Citat:
Ursprungligen postat av
Cut-N-Mix
Vad får dig att tro att tidningarna slutas köpa av moraliska skäl? Finns det några belägg för att det skulle vara något skäl öht till att tidningsförsäljningen minskat?
Det har snarare att göra med att folk inte behöver köpa tidningar då de kan få det gratis via nätet istället, samt ändrade medievanor i allmänhet som följd av internet. Exempelvis så gör internet det möjligt för människor att vara mer nischade; de som gillar sport behöver liksom inte köpa en tidning för det, liksom de som gillar mode inte heller behöver göra det. Detta i sin tur, ironiskt nog med tanke på all den information som finns på nätet, gör att människor blir mindre medvetna om vad som händer i samhället idag än för 20 år sedan (att ha möjligheten att välja vilken information man vill ha innebär också att folk väljer alltmer bort information de inte är intresserade av, vilket gör att folk inte blir lika exponerade idag för en bred information om vad som försiggår i samhället idag...).
Det är ett antagande som bygger på delvis egna erfarenheter från många av de jag känner och de jag pratar med rent generellt samt att Expressens och Aftonbladets förtroendesiffror ligger på rekordlåga nivåer (sista SOM-mätningen nere på 10%, jämför SVT som ligger på 70%). Det är siffror som hela tiden sjunker vilket rimligtvis delvis kan antagas kopplas till att folk har blivit förbannade och slutat köpa deras produkter (i och med raset i upplagorna).
Internet (gratis läsande) + allt sämre journalistik (folk vill inte betala för Plus) + bojkotter = anledningen till mediedöden.
Som sagt, jag tror inte man ska underskatta effekten av de uteblivna intäkterna från dem som är så förbannade att de slutat köpa tidningarna. Och denna grupp ökar, den minskar inte. Bara den här historien kommer sannolikt leda till att tusentals nya konsumenter inför köpstopp.