Citat:
Ursprungligen postat av
Mercinho
Du har faktiskt en bra poäng. Även om första läkarundersökningen utförs vid ankomst till Sverige, kan läkaren ha missat något.
Hur bli det med de personer som har sjukdomar vid ankomst till Sverige? Tuberkulos ,HIV och etc. Dessa personer kan inte bara låtas gå vidare till flyktingslägret. Denna fråga är mycket intressant.
Där ser du, någon som tagit upp en bra poäng till skillnad från andra som tramsar tråden.
Kan poängtera även att en basisk medicin undersökning inte säger mycket.
Så även om 2000 invandrare/dag hypotetiskt skulle läkarundersökas(Vilket är minde troligt)
så handlar det om en kroppsundersökning och eventuellt ett blodprov.
Andra labbmetoder kan vara dyra och ta mycket tid vilket även kan reflekteras med hänsyn till en överbelastad/kollapsad svensk vård.
Serologi och andra metoder kan kosta tusentals kronor/patient och om läkaren som beställt det har gissat fel pga tidsbrist eller överbelastning i arbetet så är ju pengarna eldade upp i luften.
Hade jag haft barn och de varit i utvecklingens bästa år, då hade jag själv sett till att inget hindrat mina barn från en sämre framtid.
Detta hade skett då jag använt min kunskap inom medicin istället för att lyssnat på någon proffsnackare som t.ex vår Statsminister.