykisk sjukdom/självmord i hennes släkt kommer inte jag att göra. Även om jag har pratat många gånger med henne, så känner jag inte henne. Detta vill jag inte fråga henne om när det gäller hennes släkt. Ingen vet hur hon skulle uppfatta en sådan fråga även om den naturligtvis är intressant ur vår aspekt sett.

Detta med naturintresset är inget som vi har kunnat få bekräftat. Kusinen som ändå hade haft mycket med Bosse att göra då de var barn hade vare sig hört talats om det eller själv sett att han hade detta intresse. "Han var en typisk storstadsbo" som hon sa. Detta med hans naturintresse kan ha uppstått i samband med att Bosse hade ett mycket stort intresse för kartor.

Naturintresset kan vara en missvisande uppgift. Kunde vi få detta bekräftat hur det förhöll sig med hans naturintresse, så har vi kommit ytterligare ett steg i rätt riktning.
Senast redigerad av Skaraborg2 2014-12-23 kl. 14:08.
Citera
2014-12-23, 14:20
Medlem
Skaraborg2s avatar
Bosses klädskåp på sin arbetsplats.

Citat:
Ursprungligen postat av hoxha
Typohesus:SÄPO och Polisutredningen, är alla möjligheter uttömda här?
Personligen har jag inte släppt skåphistorien, är förvånad över att den inte fått större genomslag här. Det är inte så konstigt om man inte reagerade på posten när polisen kom och bad att få titta i skåpet. Det är bara i ljuset av det vi nu känner till som det blir underligt. Det måste ha varit ganska nära inpå försvinnandet, senare måste ju skåpet ha öppnats och getts till någon annan. Det är mycket möjligt att det var samma polisavdelning som var där bägge gångerna, det är inte det som är poängen. Poängen är att det måste ha varit Säpo! Själv är jag övertygad om att Säpo har mycket mer information om vad som hände Bosse än vad man velat ge ut.
Är väl på tiden att man kommer fram med det nu, det har ändå gått 40 år! Vem skyddar man fortfarande?

Det har inte jag heller. Ja, detta är underligt med tanke på vad vi ändå har lyckats få fram om BJ.

Att Bosse hade ett klädskåp det tror jag han hade, även om han kom ombytt till sitt arbete. På alla arbetsplatser jag har varit på, så har ett sådant delats ut till all personal - även till dem som inte använde detta. Hade hans skåp i s f ett hänglås eller var det olåst? På vissa ställen har man bara fått ta ett klädskåp på eget bevåg. Vet inte hur det gjordes där han arbetade?

Eftersom det oftast är brist på klädskåp, så lär detta ha givits till någon annan anställd på posten Stockholm 4 en kort tid efter försvinnandet.

Du kan mycket väl ha rätt i detta ang. Säpo. Säger nu inte att det var så utan bara att det mycket väl kan ha varit så.

Att det finns mycket mera information hos Säpo om den försvunne brevbäraren är inte heller omöjligt. Återigen: Jag säger nu inte att så skulle vara fallet utan att det endast kan vara fullt möjligt. Ingen av oss kan ju säga med säkerhet hur det förhåller sig!
Senast redigerad av Skaraborg2 2014-12-23 kl. 14:23.
Citera
2014-12-23, 14:34
Medlem
Skaraborg2s avatar
Samtal med gamla anställda på Stockholm 4.

Citat:
Vi har en ganska dålig bild av Bosse som person. Veriori är väl den som bidragit mest till att ge en bold av personen, därutöver är det MN och ÅW som bidragit gemensamt för dessa är att det är Bosse i egenskap av SKP medlem och medlem i Svensk-Albanska Ersa har bidragit med en bild från lumpen. Men i övrigt saknas kunskap m Bosse. På hans arbetsplats borde fler kunna ge en bild av honom. Det är möjligt att någon där kan bidra med information om Bosse som kan ge en bredare bild av honom.

Även om det snart har gått fyrtio år sedan han försvan så borde bilden a honom leva kvar hos några på grund av sättet han försvann på. Rimligen bör det pratats och spekulerats bland hans arbetskamrater.

Så till listan borde kanske läggas att söka kontakt med gamla brevbärare som kände honom

Ett mycket bra förslag anser jag. Naturligtvis bör detta läggas till listan att få kontakt med gamla brevbärare på Stockholm 4 (även sådana som arbetade där men inte som brevbärare). Ingen av hans arbetskamrater lär väl ha känt honom men, precis som du skrev, så borde bilden av honom leva kvar hos dessa just med tanke på att han bara försvann och kom aldrig mera att höra av sig.

Det är synd att detta inte har kommit upp på agendan förrän nu. Ända tills posten på Folkkungagatan lades ner så var jag ofta där. Pratade bl. a. med en äldre anställd där vid ett tillfälle ang. Bosses försvinnande men detta hade han tyvärr aldrig hört talats om.

