Flashback bygger pepparkakshus!
2015-10-18, 12:24
Medlem
Tjoflos avatar
Vi får i detta snyftreportage följa "15 åriga Zabi Nasro Ashoori" i fem månader, hur det är att komma till ett land utan krig och blablabla.

Vem i hela världen kan ens tro att denna fullvuxna man är 15 år, jag var på väg att skriva detta i aktuella brottsfall eftersom det är bedrägligt beteende, både av flyktingen och reportern. Man skäms lite över hur och varför någon ens ödslar sin tid med att skriva om en lögnhals.

Gps reportage

Vad tycker ni, har jag fel, är denna man en liten pojke, eller är han som 95% av alla ensamkommande vuxna ankarmän. Dessa kostar i år alltså den sammanlagda skatten som 45000 arbetande personer med en bruttoinkomst på 350.000 drar in under ett helt år i skatt och arbetsgivaravgifter.

Varför är det inte fullt rimligt att om någon uppenbart ljuger om sin ålder inte får det sagt till sig?
Citera
2015-10-18, 12:30
Medlem
Gift44s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjoflo
Vi får i detta snyftreportage följa "15 åriga Zabi Nasro Ashoori" i fem månader, hur det är att komma till ett land utan krig och blablabla.

Vem i hela världen kan ens tro att denna fullvuxna man är 15 år, jag var på väg att skriva detta i aktuella brottsfall eftersom det är bedrägligt beteende, både av flyktingen och reportern. Man skäms lite över hur och varför någon ens ödslar sin tid med att skriva om en lögnhals.

Gps reportage

Vad tycker ni, har jag fel, är denna man en liten pojke, eller är han som 95% av alla ensamkommande vuxna ankarmän. Dessa kostar i år alltså den sammanlagda skatten som 45000 arbetande personer med en bruttoinkomst på 350.000 drar in under ett helt år i skatt och arbetsgivaravgifter.

Varför är det inte fullt rimligt att om någon uppenbart ljuger om sin ålder inte får det sagt till sig?
Nej, han är inte 16 (som det står att han är när reportaget görs), däremot finns det faktiskt en möjlighet att han är under 18.
Citera
2015-10-18, 12:36
Medlem
Hur? Med tidsmaskin eller? Han ser ju tveklöst ut som om han är över 30 år gammal! Skulle kräva ålderskoll på den där bedragaren snabbare än en jude hoppar efter ett mynt som faller och klirrar mot golvet.
Citera
2015-10-18, 12:41
Medlem
Titta noga på närbilden av ansiktet. Minst 25 år. Minst.
Citera
2015-10-18, 12:44
Medlem
dANiis avatar
Finns ju inte på världskartan att han skulle va under 18 år.
Citera
2015-10-18, 12:54
Medlem
endymions avatar
Jag vettefan alltså...

http://blogg.gp.se/reportage/files/2...04-500x334.jpg

Har man den där kroppshyddan när man är i den åldern?

http://blogg.gp.se/reportage/files/2...L_zabi_03A.jpg

Slänger också mina pengar på minst 30.
Man skulle ta och jämföra med folk man VET den riktiga åldern på...
Senast redigerad av endymion 2015-10-18 kl. 12:58.
Citera
2015-10-18, 12:57
Medlem
Tjoflos avatar
Googlar man 16 år kille så ser man inga bilder som kommer nära denna lögn, rätt absurt tycker jag.
Citera
2015-10-18, 14:10
Medlem
Studsbolls avatar
Det är fantastiskt att GP är så korkade att de bjuder på en hel hög bilder på "barnet" så alla kan se att det rör sig om en vuxen. Jag antar att journalisten är av den typen dom stannar och köper "guld" av romer längst vägen; blind för det uppenbara och mer efterbliven än man tror är möjligt. Att de aldrig lyckas göra ett bra snyftreportage typer på att det är svårt att finna äkta flyktingbarn att skriva om. Undrar hur många GP-läsare som just nu funderar på sin prenumeration.
Citera
2015-10-18, 15:16
Medlem
Journalisterna är fan inte kloka. En 30-åring är vad det är.
Citera
2015-10-18, 15:24
Bannlyst
Bara googla på 15 åring för att avslöja denna absurda lögn. Tror ens journalisten på detta tramset själv eller är idioten för upptagen i sin pk-värld?
Citera
2015-10-18, 22:24
Medlem
NygammalValss avatar
"Sverige är bättre. Här får man boende, mat och får gå i skola."

Stort reportage idag i GP om ett ensamkommande 16-årigt flyktingbarn från Afghanistan. "Pojken" ser dock ut att vara närmare 35-40.

I artikeln beskrivs bland annat resrutten han tog: Afghanistan – Pakistan – Iran – Turkiet – Grekland – Makedonien – Serbien – Ungern – Österrike – Tyskland – Danmark – Sverige.

Vidare berättar vad han säger till sina landsmän som inte har nått paradiset Sverige ännu: Jag berättar för dem att Sverige är bättre. Här får man boende, mat och får gå i skola. De vill komma hit. Men de är rädda eftersom det är olagligt och svårt.

http://www.gp.se/nyheter/reportage/1...am-i-nytt-land

Omfattande reaktioner på Twitter idag angående artikeln:

https://twitter.com/perraponken/stat...49140849303553

https://twitter.com/frilanscalle/sta...72854021849088

Era reaktioner på artikeln? Är informationen i reportaget rimlig? Kan den här människan verkligen vara 16 år?

Och vad anser ni om förmånerna/bidragen som svenska staten ger till dessa "ensamkommande"? Diskutera!
Senast redigerad av NygammalVals 2015-10-18 kl. 23:11.
Citera
2015-10-18, 22:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NygammalVals
Stort reportage idag i GP om ett ensamkommande 16-årigt flyktingbarn från Afghanistan. "Pojken" ser dock ut att vara närmare 35-40.

I artikeln beskrivs bland annat resrutten han tog: Afghanistan – Pakistan – Iran – Turkiet – Grekland – Makedonien – Serbien – Ungern – Österrike – Tyskland – Danmark – Sverige.

Vidare berättar vad han säger till sina landsmän som inte har nått paradiset Sverige ännu: Jag berättar för dem att Sverige är bättre. Här får man boende, mat och får gå i skola. De vill komma hit. Men de är rädda eftersom det är olagligt och svårt.

http://www.gp.se/nyheter/reportage/1...am-i-nytt-land

Era reaktioner på artikeln? Är informationen i reportaget rimligt? Kan den här människan verkligen vara 16 år? Och vad anser ni om förmånerna/bidragen som svenska staten ger till dessa "ensamkommande"? Diskutera!

Inte är han 16 år inte! Hur fan kan tidningen bara skriva det, dom borde fan skämmas!

Hur många 16 åringar har hår på bröstet o sån kraftig skäggväxt!?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in