Citat:
Förvisso men sättet mordet skedde på säger en hel del om mördaren och dennes förhållande till OP.
För det första så är mördaren ingen som har fri tillgång till OP eller ens lätt kommer i hans närhet. Är det en mer sofistikerad organisation som haft som mål att ta bort OP så hade de haft bättre möjligheter att döda honom eller försätta honom i politiskt ofarligt skick på mer subtila sätt. Då hade man kunnat få mordet att framstå som naturligt eller i varje fall en olyckshändelse.
Alltså, mördaren har ingen sådan möjlighet utan det som står till buds är att ta första bästa tillfälle och ha ihjäl OP, med vilket vapen som än står till buds. I det här fallet var det en grovkalibrig revolver.
För det andra, att helt kallt gå upp bakom sitt offer och snabbt skjuta två skott från nära håll och försvinna från platsen inom loppet av några sekunder tyder på en målmedvetenhet som skrämmer mig. Det här är en person som hatar och som skall döda oavsett vad som sker. Kanske har han dödat förr eller så är han bara helt likgiltig för andras lidande och död.
För mig tyder detta på att mördaren agerar i första hand utifrån personligt hat och först i andra hand på någons uppdrag.
För det första så är mördaren ingen som har fri tillgång till OP eller ens lätt kommer i hans närhet. Är det en mer sofistikerad organisation som haft som mål att ta bort OP så hade de haft bättre möjligheter att döda honom eller försätta honom i politiskt ofarligt skick på mer subtila sätt. Då hade man kunnat få mordet att framstå som naturligt eller i varje fall en olyckshändelse.
Alltså, mördaren har ingen sådan möjlighet utan det som står till buds är att ta första bästa tillfälle och ha ihjäl OP, med vilket vapen som än står till buds. I det här fallet var det en grovkalibrig revolver.
För det andra, att helt kallt gå upp bakom sitt offer och snabbt skjuta två skott från nära håll och försvinna från platsen inom loppet av några sekunder tyder på en målmedvetenhet som skrämmer mig. Det här är en person som hatar och som skall döda oavsett vad som sker. Kanske har han dödat förr eller så är han bara helt likgiltig för andras lidande och död.
För mig tyder detta på att mördaren agerar i första hand utifrån personligt hat och först i andra hand på någons uppdrag.
En intressant analys som tål att fundera över. Beslutsamheten från GMs sida är total och har han ett stort personligt hat låter han inte det störa sitt handlande. Själv har jag funderat över vilken typ av egenskaper han visar upp och var personer av den typen finns.
Jag tycker hans handlande tyder på en van spanare. Enligt principen är Defensiv-Offensiv-Defensiv.
Defensiv: Väntar på rätt tillfälle. Syns inte såpass att han bestämt kan sägas vara iakttagen, undantag Inge Morelius. Kan dock finnas några vittnen som inte är kända, utredningstekniska skäl.
Offensiv : Bilr han blixtsnabbt när Olof o Lisbet Palme kommer fram i Dekorimahörnan, har full kontroll på läget, siktar, skjuter, dödar OP och skadar LP.
Defensiv : Direkt efter skotten tillbaka i defensivt läge som han behåller resten av tiden han kan sägas vara synlig.
Han inväntar troligen läge att vara offensiv och när han ser läget är han blixtsnabb. Exploderar. Sen lugnt och metodiskt skubbar han iväg. Är van att inte synas, van att kliva fram ur skuggorna göra sin insats och sen återgå till skuggorna. Kan verkligen hantera ett ansenligt adrenalin påslag.
Vilket blir en bra formel för en spanare, vare sig han är militär, polisiär eller civil.