• 1
  • 2
2015-02-10, 01:30
Medlem
Ricins avatar
Ni alla kommer förmodligen ihåg Marcus Jannes, som sände sitt självmord live genom Flashback.

Nu har systern börjat yttra sig i media om saken.

Länk

Citat:
Marcus Jannes, 21, direktsände sitt självmord på nätet.
Flera användare på Flashback hetsade honom att fullfölja det hela.
– Det var en hel del ganska brutala kommentarer, säger hans syster, Jorinda Jannes till Aftonbladet.

Citat:
Jorinda Jannes tror att många skriver grovt och brutalt för att de skyddas med anonymitet på Flashback.
– Med riktiga namn vågar man inte stå för sina åsikter.
Flashback har inte tagit bort tråden om Marcus - trots det tragiska slutet och alla grova kommentarer.
– Jag visste inte att den låg kvar. Det är väl lite konstigt, säger systern.
Hon har i dag inte mycket till övers för forumet och alla diskussioner som förekommer där.
– För mig är Flashback kopplat till Marcus självmord, säger hon.

Hetsade Flashback verkligen Marcus till att begå självmord?
2015-02-10, 01:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ricin
Hetsade Flashback verkligen Marcus till att begå självmord?

eller så begick han självmord för att han mådde dåligt. Ovasätt så tror jag nog att frågan är färdig diskuterad i den stora tråden om lurifax.
2015-02-10, 01:38
Medlem
Ricins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gutz
eller så begick han självmord för att han mådde dåligt. Ovasätt så tror jag nog att frågan är färdig diskuterad i den stora tråden om lurifax.
Inte riktigt då den tråden har varit låst i närmare fyra år, och det är heller ingen tråd där man diskuterar denna fråga!
2015-02-10, 01:41
Bannlyst
Nej, det var ingen som hetsade honom till självmord. Han planerade att göra det oavsett, sedan om någon sade åt honom att göra det eller inte hade ingen effekt direkt. Han skapade trots allt tråden efter han bestämt sig och efter kom "hetset". Han hade dött oavsett så ser inte problemet riktigt.

Okej, känner mig snäll idag. Länk borttagen.
Senast redigerad av Blazrrboz 2015-02-10 kl. 02:39.
2015-02-10, 01:42
Medlem
BigFatCones avatar
Jag undrar när gammelmedia ska förstå att "Flashback" inte är en individ.
2015-02-10, 01:58
Medlem
kinesarsles avatar
Det är naturligtvis trams det hon säger, men man får ha förståelse för det också. Hur hade man själv resonerat i samma situation?

Ja, det fanns några som hetsade honom. Påverkade det utgången? Sannolikt inte, men det får vi aldrig veta.

Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Okej, det där kan vara något av det mest osmakliga jag någonsin har sett.
Instämmer. Ok om man gör en sådan och visar sina kompisar, men hur fan kan man vara så jävla pantad att man lägger ut den på nätet?
2015-02-10, 04:36
Medlem
Skrev inte Marcus ut på facebook att han mådde dåligt och frågade om rep? men fick tips om nätverkskabel istället?
2015-02-10, 05:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av khaki
Skrev inte Marcus ut på facebook att han mådde dåligt och frågade om rep? men fick tips om nätverkskabel istället?

Var väl på Flashback han sade att han inte hade något att hänga sig med varpå en svarade att han skulle använda nätverkskabeln. (Var inte jag)
2015-02-10, 09:30
Medlem
ChrisMcCandlesss avatar
Hon vill bara finna någon att lägga skulden på.
Om hon och familjen istället hade lagt tid och kärlek på honon, kanske (!?) han hade kunnat få rätt hjälp.
2015-02-10, 09:45
Medlem
Kebabsugers avatar
bara bitch som vill skylla på någon annan
ungen ville ta livet av sig och hade gjort det på kamera eller utan
2015-02-10, 09:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ChrisMcCandless
Hon vill bara finna någon att lägga skulden på.
Om hon och familjen istället hade lagt tid och kärlek på honon, kanske (!?) han hade kunnat få rätt hjälp.

Skojar du? Lägger du skulden på familjen istället för personerna som skrev " gör det snabbt måste till jobbet snart". Vad ska familjen göra? Övervaka honom 24/7? Du har antagligen ingen aning om hur svårt det är att vara angöring till en självmordsbenägen människa. Och ja om någon skriver att dom ska ta självmord o andra skriver "skynda, jag vill se" eller "du är för feg du skulle aldrig göra det" så är det hets. Även om han inte skulle ha gjort det. Är det så svårt att bara ignorera en tråd?
2015-02-10, 10:47
Medlem
weltalls avatar
Den där gifen är långt ifrån det osmakligaste på nätet. När folk gör narr av helt random oskyldiga offer för brott eller olyckor, det är maximum level osmaklighet. Marcus valde ju att bli en gif när han gjorde sig själv till ett internetfenomen. När det väl kom till kritan sket han i sin familjs välbefinnande. Jag respekterar folk som tar sitt liv men inte på det sättet.
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in