Undrar om det finns gamla personallistor över postanställda för snart 39 år sedan sparade? Skulle inte förvåna mig om dessa finns sparade. Något att ta itu med efter helgerna i januari 2015.
Senast redigerad av Skaraborg2 2014-12-23 kl. 14:38.
Citera
2014-12-23, 16:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 51Ersa
Betyg från universitetet?

Hm, har länge undrat var uppgiften om att han inte tog några betyg på universitetet kommer från? Det är inte från mig. Det här är vad jag skrev om detta i mitt första inlägg (451):

"Misstanken att han var student har bekräftats efter kontakt med Stockholms universitet, som utlämnade en "Inskrivningsuppgift", från BJ:s inskrivning vid Samhällsvetenskaplig fakultet den 21/8 1968. I handlingen redovisas också hans gymnasiebetyg. De visar att han var bra i språk men sämre i matematik och gymnastik. Det framgår också att föräldrarna inte har akademiska examina. Faderns yrke anges vara "köpman i kontorsmateriel" och modern "butiksföreståndarinna". BJ:s studieplan syftade till fil. kand.-examen. Om studierna verkligen ledde till examen framgår förstås inte av denna handling som bara gällde inskrivningen."

På SU lämnade man alltså bara ut denna inskrivningsuppgift vid detta tillfälle. De sa inte att detta var allt om Bosse i deras gömmor. Men om jag minns rätt ville de ha mer info om Bosse från mig för att underlätta deras letande i sina arkiv, eller nåt sånt. Jag nöjde mig med inskrivningen denna gång.

Jag vet inte om någon annan senare har fått besked om att han inte tog några betyg? Om inte så har vi här en viktig uppgift att ta itu med 2015!

Jaha? Jag fick intrycket, att du erhållit allt som fanns registrerat om Bosse hos SU. Varför nöja sig med inskrivningsuppgifter, när diskussionen om betygen varit aktuell tidigare? Men kontakta du SU igen, angående betygen! Om han nu tog betyg, finns dessa säkert i deras register.
Citera
2014-12-23, 16:42
Medlem
Citat:

Jaså, har du ändrat uppfattning? Det är bara att ta del av vederbörande myndighets regelverk - och detta finns även på engelska. För dem, som nu till äventyrs framhärdar, och mot bättre vetande ändå förmår kusinen att skriva en anhållan om Stasiakt, vill jag också påpeka (utöver det självklara att kusinen inte är behörig att erhålla aktkopia) att det medför inte negligerbara kostnader. Dels brevporto utrikes, + ev. rek-avgift, men också kostnader för översättning av dokument för intygande att personen i fråga är kusin till Bosse. Det sistnämnda dokumentet erhålls av Skatteverket, och måste översättas av auktoriserad byrå....
Citera
2014-12-23, 17:01
Medlem
gubbroras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av quality1939
Jaså, har du ändrat uppfattning? Det är bara att ta del av vederbörande myndighets regelverk - och detta finns även på engelska. För dem, som nu till äventyrs framhärdar, och mot bättre vetande ändå förmår kusinen att skriva en anhållan om Stasiakt, vill jag också påpeka (utöver det självklara att kusinen inte är behörig att erhålla aktkopia) att det medför inte negligerbara kostnader. Dels brevporto utrikes, + ev. rek-avgift, men också kostnader för översättning av dokument för intygande att personen i fråga är kusin till Bosse. Det sistnämnda dokumentet erhålls av Skatteverket, och måste översättas av auktoriserad byrå....

????????, nej jag har inte ändrat uppfattning, du har lämnat ett, som jag ser det uttömmande besked om att förutsättningarna för att ta del av Stasis register är i princip obefintliga i detta fall. Om du du tolkar min skrivning på annat sätt så är det inte min avsikt att försöka hävda något annat än ovanstående
Citera
2014-12-23, 19:26
Medlem
Skaraborg2s avatar
Tog Bosse några betyg på universitetet?

Citat:
Ursprungligen postat av quality1939
Jaha? Jag fick intrycket, att du erhållit allt som fanns registrerat om Bosse hos SU. Varför nöja sig med inskrivningsuppgifter, när diskussionen om betygen varit aktuell tidigare? Men kontakta du SU igen, angående betygen! Om han nu tog betyg, finns dessa säkert i deras register.

Kom Bosse att ta några betyg gällande sina universitetsstudier, så finns dessa säkert kvar i deras register.

Det skulle vara intressant att få veta om han gjorde detta, även om det inte löser gåtan Bosse Jansson.
Citera
2014-12-23, 21:24
Medlem
Citat:
????????, nej jag har inte ändrat uppfattning, du har lämnat ett, som jag ser det uttömmande besked om att förutsättningarna för att ta del av Stasis register är i princip obefintliga i detta fall. Om du du tolkar min skrivning på annat sätt så är det inte min avsikt att försöka hävda något annat än ovanstående

Ja det är viktigt med avslutande frågetecken. För det var väl en retorisk fråga du ställde?

Alltså:

När det gäller Stasi är inte den möjligheten avförd i och med Q1939s inlägg om regelverket rörande vilka som har rätt att ta del av registren?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in