Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2015-01-13, 15:08
Medlem
Knullkungens avatar
http://www.metro.se/nyheter/tittarst...!Vpy9NgHsRHLY/

"”Rasism i barn-tv är inte ok år 2015.” Så lyder delar av kritiken mot ett avsnitt i SVT:s barnprogram ”Mina pinsamma föräldrar”, som i programmet besöker en kinesisk restaurang iklädd stereotypa kinesiska kläder och försöker prata mandarin med den svenske kyparen."

Bör dylik humor censureras?
Citera
2015-01-13, 15:12
Medlem
Ratis avatar
Frågan är väl vad kineserna tycker om detta. Antagligen tycker dom ingenting. Det är bara i detta landet man inte får skämta om någonting.
Citera
2015-01-13, 17:12
Medlem
Little Britain gjorde en parodi på tjejerna från ABBA för ett tag sedan. De rasistiska jävlarna började till och med bråka med varandra på fejksvenska, och deras svenska brytning var mest tysk. Det var då fan att ingen kom på att anmäla dem för rasism (och sexism........för varför inte?).
Citera
2015-01-13, 17:15
Medlem
knullklassons avatar
Självklart ska det rasiststämplas, bötfällas och förbjudas! Stackars kineser! Jag minns själv hur kränkt jag blev varje gång den svenske kocken i Mupparna dök upp i rutan
Citera
2015-01-13, 17:21
Medlem
jag fattar inte. varför de är sura? för att föräldrarna pinsamma eller?

varför ville dem äta mandarin? den är inte kina mat.
Citera
2015-01-15, 13:45
Medlem
Ny rasistchock: Rasism i barn-tv

Citat:
Tittarstorm mot SVT:s barnprogram: "Förenklad och nedsättande bild av kineser”

Diskutera.

Är det okej att sprida nedsättande bilder på olika etniska grupper i barn-tv?
Citera
2015-01-15, 13:54
Medlem
HerroFruBolls avatar
Att klä ut sig i typiska kinesiska kläder är väl oförargligt, men framställs kineserna samtidigt som korkade, enfaldiga eller elaka etc, så är det definitivt inte ok.
Citera
2015-01-15, 13:58
Medlem
Worgxors avatar
Jävla löjligt bara. Jag trodde först det handlade om något riktigt kränkande.

Jag ser ingen poäng alls med att anmäla detta.
Visst skapar det stereotyper och barnen tar till sig det. Men i det stora hela Hur är detta rasism? Rasism är om man kränker någon med annan etnicitet. Hur är detta kränkande? Ring en kines och fråga dem vad de tycker. Jävla störda människor som slänger ur sig rasism dit och rasism här.

Man kan lika gärna förbjuda kinapuffar i hela Sverige (varit på tal om detta redan, Jävla trams.)

Vill fan inte bli kallad svensk längre om allting som kan identifieras med asiater, negros etcetera förbjuds, bara för att det finns surkärringar ibland oss som klagar på precis allt.

Edit: Kineser framställs ju inte som dumma i detta avsnitt utan det är föräldrarna. Vem som helst kan förstå det.
Senast redigerad av Worgxor 2015-01-15 kl. 14:00.
Citera
2015-01-15, 14:58
Medlem
ItWasJustifieds avatar
Föräldrar är en av dom grupper i Sverige som det skulle behövas skjutas av en del ifrån.

Skulle vara väldigt enkelt att hitta vilka dessutom. Sätt dom framför detta program och fråga: Blir du kränkt? Om svaret är ja så blir det nackskott.
Citera
2015-01-15, 15:00
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Ominus

Diskutera.

Är det okej att sprida nedsättande bilder på olika etniska grupper i barn-tv?

Med tanke på att man hackar på det svenska i SVT-Barnprogram ta mig fan hela tiden så ser jag inte varför det skulle vara illa att klä sig som en traditionell kines på en kinarestaurang.
Citera
2015-01-15, 15:09
Medlem
Avva66s avatar
Tittarstorm skriver de, men ingen i kommentarsraden håller med. Är det bara rasister som kommenterat då? Jag stör mej på media, den tredje statsmakten. De gör allt för att vilseleda och "fostra" folket.
Citera
2015-01-15, 15:13
Medlem
Jag tycker faktiskt på riktigt att det är bra att det anmäls.

Om man kan klippa bort en svart docka i Kalle Anka, klippa bort ordet neger ur Pippi Långstrump, svarta ur Tintin och förbjuda svarta karaktärer i Metros serier så ska man inte stanna där. Låt dom då censurera allting, för det verkar ju vara det samhälle dom vill ha. Det ska inte bara gälla svarta. Det ska gälla allt och alla. Kineser, svenskar, mongoler, ryssar, norrmän, amerikaner - allt.

Då kanske dom till slut börjar inse hur idiotisk deras censur-hets är.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in