2014-12-25, 14:23
Medlem
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article20074438.ab

Någon som är i närheten som vet mer?

Citat:
– Det rör sig om en föreningslokal, säger Mikael Eriksson, vakthavande befäl vid polisen i Södermanland.
Branden är fullt utvecklad och räddningstjänst, polis och ambulans finns på plats.
En person är rökskadad, en person har fått sårskada och en person har fått en fotledsskada. Samtliga är förda till sjukhus.
Citera
2014-12-25, 14:30
Bannlyst
haha det där e ju inte i närheten av en moské. Snarare en vanlig föreningslokal. Som vanligt ska aftonbladet överdriva.

Hade varit en annan grej om det vore en fet moské med minaret o shit. Nu kan musslorna bara ta över en annan lokal med kommunens hjälp. Eller kanske t.o.m. en ny fet moske i centrum på köpet-
Citera
2014-12-25, 14:31
Medlem
SpecialEditions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av noggerlen
haha det där e ju inte i närheten av en moské. Snarare en vanlig föreningslokal. Som vanligt ska aftonbladet överdriva.

Hade varit en annan grej om det vore en fet moské med minaret o shit. Nu kan musslorna bara ta över en annan lokal med kommunens hjälp. Eller kanske t.o.m. en ny fet moske i centrum på köpet-
Den används som moské så då är det en moské.
Citera
2014-12-25, 14:36
Medlem
Jag var där för typ 30 min sen och kollade lite. Bor typ 2 minuter bort. Brinner alltså längst ner i en lokal som tydligen ska vara en moské. Stod en del (förmodliga) muslimer inne på Ica Nyfors där några såg skadade ut. En man som hade ont i foten av något slag.

Oklart hur branden startat. Men eftersom det nästan säkert var människor i lokalen när det hände så är det väl mest möjligt att det är en olyckshändelse och inte en anlagd brand.

Edit: Behöver ju inte varit människor i lokalen. Personerna jag såg inne på Ica kanske hade försökt rädda någonting där inne och sprungit in efter att branden startat. Hmhm. Snillen spekulerar.

Edit 2:

Mer info här http://ekuriren.se/nyheter/eskilstun...pa-nyforsgatan
Senast redigerad av [MystERiouZ] 2014-12-25 kl. 14:42.
Citera
2014-12-25, 14:49
Medlem
Avva66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av noggerlen

Själv blev jag förvånad att AB skrev Moskè, de brukar normalt undanhålla sådan information.

Klart det var en Moskè, när inget annat bättre finns.
Jag väntar bara på nazistanklagelserna, givetvis är detta ett hatbrott.
Citera
2014-12-25, 14:51
Medlem
Säkerligen någon intern fejd som "blossat" upp?

Någon muslim som inte gillade imamens budskap etc etc. Kanske förkastade IS eller liknande.
Citera
2014-12-25, 14:56
Medlem
Visserligen finns det en kinaförening bredvid, hade dock ingen om att det fanns en moské där. Har dock sett en stor aktivitet av traditionellt muslimskt beklädda män i området.
Citera
2014-12-25, 14:56
Medlem
BonerBatmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ltsvensson

Någon muslim som inte gillade imamens budskap etc etc. Kanske förkastade IS eller liknande.
Låter ganska sannolikt. Rasisterna/nazisterna är fullt upptagna med julfirandet.
Citera
2014-12-25, 14:57
Medlem
nu blev jag besviken hoppades på att de skulle va en riktig officiell moske någon tänt fyr på nu verkar de på riktigt va en olycka, kanske någon unge som lekt med smällare just den här tiden på året
Citera
2014-12-25, 15:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ltsvensson

Rimliga teorier:
nationalister som vill fira juldagen på ett säreget sätt
Olycka
självförvållat för att få något bättre
Citera
2014-12-25, 15:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BonerBatman
Låter ganska sannolikt. Rasisterna/nazisterna är fullt upptagna med julfirandet.

Mjo. Sen att lokalen är belägen i ett lägenhetshus. Tror inte att en svensk skulle våga riskera att bränna upp ett helt lägenhetskomplex. Skulle det nu vara gjort av svensk hand skulle det mer va krossade rutor, förstörd inredning och klotter? Eller är jag helt ute i förorten o viftar?
Citera
2014-12-25, 15:11
Medlem
DennisOlofs avatar
Anlagd, njaaa. Inte givet bara för att det var en moske lokal. Kan ju varit en undermålig lokal och något som började brinna av misstag eller så.

Lite misstänkt då det är precis i juletider, med ljus osv, samma sak med bränder under nyår, då misstänker man alltid raketer och sånt. Jag tror med på olycka hållet, dessutom borde det ju varit folk i lokalen eller så, knappast någon som anlägger bränder som håller på nu när det är hög risk man åker fast, om det inte är nationalist dårar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in