Citat:
Ursprungligen postat av
RadioDDR1
Det är ett antagande som bygger på delvis egna erfarenheter från många av de jag känner och de jag pratar med rent generellt samt att Expressens och Aftonbladets förtroendesiffror ligger på rekordlåga nivåer (sista SOM-mätningen nere på 10%, jämför SVT som ligger på 70%). Det är siffror som hela tiden sjunker vilket rimligtvis delvis kan antagas kopplas till att folk har blivit förbannade och slutat köpa deras produkter (i och med raset i upplagorna).
Det där är ju ett ytterst vagt resonemang. "vilket rimligtvis
delvis kan antagas kopplas till att folk har blivit förbannade" kan innebära att allt från tre personer till tiotusentals, det är så löst argumenterat att det är pinsamt.
Låt mig gissa, du har ingen förståelse öht för hur ekonomin inom media fungerar? Eller hur branschen öht fungerar? Vet du ens, rent historiskt, varför den dyra granskande journalistiken fick sitt genombrott i Sverige först efter andra världskriget och varför den främst fick utrymme i kvällspressen?
Skälet till varför tidningsförsäljningen minskar har göra med att medieteknologin förändrats. Vad dina vänner och kompisar har att säga kunde jag inte bry mig om. Att klaga på att det mest är skit i tidningarna och därför är de inte värda att köpa, eller att de är moraliskt äckliga och därför inte värda att köpa, är sådant man hört sedan populärpressen kom till under 1800-talet...
Citat:
Som sagt, jag tror inte man ska underskatta effekten av de uteblivna intäkterna från dem som är så förbannade att de slutat köpa tidningarna. Och denna grupp ökar, den minskar inte. Bara den här historien kommer sannolikt leda till att tusentals nya konsumenter inför köpstopp.
Du har ju inga belägg för detta, det är ju bara i dina fantasier som människors moraliska uppfattning om pressen är viktig i förståelsen varför de säljer färre lösnummer/prenumerationer. Vad du tror är i sammanhanget väldigt ointressant, i synnerhet då din tro färjas av din attityd till journalistiken (det är förövrigt hyfsat bevisat att människors attityder påverkar deras perception av verkligheten).