2015-02-09, 18:23
Medlem
mainstreaminfluents avatar
Planerar att börja träna då man ju inte blir yngre. Närmar mig 33 och har ännu inte fött barn men kroppen börjar ändras lite vagt. Lägger upp en bild så min kroppstyp syns, även om vad jag egentligen skulle vilja ha råd om formen på rumpan.

Jag har gått mycket i mitt liv och är det något som inte skapat smickrande form på bakdelen så är det gång. Tycker jag påminner om en kudde som tappat formen och tar tacksamt emot tips på träning, då jag tror kombinationen av promenader plus gener gett mig en mer svårtränad stuss.

Har börjat få en liten rundning vid magen samt konturerna vid höfterna är ju inte längre släta. Har aldrig tränat (en kortare vända på gym som 16åring och någon enstaka gång omkring 10år sedan är allt) bortsett från lite hemma övningar men bygger snabbt styrka. Som 16åring fick jag lägga på vikter till benen efter att karlar använt maskinerna innan mig, på armarna har jag haft mycket lätta vikter. Jag skadade ryggen illa på gym vid ett tillfälle för 10 år sedan och är efter det helt otränad. Innan dess bar jag med enkelhet män på omkring 80kg, gränsen gick vid 90kg vilket jag klarade kortare stunder med rätt lyft teknik, så jag anser att jag i förhållande till egen vikt och kroppstyp är spänstig och snabbtränad.

Mitt problem är att jag förbränner snabbt och tappar fett särskilt på överkroppen, dvs byst och bröstkorg vilket ger ett fult utmärglat utseende. Därav äter jag mycket fett, även om jag extremt sällan äter chips och dricker läsk. Jag misstänker att jag därför åldras kroppsligen långsammare även om jag är osäker då jag inte riktigt vet hur kvinnokroppar ser ut i jämförelse men kan göra vissa uppskattningar att jag ligger bättre till än många även om jag har en vanlig kropp. Men jag har exempelvis starka ben (otränade nu) och en form jag är nöjd med på dem. Även om jag tidigt fick lite celluliter kring lår och rumpa upplever jag själv att jag har bra proportioner.

Hur tränar jag min kroppstyp till en snyggare, starkare form? Tänker huvudsakligen på att få en fin form på rumpan samt platta ner magen och stärka min skadade rygg. (ryggskott med muskelbristningar misstänker jag att det var men gick aldrig till läkaren) Konturerna på höften skulle jag också vilja förfina medan jag framförallt vill stärka den inför en eventuell framtida graviditet då jag, om jag skaffar barn blir en äldre förstföderska vilket jag har för mig är svårare att återhämta kroppen ifrån?

http://sv.tinypic.com/yourstuff.php
Citera
2015-02-09, 18:24
Bannlyst
Bilden funkar inte.
Citera
2015-02-09, 18:49
Medlem
Repatrierings avatar
The secret of getting ahead is getting started. Det primära borde vara att överhuvudtaget komma igång med träningen igen. Gör detta till ditt första delmål innan du fokuserar på det du anser vara de muskelgrupper du vill förändra.
Man blir inte fet av att äta fett lika lite som man blir grön av att äta grönsaker. Kolhydrater är kroppens främsta bränsle. Vi får energi från både fett, protein och kolhydrater, men kolhydrater är det effektivaste bränslet och gör av med minst syre när det förbränns. Gå upp i vikt gör man endast när intaget av kolhydrater är större än den mängd du förbränner. Smör grädde och ost innehåller i princip inga kolhydrater alls så vill du ha mer fett på överkroppen så är det fel väg att gå.

Om en person äter fem pizzor om dagen och blir överviktig så beror detta inte på osten och det som är fett utan på det kolhydratrika vita mjölet i degen.

