Citat:
Ursprungligen postat av
Cut-N-Mix
Halmgubbe på halmgubbe! Är det det enda du har att komma med? Det är ingen krystad, eller ens egen definition, av makt jag kommer med. Det är en definition av makt som visserligen skiljer sig från den liberala och den marxistiska definitionen som är så dominerande i vårt samhälle, men det är en definition som har sina rötter hos Friedrich Nietzsches filosofi och som utvecklades av Michel Foucault. Foucaults mening var att skapa ett makt-begrepp som var neutralt i den meningen att den inte värderade makten som varken dålig eller positiv utan såg makten för vad den är: en relation mellan människor och deras omvärld, där försök till att påverka dessa relationer -- medvetet eller ej -- är ett maktutövande. Den marxistiska eller liberala definitionen av makt är extremt politiserad och trubbig och kan heller inte förklara hur motstånd uppstår. (Med relationer avses inte den mellan staten och individen eller som i marxistisk mening relationen mellan proletariat och borgare utan alla former av relationer; exempelvis, om jag beskriver dig som rasist så skapar jag en språklig förklaringsmodell som positionerar dig som person i ett visst sammanhang som är kopplat till vissa föreställning som i sin tur kan ha låg/hög status -- med orden kan skapa och forma dessa sätt att uppleva verkligheten som påverkar hur människor beter sig: makt, helt enkelt. Alla försök, med hjälp av språk eller annan form av kommunikativa handlingar påverka hur folk uppfattar verkligheten är ett maktutövande).
Det blir varken logiskt, slagfärdigt eller sant genom att du ordbajsar, nej en pensionär utan stora ekonomiska tillgångar, kändisskap, beslutandeposition
besitter inte makt i någon vedertagen definition av ordet som du påstår.
Få läste henne och nästan ingen visste vem hon var, hennes påverkan var marginell utanför en trång krets.
Det hon skrev var ofta träffande och med sanningen överensstämmande och inbland mindre exakt och bredvid målet.
Du är emot yttrandefrihet och tycker att ändamålet helgar medlen.