Citat:
Ursprungligen postat av
snowlady
Ingen seris IT-avdelning frsker hlla liv i en dator som r 5-6 r. Max fyra r sen ska skiten UT. Allra mest ekonomiskt r det om maskinerna r fullt fungerande nr du kastar ut dem. D har du ju sluppit lgga ner en massa dyr arbetstid p den. Att kra maskiner tills de brjat krngla, och sen frska fixa dem r det ekonomiskt absolut dummaste du kan gra.
Lgger du ner 1 timma tid p den s har du sjlv kostat mer n vad maskinen r vrd. Vi skter ca 12 000 PC dr jag jobbar, och vi har inte rd att hlla p s dr. Allt byts efter fyra r, spelar ingen roll om de gr som klockor ven sista dagen, det r s det ska vara. Vid fel s felsker vi max 15 minuter, sen blser vi p en ny image, hjlper inte det s r det skroten. Tid r pengar.
Kasta frn hg byggnad och skaffa nytt.
S r det ju, men nu rr det sig om ett rtt litet fretag med chef som inte tnker s lngt utan fixerar sig mest p faktiska kostnader n tid. Det r allts ingen riktig IT-chef utan en finansperson som motvilligt och rent formellt tagit ver IT-delen trots att han har noll intresse, och i hans hjrna r IT likvrdigt med vaktmstaruppgifter.
Citat:
Ursprungligen postat av
kimdah2002
Med tanke p alla page faults du fr och att hrddisken jobbar som en galning s lutar det t att du har fr lite minne i maskinen eller att ngot program roffar t sig allt.
r det en helt vanilla installation eller har du installerat ngot efter det... Antivirus? Webbrowser?
Jag blste partitionstabellen och installerade Win 8 from scratch, och lade bara in harmlsa saker som Office, Firefox och Adobe reader men inget mer n s.
En i princip ren Win 8 br ju tminstone prestera skapligt med 2GB, vilket det ju ocks gjorde innan s tror inte att minnesbrist r huvudproblemet hr, speciellt d minnesanvndningen bara lg p 65%.
Det intressanta r nog disken som rtt konstant har en galet stor ktid p 15-20 och response time p 5000+ ms. Det var en gammal disk men krde jag disk benchmark som maxade den ca 40mb/s p stora filer, och 0.5mb/s p 4K, vilket frsts inte r mycket snabbt men tminstone tillrckligt fr att gra den anvndbar.
Kan det mjligtvis vara s att ldre diskar fr alltmer fel, och drfr blir lngsammare pga all felhantering eller s?
Jag tog ven ut och prvade en annan disk som hade benchmark p 80mb/s men det blev inte det minsta snabbare frn det. Det hade dock kanske varit bst att testa en helt ny disk, men nu hade jag bara en begagnad som jag inte vet kanske ocks hade fel?
verhuvudtaget s tycker jag detta r vldigt intressant, i just detta specifika fall r det kanske ingen jttekatastrof att ge upp d datorn trots allt r gammal, men det r som sagt vldigt lrorikt att frst vad som eg kan hnda innanfr huven. Om inte annat s ger lrdomen bttre mjligheter ifall man skulle behva felska VDns lngsamma dator senare.