Citat:
Ursprungligen postat av
SvenskOpposition
I retrospekt så är det ju tydligt att framträdandet i Skavlan var ett taktiskt misslyckande för SD. I stället för den mysiga stämning som Skavlan brukar erbjuda makthavare så var det en blek Åkesson som mötte en Skavlan som inte dolde sitt förakt.
Ingenstans fördes ett samtal om partiets politik, istället blev det tröttsamt tjat kring vad uteslutna partigängare sagt eller inte sagt.
Givetvis så blev det också en tittarstorm mot SVT:s webbsida i går kväll. Och detta kommer lika givetvis att utnyttjas av landets fiender för att säga "näthat, offerkofta o.s.v.".
Hade detta kunnat förutses? Ja, jag anser att det är rimligt att detta scenario borde ha förutsetts av partiets taktiker. En bättre lösning hade kanske varit att ge en längre intervju för Avpixlat för publicering under fredagskvällen.
Till skillnad mot TS är jag inte säker på att det handlar om en konspiration mot Åkesson, även om jag inte vill utesluta det. Men jag hoppas verkligen att partiets strategiker och taktiker gör en ordentlig utvärdering var det blev så fel, och hur liknande misstag ska förhindras framöver.
Snarare ett taktiskt misslyckande för Skavlan. Åkesson får mest sympati av folk, det tas inte väl emot i folklagren att börja angripa en person som fortfarande är sjukskriven på det här sättet i ett program som inte ens är ett debattprogram om politik. Det finns vedertagna förväntningar på vad man en medverkan i Skavlan ska handla om, både bland tittare och deltagare och här gick det fullständigt överstyr på ett sätt som var direkt pinsamt.
Det har som sagt varit andra politiker och partiledare med tidigare, även från kontroversiella partier, där det hela skötts på ett professionellt sätt. Man behöver ju inte gilla enskilda individer eller deras politiska partier men i ett TV-program av underhållningstyp som går på en fredagskväll väntar man sig ju att det hela ska vara någorlunda sansat och handla om personen som bjudits in.
Nu hade Jimmie Åkesson bevisligen bjudits in till programmet för att göra en allra första intervju med media om sina personliga problem och sin sjukskrivning. Det ser ju verkligen inte bra ut att det första man gör är att börja angripa Sverigedemokraternas jävla politik och börja anklaga Åkesson (som dessutom varit borta sedan valet) för en massa saker.
Det är många som undrar - i synnerhet i vårt grannland - vad fan Skavlan håller på med, och varför han inte kan uppföra sig på ett anständigt sätt gentemot en gäst han själv bjudit in. Om han inte vill ha Åkesson där så får han väl plocka in en annan gäst istället då, men så här bär man sig inte åt.