2015-01-15, 16:43
Medlem
Här är en reboot på min förra träningsjournal som för övrigt bara hade några få inlägg. Jag hoppas att med denna journal föra en mer seriös anteckning om min träning och mina erfarenheter och upplevelser.

Mina förutsättningar
Man på 29 år som hittils enbart varit soffpotatis, och med en rätt fin övervikt på 90,1 kg på 174 cm. Har sedan tidigare gått ner cirka 30 kg och lagt på sig 10 kg igen och började då gå till gymmet för att gå ner i vikt och bygga styrka.

Vad är mina mål?
Två mål.

1. Gå ner i vikt.
2. Bygga styrka.

I längden satsar jag på att få synligare muskler på lågt kroppsfett och en mer respektabel styrka än den man får genom att sitta i soffan mellan passen på jobbet.

Vem riktar jag mig mot i journalen?
Journalen riktar sig egentligen enbart till mig själv som ett sätt att föra en löpande journal. Dock uppskattar jag råd och förslag ifrån alla som själva har uppnått resultat. Med andra ord vill jag höra ifrån dom som har uppnått något och inte bara läste om det.

Svaghet
Jag kämpar med en ätstörning, alternativt depression som tar sig uttryck i tröstätning. Därför är viktnedgång ett helvete. Jag är klen som fan, och det behövs inte påpekas då jag är smärtsamt medveten.

Välkommen att följa min träning och tveckling, eller att fullständigt skita i den. Vilket som.
Citera
2015-01-15, 16:54
Medlem
Lycka till! Allt slit kommer vara så jävla värt det
Citera
2015-01-15, 17:07
Medlem
Anteckning # 1
Så - jag har fyra pass till förfogande i veckan. Gymmet ligger på väg till jobbet, eller på väg från jobbet. Det finns inga ursäkter även om det kan trassla till sig då vi nyligen har fått tillökning och det kanske inte alltid går att klämma in pass.

Mitt upplägg med dessa fyra pass är att köra ett pass varannan dag, och då vartannat pass överkropp & underkropp. Det blir med andra ord inga helkropps pass då jag har kört dessa lite tidigare och det tar upp för mycket tid på samma gång för min del. Jag arbetar fortfarande på Schemat, och någon här har säkert något att tillägga. Jag kommer att byta av mellan övningarna som tränar samma muskel (grupp). Förslag på förbättring uppskattas, dock så vill jag bibehålla över / underkropps fördelningen.

Pass A - Underkropp
Bas övning - Knäböj
Benpress
Benspark
Liggande Ben curl
Sittande Vadpress

Pass B - Överkropp
Basövning - Bänkpress
Basövning - Marklyft
Sidolyft
Pec Flyes / Hantelpress
Abdominal isolator (Sittande situps med vikter i maskin)
Goodmornings / Back extensions i maskin.
Latsdrag / Kabeldrag
Citera
2015-01-15, 17:10
Medlem
ktorums avatar
Bara att bestämma sig och göra det! Allt ligger i dina händer!
Ha inte brottom, bästa tipset som kan gesa tillsammans med långsiktighet!
Citera
2015-01-15, 17:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ktorum
Bara att bestämma sig och göra det! Allt ligger i dina händer!
Ha inte brottom, bästa tipset som kan gesa tillsammans med långsiktighet!

Håller absolut med dig. Hade ett uppehåll på cirka 4 månader iom att vi fick barn. Innan dess hade jag tränat 2-3 månader, och jag höjde vikterna på en del övningar. Känslan i att kunna göra det är oslagbar. Däremot så har jag trillat tillbaka till 0, men det får jag ta som en man och bara börja kötta igen.

Jag vill göra träningen till en regelbunden aktivitet. Jag blir gladare, piggare och mer fokuserad vilket inte är fy skam på jobbet (Jobbar inom omsorgen). Att sedan kunna må bra över sig själv när man blir smalare är efterlängtat, men då jag har problem med maten så blir inte träningen ett medel att nå det målet utan det får bli ett medel att nå målet och stanna kvar där.
Citera
2015-01-15, 17:42
Medlem
ktorums avatar
"Ät momentet" är naturligtvis något du måste jobba aktivt med separat! Träningsdelen däremot, behöver du bara ta det försiktigt med. Börja lugnt, låt det bli roligt och baka in målet med ditt barn, familj och liv!
Däri finns alla skäl i världen gå långsamt och varsamt fram!
Lycka till...
Citera
2015-01-16, 19:57
Medlem
Anteckning # 2.

Idag var en kombinerad träning / pröva-nya-övningar pass. Jag hade innan uppehållet nästan enbart kört maskiner, och har nu börjat träna med fria vikter. Rätt kul faktiskt, om än väldigt ovant.

Dagens pass
Latsdrag
2x 5 @ 49 kg

Goodmornings
1x5 med enbart stång
1x5 @ 10 kg
1x5 @ 20 kg

Back extensions
5x10 @ 49 kg

Abdominal isolator
3x10 @ 69 kg

Bänkpress
3x5 @ 20 kg // Skäms så in i helvete för vikten här ....

Marklyft //Första gången, och kan ha kört med för lätt vikt. Hade kanske kunnat slänge på 10-20 kg extra.
3x5 @ 30 kg

Lateral Raise (Sidolyft i maskin, båda armar samtidigt)
2x10 @ 28 kg
1x8 @ 28 kg

Promenad
Cirka 2 km promenad.
Citera
2015-01-18, 13:06
Medlem
Anteckning # 3

I stort rätt nöjd med dagens pass. Idag var det ben som var i fokus och det kändes bra. Hade rätt gott om träningsvärk från förra passet, i nedre ryggen, så hade faktiskt planerat att köra Benpress istället för knäböj men det blev både och istället.

Benpress
3x10@70

Knäböj //Hade säkert klarat bättre på 40kg om jag inte kört benpressen precis innan.
3x5@30kg
1x5@40kg

Vadpress
3x10@70kg

Benspark
3x10@29kg

Men den stora saken som jag faktiskt är lite extra nöjd över, är att jag har gjort något för första gången. Jag skippade frukosten idag (Bara inte alls hungrig) och käkade lunch direkt efter träningen. Idag åkte matvågen fram, och det gick faktiskt rätt hyffsat. Avrundade lite bland annat på laxen men då jag hade tänkt ligga på hyffsat stort underskott så gör inte någon tiondel hit eller dit något.

Dagens lunch:
30g whey
400g Broccoli
100g Lax
100g sås på Turkisk Yoghurt

Jag tror att jag kommer att älska Broccoli. Oerhörda mängder för lite kcal värde, och passar perfekt då ett av målen är att gå ner i vikt. Göttmos!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in