Citat:
Ursprungligen postat av
HAhaa
Eftersom Hybricon inte ha kapacitet att leverera hundratals med bussar som tex Volvo. S r de vl inte s konstigt att vissa stllen har valt strre leverantrer.
Om de klarar leverera ett 50tal bussar om ret 2017 s r det ju bara vissa kommuner som behvs. Och det ser jag inte som ngon omjlighet.
Har flygplatserna kpt ngra andra bussar de senaste ren?
Nej, flygplatserna har inte kpt fler bussar. Det lter enkelt att slja till "ngra kommuner", fast nr jag gr igenom stder/kommuner s r dom antingen inte alls i fas fr elbussar eller s har dom valt andra leverantrer.
Ta dom 3 stora stderna tex.
1. Stockholm. Ligger inte alls i fas. Politikerna brkar om vad man ska satsa p. Vi pratar flera r hr.
2. Gteborg kr ellinjen 55 som test med Volvos elbuss. Volvo ligger givetvis mkt bra till i Gteborg med omnejd.
3 Skne. Hr r man inne p elbussar. ngelholm verkar som provstad med inkp av 5 elbussar.
Tyvrr gr den ordern med allra strsta skerhet till den kinesiska Jtten BYD.
Jag hller p att g igenom Sveriges samtliga stder/kommuner fr att ta reda p vilken fas dom ligger i sin "elbussatsning"
-Gr ven igenom Svenska fretag som har eller frsker skapa en tydlig miljprofil fr att se Hybricos mjligheter dr. Tex Ikea, Lkab, osv..
/////
Nr Hybrico offerar s kommer det alltid vara i konkurrens med dessa.
-BYD, vrldens strsta elbusstillverkare med en frsljning p ver 1000 bussar i Kina. Warren Buffet stor gare. Har en svensk mkt etablerad terfrsljare. Uppdrag frn Eskilstuna och troligtvis ngelholm(sknetrafik). - Satsar stenhrt. En mkt farlig och potent spelare.
-Volvo, presentation ondig
-Ebusco. Stor spelare frn Holland, ligger bra till fr de svenska stderna som ingick i Green Charge projektet.
-Scania, ligger lite efter Volvo men satsar hrt nu, testar sin elbuss i Sdertlje
-Proterra, amerikansk kapitalstarkt bolag med bla grundarna till tesla som gare. Har precis gtt ut med att dom skall satsa hrt i Europa. Kommer troligtvis precis som BYD hitta en svensk terfrsljare.
Slt elbussar till Kpenhamn.
-Optare, stor engelsk spelare, har redan ftt leverera till Karlstad.