• 1
  • 2
2015-06-30, 16:42
Medlem
Virre217s avatar
Hej, jag har tyvrr fr tillfllet placerats i en situation dr jag mste lsa klientproblem som jag hatar d man till skillnad frn servrar aldrig riktigt vet vad som finns dr osv.

Men nu r det tyvrr s, och ett vanligt problem r att "datorn r seg" vilket ger mig gra hrstrn.
De dr klassiska uppmaningarna som defragmentering, minneskrvande autostart-program, stda upp registret, viruscheck osv funkar inte fr fem re, och nu har jag en riktigt illasinnat klientproblem.

Det r en Dell laptop med 2Gb RAM som ska rcka fr en Windows 7, men den trashar hela tiden, tar evigheter att ppna en websida, och stannar nr muspekaren visar ofta visar upptaget och allt stannar lnge.

Datorn var relativt ngorlunda fungerande tidigare men verkar ha frsmrats bara p ngon mnad och jag har testat fljande:

1. Hrdvarucheck
2. Kopiera gammal profil, blsa datorn med Windows 7 och terstlla profil samt program
3. Gra image, och trycka ner den p en annan hrddisk (dock begnagnad, men nd)

Det hjlper dock inte s mycket utan datorn r seg som bara den och hrddisken bara blinkar d och d med fljande stats:

Disk Queue. 15-30
Response time 5000- 10 000
Minne: 65%
100+ page faults

Svchost-processen tar mest krm men ven swap-filen tar diskprestanda vilket r underligt d datorn r nstan tom och har 2GB.

Det r sdant som gr att jag hatar klientproblem och det knns som jag famlar i blindo, s lite tips p varfr Windows bangar ut?
Citera
2015-06-30, 16:49
Medlem
Illuminati444s avatar
Du defragmenterade inte en SSD va? Hur gammal r datorn? Testat att formatera om den?
Citera
2015-06-30, 16:57
Medlem
Virre217s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Illuminati444
Du defragmenterade inte en SSD va? Hur gammal r datorn? Testat att formatera om den?

Nej, vanlig hrddisk p en Dell Latitude D630 som jag skulle tippa p r 5-6 r eller s.
Frsta steget var ju att blsa disken dr jag vid installationen tog bort partitionstabellen direkt och installerade frn scratch men hjlpte inte.

Nsta steg fr att utesluta disken var att kopiera en image till en annan hrddisk som iofs ocks var begagnad, men nr jag gjorde benchmark tests s gav den mer n dubbel diskprestanda n gamla.

Det hjlpte dock inte det minsta, och om mjligt blev den kanske tom nnu segare.
Citera
2015-06-30, 17:20
Medlem
Kenny Kuks avatar
uppgradera till 8GB ram och SSD. 1500 fr det kanske.
Citera
2015-06-30, 18:36
Medlem
Virre217s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kenny Kuk
uppgradera till 8GB ram och SSD. 1500 fr det kanske.

Det hade vl varit det naturliga, men nu r IT-avdelningens rutiner s idiotiska att det r problematiskt att f OK till uppgraderingar utan gamla datorer ska mjlkas ut s mycket som gr.

Datorn fungerade ju ocks rtt OK under lng tid, s det knns inte riktigt som huvudproblemet skulle vara underdimensionerad prestanda.
Citera
2015-06-30, 23:11
Medlem
Ingen seris IT-avdelning frsker hlla liv i en dator som r 5-6 r. Max fyra r sen ska skiten UT. Allra mest ekonomiskt r det om maskinerna r fullt fungerande nr du kastar ut dem. D har du ju sluppit lgga ner en massa dyr arbetstid p den. Att kra maskiner tills de brjat krngla, och sen frska fixa dem r det ekonomiskt absolut dummaste du kan gra.
Lgger du ner 1 timma tid p den s har du sjlv kostat mer n vad maskinen r vrd. Vi skter ca 12 000 PC dr jag jobbar, och vi har inte rd att hlla p s dr. Allt byts efter fyra r, spelar ingen roll om de gr som klockor ven sista dagen, det r s det ska vara. Vid fel s felsker vi max 15 minuter, sen blser vi p en ny image, hjlper inte det s r det skroten. Tid r pengar.
Kasta frn hg byggnad och skaffa nytt.
Senast redigerad av snowlady 2015-06-30 kl. 23:19.
Citera
2015-07-01, 08:14
Medlem
Illuminati444s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snowlady
Ingen seris IT-avdelning frsker hlla liv i en dator som r 5-6 r. Max fyra r sen ska skiten UT. Allra mest ekonomiskt r det om maskinerna r fullt fungerande nr du kastar ut dem. D har du ju sluppit lgga ner en massa dyr arbetstid p den. Att kra maskiner tills de brjat krngla, och sen frska fixa dem r det ekonomiskt absolut dummaste du kan gra.
Lgger du ner 1 timma tid p den s har du sjlv kostat mer n vad maskinen r vrd. Vi skter ca 12 000 PC dr jag jobbar, och vi har inte rd att hlla p s dr. Allt byts efter fyra r, spelar ingen roll om de gr som klockor ven sista dagen, det r s det ska vara. Vid fel s felsker vi max 15 minuter, sen blser vi p en ny image, hjlper inte det s r det skroten. Tid r pengar.

