Flashback bygger pepparkakshus!
2015-01-05, 22:00
Medlem
AussieRedMans avatar
Det är inte klarlagt om det var en olycka utan polisen jobbar med den teorin nu. Men om det skulle vara olycka undrar jag hur man förklarar mannen med flaskan? Kan det vara random man med flaska som han inte kastade in?
Citera
2015-01-05, 22:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kämpendahl
Jerzy Sarnecki tycker i alla fall att polisen borde avvaktat med att förmedla information om mordbrand och tror att de senaste dagarnas dåd mot moskéer har inspirerats av den felaktiga informationen om att branden skulle varit anlagd.

"– Den första, troligen felaktiga, informationen om att branden var anlagd och den massmediala hysterin som uppstod till följd av den har med stor sannolikhet gett några tokstollar idéer om att kopiera händelsen, säger han."

http://www.expressen.se/nyheter/expe...ill-branderna/
Det är inte ofta men för en gångs skull så håller jag med honom, med undantag av Eslöv incidenten som jag inte tror var något annat än felriktade fyrverkerier.

Men jag jag ser verkligen fram emot när de ska börja rikta sin kritik åt de som verkligen eldade på den här situationen, Löfven, Bah Kuhnke, Ygeman, Haddad och alla de andra som genast slog på stora trumman trots det mycket ovissa läget i den tillgängliga informationen. Det här är de riktiga bovarna i dramat.
Att någon av de här självmant skulle erkänna sitt misstag och be om ursäkt ser jag som närmast uteslutet.

Jag hoppas verkligen att någon vågar ställa de mot väggen.
Citera
2015-01-05, 22:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AussieRedMan
Det är inte klarlagt om det var en olycka utan polisen jobbar med den teorin nu. Men om det skulle vara olycka undrar jag hur man förklarar mannen med flaskan? Kan det vara random man med flaska som han inte kastade in?
Ingen man har hittats, ingen flaska har hittats, inget vittne som sett någon man med en flaska har hittats, ingenting har hittats som talar för att det överhuvudtaget har funnits någon man med en flaska.
Citera
2015-01-05, 22:22
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Mannen med flaskan är sannolikt ett uttryck för någons kreativa fantasi bara.
Citera
2015-01-05, 22:26
Medlem
Helmuthss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rock N Roll
Ingen man har hittats, ingen flaska har hittats, inget vittne som sett någon man med en flaska har hittats, ingenting har hittats som talar för att det överhuvudtaget har funnits någon man med en flaska.

"Källarmoské" är benämningen på en lokal som används som moské trots att den inte är ändamålsenligt byggd för att vara en religiös helgedom. Lokalen är i Sverige ofta en källare i ett miljonprogramsområde, men kan även vara en föreningslokal, en lägenhet eller ett kontorsutrymme.

Rejält över-dramatiserat att kalla detta "moské",när detta i verkligheten rör sig om en
Föreningslokal med muslimska förtecken.
Citera
2015-01-05, 22:27
Medlem
Citat:

Den enda "Mannen med flaskan" i den här tråden tycks vara du. Och glöm inte lägga flaskan i glasåtervinnjngen när du druckit klart. Ok?

Skämt åsido. Den ursprungliga uppgiften om en man och en flaska har inte kunnat bekräftas eftersom polisen inte kunnat identifiera den personen som enligt uppgift ska ha uppgett att en man och en flaska ska ha setts i anslutning till den misstänkta olycksplatsen.

Det jag tycker är det mest skrämmande i det här sammanhanget är att regeringsmedlemmar gått ut i media och skapat en både hätsk och otrygg stämning bland Sveriges befolkning. Jag tycker att det är väldigt allvarligt när billiga politiska poänger tillåts gå före ett ansvarsfullt samhällengagemang där befolkningens väl sätts före allt annat.

