2015-07-28, 11:20
Medlem
HAhaas avatar
Eftersom Hybricon inte ha kapacitet att leverera hundratals med bussar som tex Volvo. S r de vl inte s konstigt att vissa stllen har valt strre leverantrer.
Om de klarar leverera ett 50tal bussar om ret 2017 s r det ju bara vissa kommuner som behvs. Och det ser jag inte som ngon omjlighet.

Har flygplatserna kpt ngra andra bussar de senaste ren?
Senast redigerad av HAhaa 2015-07-28 kl. 11:22.
Citera
2015-07-28, 11:27
Medlem
Valfrids avatar
Sjlvklart gr det att skala upp tillverkningsvolymerna om efterfrgan finns dr. Kapital tror jag att man isf skaffar ltt. Man har vldigt kapitalstarka huvudgare bla en PPM-fond som frmodligen r villiga att ka sin investering om orderingngen kar markant.

Du pratar om Ikea r 2011? Mkt har hnt med bolaget Hybricon sedan dess, d klarade man kanske inte ens av att leverera volymordrar och marknaden var knappast redo. Nu r lget helt rtt fr att satsa p mnga hll!

Samtal frs med 25 olika strre intressenter, se videon med Vd frn aktiespararna.

Minst dubblad orderingng i r r vad jag tror dvs omsttning i paritet med dagens brsvrde.

Jag passade p att ka vid 15:10 , tack fr det!
Senast redigerad av Valfrid 2015-07-28 kl. 11:38.
Citera
2015-07-28, 11:37
Medlem
massepojkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HAhaa
Eftersom Hybricon inte ha kapacitet att leverera hundratals med bussar som tex Volvo. S r de vl inte s konstigt att vissa stllen har valt strre leverantrer.
Om de klarar leverera ett 50tal bussar om ret 2017 s r det ju bara vissa kommuner som behvs. Och det ser jag inte som ngon omjlighet.

Har flygplatserna kpt ngra andra bussar de senaste ren?

Nej, flygplatserna har inte kpt fler bussar. Det lter enkelt att slja till "ngra kommuner", fast nr jag gr igenom stder/kommuner s r dom antingen inte alls i fas fr elbussar eller s har dom valt andra leverantrer.

Ta dom 3 stora stderna tex.

1. Stockholm. Ligger inte alls i fas. Politikerna brkar om vad man ska satsa p. Vi pratar flera r hr.

2. Gteborg kr ellinjen 55 som test med Volvos elbuss. Volvo ligger givetvis mkt bra till i Gteborg med omnejd.

3 Skne. Hr r man inne p elbussar. ngelholm verkar som provstad med inkp av 5 elbussar.
Tyvrr gr den ordern med allra strsta skerhet till den kinesiska Jtten BYD.

Jag hller p att g igenom Sveriges samtliga stder/kommuner fr att ta reda p vilken fas dom ligger i sin "elbussatsning"

-Gr ven igenom Svenska fretag som har eller frsker skapa en tydlig miljprofil fr att se Hybricos mjligheter dr. Tex Ikea, Lkab, osv..

/////

Nr Hybrico offerar s kommer det alltid vara i konkurrens med dessa.

-BYD, vrldens strsta elbusstillverkare med en frsljning p ver 1000 bussar i Kina. Warren Buffet stor gare. Har en svensk mkt etablerad terfrsljare. Uppdrag frn Eskilstuna och troligtvis ngelholm(sknetrafik). - Satsar stenhrt. En mkt farlig och potent spelare.

-Volvo, presentation ondig

-Ebusco. Stor spelare frn Holland, ligger bra till fr de svenska stderna som ingick i Green Charge projektet.

-Scania, ligger lite efter Volvo men satsar hrt nu, testar sin elbuss i Sdertlje

-Proterra, amerikansk kapitalstarkt bolag med bla grundarna till tesla som gare. Har precis gtt ut med att dom skall satsa hrt i Europa. Kommer troligtvis precis som BYD hitta en svensk terfrsljare.
Slt elbussar till Kpenhamn.

-Optare, stor engelsk spelare, har redan ftt leverera till Karlstad.
Senast redigerad av massepojken 2015-07-28 kl. 12:14.
Citera
2015-07-28, 11:50
Medlem
Valfrids avatar
Gr det du nassepojken, det statliga subventionerna fr Elbussar kan du ju ven passa p att grva lite i nr du end r igng, eller varfr inte dom nya EU-direktiv som eldar p marknaden fr Elbussar 😀.

Eller s kper du tillbaka dina aktier innan vi nr 20 kr, risken p dessa niver r lg enl mig.
Citera
2015-07-28, 11:58
Medlem
massepojkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Valfrid
Gr det du nassepojken, det statliga subventionerna fr Elbussar kan du ju ven passa p att grva lite i nr du end r igng, eller varfr inte dom nya EU-direktiv som eldar p marknaden fr Elbussar 😀.