Jo, det r sant. Men samtidigt kan det finnas andra skl n ekonomiska att "pilla med en dator" och se vad som funkar eller inte. Det r inte ekonomiskt frsvarbart att frska fixa men kan vara rogivande att pilla med, lite som att fiska.
Citera
2015-07-01, 10:14
Medlem
kimdah2002s avatar
Med tanke p alla page faults du fr och att hrddisken jobbar som en galning s lutar det t att du har fr lite minne i maskinen eller att ngot program roffar t sig allt.

r det en helt vanilla installation eller har du installerat ngot efter det... Antivirus? Webbrowser?
Senast redigerad av kimdah2002 2015-07-01 kl. 10:47.
Citera
2015-07-01, 11:49
Medlem
Virre217s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snowlady

S r det ju, men nu rr det sig om ett rtt litet fretag med chef som inte tnker s lngt utan fixerar sig mest p faktiska kostnader n tid. Det r allts ingen riktig IT-chef utan en finansperson som motvilligt och rent formellt tagit ver IT-delen trots att han har noll intresse, och i hans hjrna r IT likvrdigt med vaktmstaruppgifter.

Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Med tanke p alla page faults du fr och att hrddisken jobbar som en galning s lutar det t att du har fr lite minne i maskinen eller att ngot program roffar t sig allt.

r det en helt vanilla installation eller har du installerat ngot efter det... Antivirus? Webbrowser?

Jag blste partitionstabellen och installerade Win 8 from scratch, och lade bara in harmlsa saker som Office, Firefox och Adobe reader men inget mer n s.

En i princip ren Win 8 br ju tminstone prestera skapligt med 2GB, vilket det ju ocks gjorde innan s tror inte att minnesbrist r huvudproblemet hr, speciellt d minnesanvndningen bara lg p 65%.

Det intressanta r nog disken som rtt konstant har en galet stor ktid p 15-20 och response time p 5000+ ms. Det var en gammal disk men krde jag disk benchmark som maxade den ca 40mb/s p stora filer, och 0.5mb/s p 4K, vilket frsts inte r mycket snabbt men tminstone tillrckligt fr att gra den anvndbar.

Kan det mjligtvis vara s att ldre diskar fr alltmer fel, och drfr blir lngsammare pga all felhantering eller s?

Jag tog ven ut och prvade en annan disk som hade benchmark p 80mb/s men det blev inte det minsta snabbare frn det. Det hade dock kanske varit bst att testa en helt ny disk, men nu hade jag bara en begagnad som jag inte vet kanske ocks hade fel?

verhuvudtaget s tycker jag detta r vldigt intressant, i just detta specifika fall r det kanske ingen jttekatastrof att ge upp d datorn trots allt r gammal, men det r som sagt vldigt lrorikt att frst vad som eg kan hnda innanfr huven. Om inte annat s ger lrdomen bttre mjligheter ifall man skulle behva felska VDns lngsamma dator senare.
Citera
2015-07-01, 13:26
Medlem
Illuminati444s avatar
Bidrar inte mycket till mnet men byt ut Adobe Reader mot Sumatra.

Sumatra hittar du hr: http://www.sumatrapdfreader.org/free-pdf-reader.html

Mycket lttare program och gr igng mycket snabbare. Istllet fr att byta screen s fr du upp ett vanlig fnster. Adobe Reader borde frbjudas.
Citera
2015-07-01, 13:33
Medlem
Damm & verhettning.

Kassera.
Citera
2015-07-01, 14:11
Medlem
Illuminati444s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dvakulant
Damm & verhettning.