2014-12-27, 14:16
Medlem
Lawlines avatar
Den här kartellbildningen kommer alliansen att ångra i många val framöver. Som vanligt så kommer M att tappa mest på detta.
Citera
2014-12-27, 14:16
Medlem
ModerinoNazirinos avatar
Om man tittar på moderaternas Facebook sida så handlar nästan varje kommentar om hur dåligt detta är och hur de har svikit sina väljare.

Tror detta kommer straffa Moderaterna hårt.
Citera
2014-12-27, 14:17
Medlem
Kollar man moderaternas FB-sida så är en kraftig majoritet missnöjda.
Citera
2014-12-27, 14:19
Medlem
Brutes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flipflap
De är ju större än S+MP redan nu. Blir Batra Statsminister efter nyår?

Ingen regering planerar att avgå efter nyår.

//Brute
Citera
2014-12-27, 14:20
Medlem
----.----s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoldenBlitz.
Gå in på M's Facebook's-sida och njut av "glädjen"..

Haha, ja det där var ju en minst sagt amuserande läsning.

Full disclosure: Har röstat M alla år tidigare, FP nu i höstas och i framtiden blir det bara SD, SD, SD.
Citera
2014-12-27, 14:21
Medlem
fbebabdbgbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av senapslamm
Du förstår inte. Överenskommelsen bygger på att den STÖRSTA MINORITETEN får regera. Man avskaffade 51 procents regeln. Alliansen kan således bilda regering efter nästa val, så länge de blir större än S +Mp.

Nej, det är du som inte förstår. Alliansen är redan större än S+MP, 141 mot 138 mandat. Du har inte fattat att det finns ett parti som heter Vänsterpartiet (V), de har 21 mandat och de är - och kommer alltid att vara stödparti till S:
http://www.riksdagen.se/Start/Press-...n-efter-valet/

Gladast idag är förstås Vänsterpartiets ledare, han heter Jonas Sjöstedt:
http://www.svt.se/nyheter/sverige/sj...erenskommelsen
"Vi har kommit överens om att vi ska göra statsbudgeterna gemensamt under resten av mandatperioden och att överenskommelsen om vinsterna i välfärden ligger fast. Det garanterar ju oss ett betydande inflytande."

I praktiken innebär dagens överenskommelse att Moderaterna nu välvilligt accepterar Vänsterpartiets politik och därmed gjort sig själva helt överflödiga.
Citera
2014-12-27, 14:27
Medlem
Atlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MellowMyMind
Det de får tillbaka är att S och MP kanske kommer släppa fram Moderaterna i valet 2018 om Alliansen blir större än S-MP.

Löfven har redan gjort sig känd för sin ombytlighet. Till och med Sveriges Radio har drivit med den. Efter 2018 kan M få ta del av en nytolkning, som inleds med ett löfvenskt "Jag har alltid sagt att..."

Citat:
Ursprungligen postat av MellowMyMind
Överenskommelsen innebär att de partier som tillsammans har 81% av mandaten i riksdagen har bestämt sig för att hålla makten inom sig. Den finns numer tre block i svensk politik: vänstern, SD och mittenalliansen.

Uppgörelsen skulle förstås inte gälla om SD bleve största block. Då finge väl något slags samlingsblock, Socialliansen, bildas.
Senast redigerad av Atland 2014-12-27 kl. 14:29.
Citera
2014-12-27, 14:39
Medlem
Har röstat M i alla val hittills. 2018 blir det ett annat parti, gissa vilket.
Citera
2014-12-27, 14:39
Medlem
empe3rs avatar
Röstade för första gången till riksdagsvalet nu i höstas och la min röst på moderaterna. Funderade starkt redan innan valet på att rösta på SD men ändrade mig dagen innan. Vilket jag ångrar. Oerhört mycket. Så det gör jag inte om.
Citera
2014-12-27, 14:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StefanAJ
SD sa själva att de tänker fälla varje regering som inte gör som de vill, så den enda chansen Moderaterna har om de vill regera efter nästa val är att komma överens med Sossarna. För inte fan kommer Alliansen ha över 50% nästa val. Det kommer inget block ha. Ett nyval hade inte hjälpt ett skit utan bara riskerat ett värre utgångsläge för Alliansen.

Sedan har de skurit av MPs dumma idéer kring kärnkraft, vilket är bra.

Hade detta inte skett nu så hade det gjort det efter nyvalet, fast då kanske med värre resultat. Ett parti med 13% ska inte ha rätt till att skapa så här mycket kaos. SD har skämt ut sig och satt sig själva på den sits de nu sitter. Deras tunga på vågen väger inte ett skit nu. Underbart
Eftersom SD är dom enda som hållit vad dom sagt efter valet så har dom starkt stöd bland väljarna. Dom har även varit smarta eftersom många allians-väljare hoppar över till SD. Kan bara tänka mig vad som händer om kommunisterna inte följer avtalet efter nästa val. Dock så har ju inte alliansen längre någon chans att komma tillbaka. SD är framtiden.
Citera
2014-12-27, 14:47
Medlem
Läs kommentatorsfältet på Nya moderaternas facebooksida.. Herrejösses, inte en enda positiv kommentar.
Citera
2014-12-27, 14:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Atland
Löfven har redan gjort sig känd för sin ombytlighet. Till och med Sveriges Radio har drivit med den. Efter 2018 kan M få ta del av en nytolkning, som inleds med ett löfvenskt "Jag har alltid sagt att..."

Uppgörelsen skulle förstås inte gälla om SD bleve största block. Då finge väl något slags samlingsblock, Socialliansen, bildas.
skulle nog heta kommunistalliansen eller sovjetalliansen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in