Hmm...nu svävade jag iväg. Steg ett: Kom igång med din träning.
Citera
2015-02-09, 20:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kukfittaballesnopp
Bilden funkar inte.
hm jag ser den. Är ovan vid sånt här, har jag fel inställningar? Har offentliga ju
Citera
2015-02-09, 20:36
Medlem
DisposableGarbage4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mainstreaminfluent
hm jag ser den. Är ovan vid sånt här, har jag fel inställningar? Har offentliga ju
Nog fel länk, finns väl nån direct link adress du kan välja. med .jpg
Citera
2015-02-09, 20:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Repatriering
The secret of getting ahead is getting started. Det primära borde vara att överhuvudtaget komma igång med träningen igen. Gör detta till ditt första delmål innan du fokuserar på det du anser vara de muskelgrupper du vill förändra.
Man blir inte fet av att äta fett lika lite som man blir grön av att äta grönsaker. Kolhydrater är kroppens främsta bränsle. Vi får energi från både fett, protein och kolhydrater, men kolhydrater är det effektivaste bränslet och gör av med minst syre när det förbränns. Gå upp i vikt gör man endast när intaget av kolhydrater är större än den mängd du förbränner. Smör grädde och ost innehåller i princip inga kolhydrater alls så vill du ha mer fett på överkroppen så är det fel väg att gå.

Om en person äter fem pizzor om dagen och blir överviktig så beror detta inte på osten och det som är fett utan på det kolhydratrika vita mjölet i degen.

Hmm...nu svävade jag iväg. Steg ett: Kom igång med din träning.
Jag vet att man inte ökar av fett mer än lite grann. Jag har kört fett dieter långt innan lchf trender (en diet jag är emot och anser skadlig! Vill jag tillägga!) och aldrig varit ens knubbig. Lite sätter sig fett däremot och på mat utan extra tillsatt fett blir jag närmare undernärd. Jag har levt med låg vikt hela mitt liv. Man ökar till att se mer sund ut på fett och husmanskost.
Senast redigerad av mainstreaminfluent 2015-02-09 kl. 20:49.
Citera
2015-02-09, 20:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DisposableGarbage4
Nog fel länk, finns väl nån direct link adress du kan välja. med .jpg
Funkar det med http://tinypic.com/tjolahopp ?
Citera
2015-02-09, 21:02
Medlem
Repatrierings avatar
Citat:
Funkar det med http://tinypic.com/tjolahopp ?

Om det är du på bilden så tycker jag inte du har så mycket att fundera på. Ser mycket bra ut. Kom igång och träna bara och stärk de "delar" du känner för. Har du exempelvis haft problem med ryggen så lägg extra fokus där osv. Du har bättre utgångläge än de flesta kvinnor i din ålder.
Citera
2015-02-09, 21:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Repatriering
Om det är du på bilden så tycker jag inte du har så mycket att fundera på. Ser mycket bra ut. Kom igång och träna bara och stärk de "delar" du känner för. Har du exempelvis haft problem med ryggen så lägg extra fokus där osv. Du har bättre utgångläge än de flesta kvinnor i din ålder.
Jo det är jag. Men alltså är det rumpan jag behöver råd om hur jag bäst tränar (fast ryggen är mycket viktig att inte skada mer). Vill inte lägga upp fler bilder, men sidorna vill jag runda till och vet att det blir sämre av att gå. Hur tränar jag iform stussen? Jag vill få en rund, fin form.
Citera
2015-02-20, 20:12
Medlem
Elsharins avatar
Citat:
Jo det är jag. Men alltså är det rumpan jag behöver råd om hur jag bäst tränar (fast ryggen är mycket viktig att inte skada mer). Vill inte lägga upp fler bilder, men sidorna vill jag runda till och vet att det blir sämre av att gå. Hur tränar jag iform stussen? Jag vill få en rund, fin form.

Håller själv på och provar mig fram mellan olika rumpövningar och kan hittills tipsa om dessa:
För "sidorna"
http://imactive.se/wp-content/upload...419-090751.jpg
http://annicaenglund.spotlife.se/fil...rkannica11.jpg
"Donkeykicks", på denna så kan du lägga en hantel i knävecket eller binda fast vikter på smalbenet för att göra det tyngre. Det svider till rejält i rumpmusklerna kan jag lova!
https://cklementsblog.files.wordpres...onkey-kick.jpg
Höftresningar, enben eller med stång
http://www.fitbie.com/sites/default/...hb7-female.jpg
http://images.rodale.com/fitbie/arti...se-450x250.jpg

Sedan kör jag även knäböj och bulgariska utfall, men har hittills inte fått så bra resultat utav bara knäböj, låren utvecklas men röven står still så jag har precis börjat komplettera med dessa andra övningar också så får se om det hjälper. Blir ju lite roligare träning med variation dessutom!
Citera
2015-02-21, 08:49
Medlem
Tack! Ja de övningarna såg ut som om de kunde vara effektiva! Blir till att pröva dem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in