• 1
  • 2
2015-07-01, 14:20
Medlem
kimdah2002s avatar
Nyare Office o Firefox r ju bda minneshungriga program, dr gller det att stnga av allt som man inte anvnder ifrga om ondiga addons och autostart (Outlook tar en evighet att starta med lite minne) eller byta till ngot som ej tar s mycket minne. Nr det gller Office s br man ocks klicka bort sdant man inte anvnder under installationen annars blir datorn extremt seeeeeeg.

Man br ocks vervga att stnga av Windows Indexing Service ifall man har en lngsam hrddisk och lite minne. Den kan dda en sl maskin.
Senast redigerad av kimdah2002 2015-07-01 kl. 14:23.
Citera
2015-07-01, 23:07
Medlem
Skadat godss avatar
Alla windows blir mer trgdrivna med tiden iom alla uppdateringar. Hade det varit i hstas s hade Win7 varit snabbare, numera r det rejlt mycket trgare n d, speciellt senaste halvret. Om detta r planlagt av MS fr att folk gratis ska g upp till 10an lter jag vara osagt, men det r ltt att man fr sdana tankar.
Dock skulle jag trots detta vlja Win7 framfr Win8 p just denna maskin.

Skrotade/slutade att hantera dessa Dell Latitude 620/630 fr ett par r sen men hade en inne fr uppfrschning/diskbyte fr ett tag sen, de hngde med hyfsat bra tills fr nt r sen, men denna gngen gick allt betydligt segare, ven med SSD.

Det du kan gra frutom sedvanlig optimering, trimning, service osv r:
  • Kr 32bitars Win7.
  • Pilla i mer minne, det mesta krver allt mer, 2GB>3GB.
  • Skippa att uppdatera Win7 i s stor utstrckning som mjligt, SP1 ska man nog iaf ha. Se till att ha ordentligt med bra skydd istllet.
  • kimdah2002's tips.

Eller, slpp bset frn hg hjd
Citera
2015-07-02, 06:29
Medlem
failures avatar
Datorn r helt enkelt fr dlig, frmodligen sitter det en sl 5400 varvare med minimal cache och dlig densitet i plattorna vilket pverkar prestandan rejlt. Bra tips finns redan i trden, upgradera RAM max 4GB?, installera en SSD eller en 7200 WD black, 32-bit OS, lttare appar, ldre version av windows, 7, XP, 2000.
Senast redigerad av failure 2015-07-02 kl. 06:33.
Citera
2015-07-02, 08:09
Moderator
Protons avatar
Har typ samma problem med min stationra.. Min misstanke r att det r grafik-drivisen som r boven i dramat faktiskt, eftersom jag hittar en del felmeddelanden om den i windowsloggen.

Har du kollat dri frresten?
Citera
2015-07-02, 11:29
Medlem
Testa att inte anvnda firefox, och anvnd alternativet Palemoon istllet. Palemoon r baserat p samma kllkod som firefox fr modern web-surfning och uppdateras jmt (varp de flesta exstensions/addons till firefox fungerar), men har inte de hr nymodigheterna som firefox har nu fr tiden.

https://www.palemoon.org/
Citera
2015-07-02, 12:58
Moderator
Protons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GloverX
Testa att inte anvnda firefox, och anvnd alternativet Palemoon istllet. Palemoon r baserat p samma kllkod som firefox fr modern web-surfning och uppdateras jmt (varp de flesta exstensions/addons till firefox fungerar), men har inte de hr nymodigheterna som firefox har nu fr tiden.

https://www.palemoon.org/
Det dr kan ju knappast pverka datorn verlag. Hade kunnat frst det om det bara var surfandet som gick trgt, men hr verkar det ju snarare som om datorn verlag r seg.
Citera
2015-07-02, 13:12
Medlem
Freddyfishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kenny Kuk
uppgradera till 8GB ram och SSD. 1500 fr det kanske.

Skulle gjort detta. Skert s att datorn har en hdd p 5,4k varv och som brjar bli gammal.

Edit:
Citat:
Ursprungligen postat av failure
Datorn r helt enkelt fr dlig, frmodligen sitter det en sl 5400 varvare med minimal cache och dlig densitet i plattorna vilket pverkar prestandan rejlt. Bra tips finns redan i trden, upgradera RAM max 4GB?, installera en SSD eller en 7200 WD black, 32-bit OS, lttare appar, ldre version av windows, 7, XP, 2000.

Lol, lste ditt efter mitt inlgg
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in