• 1
  • 2
2015-02-10, 22:55
Medlem
Running_mans avatar
Kortfattat om mig:
Jag är född och uppvuxen i Sverige. Mina föräldrar flyttade från Finland till Sverige för runt 40 år sedan, dom fick välja om jag skulle bli svensk eller finsk medborgare -dom valde det sistnämnda. Som 19-åring gjorde jag lumpen i Finland(för 10 år sedan), är befriad från repövningar då jag bor i utlandet. Kan båda språken flytande. Har inga fängelsedomar eller någonting sådant som gör mig eftertraktad av polis i varken Sverige eller Finland.

Frågor:
  1. Har funderat på att bli dubbel medborgare -d.v.s. skaffa ett svenskt pass men även behålla mitt finska. Finns det några för- och nackdelar med detta? Borde jag göra det överhuvudtaget?
  2. Vet att själva passet kostar att tillverka men finns det andra avgifter som jag måste betala vid denna procedur?
  3. Juridiskt sätt: vad bör jag tänka på innan jag ansöker om svenskt pass? Finns det kanske några kryphål i lagen/fördelar med att bara ha finskt pass i dagens Sverige?
Citera
2015-02-10, 23:13
Medlem
syscrashs avatar
Varför? Finland är ett bättre land...
Citera
2015-02-10, 23:17
Medlem
pepparkrans avatar
Skit i att skaffa svenskt om du inte vill rösta. Jag sitter i samma sits som dig. Även om jag inte är just finsk medborgare, om du skulle hamna i knipa och kastas i fängelse kan du kanske be om att bli flyttat till Finland. På vägen dit kanske transporten kraschar och du kan fly ut i friheten, vem vet.
Citera
2015-02-10, 23:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av syscrash

agree
Citera
2015-02-12, 23:54
Medlem
Running_mans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av syscrash
På vilket sätt då? Svårare att få jobb, sämre löner, nästan allt är dyrare m.m...
Citat:
Ursprungligen postat av pepparkran
Skit i att skaffa svenskt om du inte vill rösta. Jag sitter i samma sits som dig. Även om jag inte är just finsk medborgare, om du skulle hamna i knipa och kastas i fängelse kan du kanske be om att bli flyttat till Finland. På vägen dit kanske transporten kraschar och du kan fly ut i friheten, vem vet.
Ha ha ha! Dagens garv!

Men skämt åsido, du skrev faktiskt något väldigt vettigt i första meningen... nämligen rösträtt!

Just nu får jag endast rösta i kommunalval samt folkomröstningar. Röstade nej till EMU 2003. Vet inte om jag hade röstat i valet 2014 om jag hade fått men det är en annan fråga...
Citera
2015-02-13, 02:20
Medlem
Kostnader:

Att bli svensk medborgare kostar en slant. Är du nordisk medborgare och bott i Sverige mer än fem år så är det ett förenklat ansökningsförfarande och dessutom billigare. Kostar i dagsläget 475 pixadoller.

Läs mer här

En annan kostnad är ju det där med pass. Jag har dubbelt medborgarskap (inte nordiskt dock). Jag reser dock på mitt andra pass och inte mitt svenska. Du kan ju göra som du vill, det svenska passet är billigare.

Andra fördelar med svenskt medborgarskap: du får rösta i val. Det kan ev. (osäker på hur det är inom EU) vara en fördel med finskt medborgarskap i händelse av arv och så. Tror dock detta mer gäller länder utanför EU.

Du kan åka till länder som ogillar varandra. Åk till Israel som finne och till Saudiarabien som svensk så släpper saudierna in dig. Jättesmidigt om din framtida svärmor bor i Tel Aviv men du jobbar med olja i Riyadh.
Citera
2015-02-13, 13:51
Medlem
Running_mans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DPRK
Kostnader:

Att bli svensk medborgare kostar en slant. Är du nordisk medborgare och bott i Sverige mer än fem år så är det ett förenklat ansökningsförfarande och dessutom billigare. Kostar i dagsläget 475 pixadoller.

Läs mer här

En annan kostnad är ju det där med pass. Jag har dubbelt medborgarskap (inte nordiskt dock). Jag reser dock på mitt andra pass och inte mitt svenska. Du kan ju göra som du vill, det svenska passet är billigare.

Andra fördelar med svenskt medborgarskap: du får rösta i val. Det kan ev. (osäker på hur det är inom EU) vara en fördel med finskt medborgarskap i händelse av arv och så. Tror dock detta mer gäller länder utanför EU.

Du kan åka till länder som ogillar varandra. Åk till Israel som finne och till Saudiarabien som svensk så släpper saudierna in dig. Jättesmidigt om din framtida svärmor bor i Tel Aviv men du jobbar med olja i Riyadh.
Tackar för svaret!

Det där sista med Israel och Saudiarabien fattar jag inte riktigt, stöter man på problem om man råkar vi sa upp "fel" pass där?
Citera
2015-02-13, 20:05
Medlem
pepparkrans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Running_man
Tackar för svaret!

Det där sista med Israel och Saudiarabien fattar jag inte riktigt, stöter man på problem om man råkar vi sa upp "fel" pass där?

Skulle väl vara ifall de gnällde över att du hade varit i Israel och inte skulle vilja släppa in dig.
Har du två pass kan du åka med ena till Israel och med det andra till Saudi eftersom Israeliska stämplarna bara är i ena passet vet inte araberna om att du besökt fienden och släpper in dig utan problem.
Citera
2015-02-13, 22:34
Medlem
bjornebarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DPRK

Vilken egentligen inte är något vidare skäl (åtminstone inte om man är svensk men funderar på att skaffa finskt medborgarskap, jag vet inte hur reglerna ser ut i Finland), eftersom man kan få ett till pass om man har skäl till det. Situationen du tar upp innebär just ett sådant skäl.
Citera
2015-02-16, 13:23
Bannlyst
Citat:
Skulle väl vara ifall de gnällde över att du hade varit i Israel och inte skulle vilja släppa in dig.
Har du två pass kan du åka med ena till Israel och med det andra till Saudi eftersom Israeliska stämplarna bara är i ena passet vet inte araberna om att du besökt fienden och släpper in dig utan problem.

jag tänkte mer i banor som att i och med att sverige erkänt palestina som stat så kanske israel har ett litet ont öga till svenskar just nu. medans i saudi så verkar ju kungen vara bundis med regimen där (går på begravningar o dyl) trots att det är en diktatur som förtrycker kvinnor o kör med medeltida straff som tex piskrapp...

det där med förtrycket mot kvinnor blir sen männen i sverige beskyllda för. helt absurt!
Citera
2015-02-17, 10:36
Medlem
Om du bor i sverige så fattar jag inte riktigt vitsen med att inte också ha ett svenskt medborgarskap.
Det kan säkert bli problem på många sätt även om det viktigaste är att ha ett svenskt personnummer. Utan det är man helt körd. Finsk pension lär du väl inte få iom att du varken har bott eller jobbat där?
Dubbla pass och dubbla id-kort med olika nationaliteter på vet jag dock inte om det finns någon vits med.
Senast redigerad av BallaRune 2015-02-17 kl. 10:39.
Citera
2015-02-17, 10:48
Medlem
Citat:

Frågan är ju om man ens får lyxen att välja? Jag har hört talas om ett fall i Danmark där föräldrarna hade valt att pojken skulle bli isländsk medborgare och efter att ha begått en grov misshandel så blev han utvisad från danmark för gott och hamnade i ett isländskt fängelse, ett land där han inte känner en människa och aldrig satt sin fot på.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in