Eller s kper du tillbaka dina aktier innan vi nr 20 kr, risken p dessa niver r lg enl mig.

Du fr grna i detalj frklara vad dom statliga subventionerna konkret innebr i kronor och ren fr dom som kper elbussar. n s lnge r det vl mest ett luddigt uttalande frn sa Romson?
Citera
2015-07-28, 12:00
Medlem
zorb89s avatar
Citat:

Risken:
1 - Antingen konkar dom.
2 - Eller s fr de ett par bussar slda efter en jkla massa emissioner.

9/10p p riskfaktorn.
Citera
2015-07-28, 12:01
Medlem
Valfrids avatar
Hr r ett av frslagen och subventionerna kommer med stor sannolikhet att bli verklighet rtt snart .D lr det genast bli lnsamt fr en kommun att vlja Elbussar vid upphandlingar inte minst ur ett PR-mssigt perspektiv. Dessutom gller det likt subventioner fr elbilar d det var p tapeten att vara snabb ut innan budget (ca 2 miljarder?) tar slut.

"Man freslr att staten ska g in och subventionera/medfinansiera byggandet av infrastruktur fr snabb laddning med 50% av kostnaden. Vad gller fordonen s freslr man en subvention/medfinansiering p 30% av merkostnaden fr att kpa en el-buss istllet fr en traditionell buss."

http://blogg.vk.se/andersforss/2015/...ektivtrafiken/
Senast redigerad av Valfrid 2015-07-28 kl. 12:13.
Citera
2015-07-28, 12:07
Medlem
Valfrids avatar
Och hr kommer trollet Zorb, erknd fr usla investeringar som ett brev p posten.😄

Lt oss gra detta intressant och mjligt att flja upp.

Jag stter en riktkurs fr Hybricon p 25 kr inom 3 mnader. Ange en riktkurs s fr vi se vem som kommer nrmast!
Citera
2015-07-28, 12:11
Medlem
massepojkens avatar
Citat:
Hr r ett av frslagen och subventionerna kommer med stor sannolikhet att bli verklighet rtt snart och d blir det genast att bli mkt lnsamt fr en kommun att vlja Elbussar vid upphandlingar . Dessutom gller det likt subventioner fr elbilar d det var p tapeten att vara snabbt ut innan det tar slut.

"Man freslr att staten ska g in och subventionera/medfinansiera byggandet av infrastruktur fr snabb laddning med 50% av kostnaden. Vad gller fordonen s freslr man en subvention/medfinansiering p 30% av merkostnaden fr att kpa en el-buss istllet fr en traditionell buss."

http://blogg.vk.se/andersforss/2015/...ektivtrafiken/

Bra info. Statliga subventioner blir det nog och dom kommer vara vldigt frdelaktiga. Branschen r en framtidsbransch, ingen snack om den saken. Det som oroar mig mest r konkurrensen. Det frsprng Hybricon pstr sig ha r ju rent skitsnack.

Om s var fallet, varfr har d alla dessa svenska stder/kommuner valt andra leverantrer n Hybricon?

Ge mig namnet p en stad/kommun/fretag dr du anser Hybricon ligga bra till fr ett avtal s fr vi titta p saken.
Citera
2015-07-28, 12:15
Medlem
Valfrids avatar
Du kan omjligt stta dig in i frhandlingslget i en enskild kommun, svida du inte r av parterna. Det vi vet r att 25 strre aktrer begrt offert? Och att samtal frs!

Hybricon r marknadsledande som man sjlva sger. Volvos buss gr inte ens att bestlla?
Senast redigerad av Valfrid 2015-07-28 kl. 12:19.
Citera
2015-07-28, 15:33
Medlem
Citat:
Du kan omjligt stta dig in i frhandlingslget i en enskild kommun, svida du inte r av parterna. Det vi vet r att 25 strre aktrer begrt offert? Och att samtal frs!

Hybricon r marknadsledande som man sjlva sger. Volvos buss gr inte ens att bestlla?
r du sker p att det r kparna som begrt offert? S det inte r hybricon sjlva som tagit kontakt med kommuner/fretag?
Om nu s r fallet och ingen av dessa 25 kpare beslutar sig fr affr s lr aktien sjunka kraftigt.
Jag kpte in mig idag p ca 600(10.000SEK) i hopp om en eventuell affr. Jag brjar dock tvivla nr jag ser hur pass stor konkurrensen r samt huruvida Sveriges kommuner vljer att agera.
Frr i vrlden vrnade man om sitt eget folk, man vrnade om svenska fretag. Den tiden r tyvrr gngen, i synnerhet hos fretag.
Jag har en vldigt skeptisk syn p hybricon, trodde frst detta var jordens vinst som skjulle skjuta kursen upp till mnen.
Citera
2015-07-28, 15:49
Medlem
Valfrids avatar
Det gr bra att slja sina aktier , ingen hindrar dig 😄
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in