Tack för ordet.
Citera
2015-01-05, 22:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 64an
Jo det var i samband med just den branden som flera politiker och annat löst folk gick ut med sina uttalanden.
Om du missat att en vissa grupperingar pekats ut kanske du skulle börja läsa tråden från början, och efter att du gjort det kan du läsa runt lite i media tiden efter branden.
Skulle det mot förmodan visa sig att jag hade fel så är jag inte en liten ynkrygg som inte kan erkänna det. då ber jag om ursäkt.
Vad tokstollar i denna tråd spekulerar i har ju ingen betydelse för de nedklottrade moskéerna och den allmänna förminskningen av muslimer. Politiker protesterade mot denna ökning av attentat mot moskéer. Att ta det spekulationer på FB som sanning är ju väldigt korkat. Följ tråden själv så får du se hur det spåra ur tidigt. Hur får du det till att det bara var just denna brand de protesterade mot?
Är det månne detta politiska etablissement du menar?
Citera
2015-01-05, 22:45
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av calle64
Vad tokstollar i denna tråd spekulerar i har ju ingen betydelse för de nedklottrade moskéerna och den allmänna förminskningen av muslimer. Politiker protesterade mot denna ökning av attentat mot moskéer. Att ta det spekulationer på FB som sanning är ju väldigt korkat. Följ tråden själv så får du se hur det spåra ur tidigt. Hur får du det till att det bara var just denna brand de protesterade mot?
Så vad anser du om ISIS rekrytering från svenska moskeer? Är det något du stödjer?
Citera
2015-01-05, 22:47
Medlem
Citat:
Här kan du läsa allt du behöver om vad flera av Sveriges ledande politiker hade att säga om Eskilstunabranden bara timmar efter att den utbrutit:
http://www.expressen.se/nyheter/bah-...-allvarligare/
Citera
2015-01-05, 22:56
Medlem
Maloms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Mannen med flaskan är sannolikt ett uttryck för någons kreativa fantasi bara.
Ja, "mannen med flaskan" är en anka.

Polisen har inte ett enda vittnesmål om något sådant, det kom från massmedia.

Polisen utreder alltid en oförklarad brand som mordbrand initialt.
Citat:
Om inget framkommer som kan förklara brandorsaken utreds det av polisen som mordbrand.
Polisen ansvarar för genomförandet av brandutredningen om det föreligger brottsmisstanke.
Framkommer information så att misstanken försvinner läggs polisens förundersökning ner och brandutredningen likaså.
I praktiken övertar då räddningstjänsten ansvaret för brandutredningen i enlighet med LSO.

Sedan kräver en sådan här händelse speciell uppmärksamhet av polisen.
Hade man från början sagt att man misstänker att det är en olyckshändelse,
hade PK-gamarna hungrigt kastat sig över dem.

Jag hoppas nu att polisen gör ett lika ärligt uttalande som vid skadegörelsen vid moskén i Örebro, där man enbart hittade glassplitter och en torr trasa på golvet.

Det rubricerades initialt som "försök till grov mordbrand".

Så här förklarar Peter Springare, chef vid Örebropolisens rotel för grova brott.
Citat:
... i vanliga fall hade det nog direkt blivit rubricerat som skadegörelse,
men nu är det ju som det är och därför har vi gått vidare för säkerhets skull, förklarar han.
http://na.se/nyheter/orebro/1.277933...-inga-vittnen-
Senast redigerad av Malom 2015-01-05 kl. 22:59.
Citera
2015-01-05, 23:46
Medlem
LeffeOes avatar
Citat:
Det fanns ingen man med flaska!
Citera
2015-01-05, 23:50
Medlem
Citat:

Nedklottring av Moskéer? Förminskning av Muslimer? Snälla! Det blir fler nedklottrade Luteranska kyrkor än Moskéer per år. På vilket sätt förminskas Muslimer? Det gör dom alldeles utmärkt själva. Det behöver dom inte utomstående till.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in